Citat:
Ursprungligen postat av Jah
Jag har alltid varit sugen på att lära mig lira gura men aldrig kommit till skott eftersom jag sög fett på musiklektionerna och de övriga gånger jag testat. Är jag kanske ett hopplöst fall eller kan alla lära sig?
Jag tycker att jag är hyfsat musikalisk i övrigt och tror att jag nog skulle kunna lära mig om jag satte manken till.
Ska jag skaffa en akustisk eller en el? Tänkte att en elgura hade varit kul ^-^
Vilka märken är bra?
Många är alltför ivriga och vill lära sig allt på en gång. När det inte går så lägger de ner. Det gälelr att öva målmedvetet och öva in grunderna. Skalor, ackord, och ja, noter. jag anser att notkunskap och grundläggande teorieteiska kunskaper är viktiga. Sedan öva på anslag, legato, och ja tonbildning helt enkelt. Lägga ner tid. Om ett å har du redan lärt dig en hel del.
Visst kan man skaffa en elgitarr till att börja med. Beror ju på vad man ska spela för musik. Många gör ju det. Men ofta lär de sig aldrig noter eller annan kunskap. Börja du med en akustisk. Men det är min åsikt bara. Där lär man sig nämligen att slå ansträngarna på ett annat vis.
Bra märken akustisk stålsträngad: Bluerigde, Alhambra, Fender, Gibson, Furch, Guild, Huss and Dalton.
Bra märken klassisk (nylonsträngad): Alhambra, Asturias, Ramirez, Jesús Bellido, Estève har en del bra.
Elgitarrer kan jag inte mycket om. Men Hagström är ju ett exempel.