2007-06-24, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 20Q
Jag spelade Bad Horsie (av Steve Vai) på en konsert när jag gick i tvåan på gymnasiet. Vad räknas jag som?

Tro det eller ej men jag gjorde samma sak i ettan på gymnasiet.
Citera
2007-06-25, 04:40
Medlem
20Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebaroth
Tro det eller ej men jag gjorde samma sak i ettan på gymnasiet.

Åh, din jäkel!

Med flersträngstappingen och allt?
Citera
2007-06-25, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jah
Jag har alltid varit sugen på att lära mig lira gura men aldrig kommit till skott eftersom jag sög fett på musiklektionerna och de övriga gånger jag testat. Är jag kanske ett hopplöst fall eller kan alla lära sig?

Jag tycker att jag är hyfsat musikalisk i övrigt och tror att jag nog skulle kunna lära mig om jag satte manken till.

Ska jag skaffa en akustisk eller en el? Tänkte att en elgura hade varit kul ^-^

Vilka märken är bra?

Många är alltför ivriga och vill lära sig allt på en gång. När det inte går så lägger de ner. Det gälelr att öva målmedvetet och öva in grunderna. Skalor, ackord, och ja, noter. jag anser att notkunskap och grundläggande teorieteiska kunskaper är viktiga. Sedan öva på anslag, legato, och ja tonbildning helt enkelt. Lägga ner tid. Om ett å har du redan lärt dig en hel del.

Visst kan man skaffa en elgitarr till att börja med. Beror ju på vad man ska spela för musik. Många gör ju det. Men ofta lär de sig aldrig noter eller annan kunskap. Börja du med en akustisk. Men det är min åsikt bara. Där lär man sig nämligen att slå ansträngarna på ett annat vis.

Bra märken akustisk stålsträngad: Bluerigde, Alhambra, Fender, Gibson, Furch, Guild, Huss and Dalton.

Bra märken klassisk (nylonsträngad): Alhambra, Asturias, Ramirez, Jesús Bellido, Estève har en del bra.

Elgitarrer kan jag inte mycket om. Men Hagström är ju ett exempel.
Citera
2007-07-07, 16:53
Bannlyst
Någon som kan tippsa mig om lite låtar jag kan lära mig på en akustisk gitarr, har ungefär spelat 4 månader. Jag kan spela två hela låter, och det är Stairway to Heaven och Nothing Else Matters. Kan självfallet inte spela solot på någon av låtarna.

Låtarna ska alltså vara lika lätta eller lättare än de ovan
Citera
2007-07-08, 03:06
Medlem
Mustaschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robban.87
Någon som kan tippsa mig om lite låtar jag kan lära mig på en akustisk gitarr, har ungefär spelat 4 månader. Jag kan spela två hela låter, och det är Stairway to Heaven och Nothing Else Matters. Kan självfallet inte spela solot på någon av låtarna.

black label society - spoke in the wheel
Citera
2007-07-08, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mustasch
black label society - spoke in the wheel
Fler låtar?
Citera
2007-07-09, 21:07
Medlem
Aldrig kunnat spelat men har alltid velat lära mig. Har tänkt att jag ska börja spela flera gånger men det har aldrig blivit av riktigt.

Igår fick jag syn på den här tråden igen och kom på det igen; fan, skulle ju vara kul.

Köpte gitarr idag

Nu är det bara det svåra kvar.
Citera
2007-07-10, 00:16
Medlem
EvelKnievels avatar
Citat:
Du har spelat gitarr i 4 månader och kan redan dom låtarna? Och du menar att dom är lätta? Skillat.
Citera
2007-08-16, 13:11
Medlem
Hundvalps avatar
Kan någon tippsa mig om bra låtar som man kan spela på en gitarr, efter man spelat ett halvår. Och jag, jag är bra
Citera
2007-08-16, 13:59
Medlem
Fargoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20Q
Jag spelade Bad Horsie (av Steve Vai) på en konsert när jag gick i tvåan på gymnasiet. Vad räknas jag som?

Det är ju bara massa notbajsande, din fjant! Lär dig spela på riktigt istället.
Citera
2007-08-16, 14:00
Medlem
Fargoths avatar
Citat:

Lär dig Everybody Hurts av R.E.M. Den är enkel. Och då menar jag verkligen enkel.
Citera
2007-08-16, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvelKnievel
Du har spelat gitarr i 4 månader och kan redan dom låtarna? Och du menar att dom är lätta? Skillat.

det kanske är det enda han kan spela också? Om man bara snöar in sig så går det ganska så lätt.
Nothing else matters är inte svårt. Stairway to heaven kan jag inte uttala mig om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in