2008-06-30, 17:40
Medlem
Zeitgeists avatar
Hejsan, min mor har fått randiga naglar hon har aldrig haft det tidigare och nu verkar hon lite orolig, någon som vet vad det kan bero på? Ränderna är lodräta. Tacksam för svar.
Citera
2008-06-30, 17:47
Medlem
BobVlaesks avatar
Färg på ränderna?
Lodräta? Du menar de går i samma riktning som fingrarna eller?
Går de vinkelrätt mot fingerriktningen kan det tyda på förgiftning har jag för mig.
Långtida förgiftning i det fallet.

EDIT:
Här fanns lite info
http://www.normanallan.com/Med/askdr/finger.html
Senast redigerad av BobVlaesk 2008-06-30 kl. 17:51.
Citera
2008-06-30, 17:58
Medlem
Huddles avatar
Vet inte hur långa ränderna är, eller vilken färg osv. Vet att om det blir mindre vita ränder som går tvärs över naglarna så kan det vara Bvitaminbrist. (B-vitamin är hud, hår, naglar.)

Kanske redan visste detta och att det var helt fel tolkat av mig. Var iaf detta jag kom att tänka på.

Hittade detta på nätet ang naglar:

http://www.vitaviva.com/store/health/healthproblems/article.aspx?ln=sv&articleid=280&&AspxAutoDetectCo okieSupport=1

Vet inte alls om det kan hjälpa. Kan ju annars fråga en läkare eller något. Det visar ju iaf på att någonting inte är helt rätt, kanske en brist, eller ett problem någonstans i kroppen system. Bättre att kolla upp än att oroa sig tror jag iaf. Man mår heller inte bra av oro....

Hoppas det löser sig.
Citera
2010-02-04, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeitgeist
Hejsan, min mor har fått randiga naglar hon har aldrig haft det tidigare och nu verkar hon lite orolig, någon som vet vad det kan bero på? Ränderna är lodräta. Tacksam för svar.

Antingen är hon i vatten alldeles för mycket, eller så är det genetiskt, eller har det bara kommit med åldern. Det är inget farligt och fullt normalt bland damer i medelåldern.
Citera
2010-02-06, 02:31
Medlem
Som sagt, det är inte farligt. Vissa får randiga naglar när dom blir äldre, men det kan också bero på t.ex järnbrist eller att kroppen prioriterar någonting annat. Om man t.ex haft en infektion eller annan sjukdom så kan det resultera i att man får fåror/ränder på naglarna.
Citera
2010-06-30, 16:12
Medlem
tomtemaskinens avatar
Vita ränder på naglarna kan också bero på att nageln blivit skadad under utväxtperioden, till exempel att man klämt fingrarna lite lätt.
Citera
2010-09-07, 15:04
Medlem
och Aftonbladet spär på vår oro genom att köra "Fläckarna avslöjar om du är sjuk
Så ser du på dina naglar om du har tecken på sjukdom Cancer eller för mycket diskande? Så ser du skillnad. " på hemsidan en gång i kvartalet ungefär.

jag säger suck om Aftonbladet...
Citera
2010-09-09, 11:12
Medlem
Pidermans avatar
Jag lånar den här tråden lite då jag har ungefär samma problem.
Tänkte höra om ni tror det här beror på vitamin B12-brist? Har haft sådana här "spår" i naglarna så länge jag kan minnas. Och de gånger jag varit in och tagit diverse blodprover får jag alltid höra att mina värden är bra.

http://a.imageshack.us/img196/5694/dsc1536komp.jpg
Citera
2010-10-05, 00:07
Medlem
fucked.for.lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piderman
Jag lånar den här tråden lite då jag har ungefär samma problem.
Tänkte höra om ni tror det här beror på vitamin B12-brist? Har haft sådana här "spår" i naglarna så länge jag kan minnas. Och de gånger jag varit in och tagit diverse blodprover får jag alltid höra att mina värden är bra.

http://a.imageshack.us/img196/5694/dsc1536komp.jpg

Jag har haft/ har B12-brist men får piller mot det och har nu skyhöga B12värden (men jag måste fortsätta ta pillrena, för annars sjunker värdena direkt). Jag har såna ränder som du har på naglarna nu, mina är lite grövre dock ser det ut som. Eftersom jag haft superhöga B12värden i över ett år nu så är det antagligen inte B12brist det beror på. Får även tillskott av järn och folsyra, så det borde inte ha med det att göra heller.
Citera
2010-10-25, 06:23
Medlem
Pidermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fucked.for.life
Jag har haft/ har B12-brist men får piller mot det och har nu skyhöga B12värden (men jag måste fortsätta ta pillrena, för annars sjunker värdena direkt). Jag har såna ränder som du har på naglarna nu, mina är lite grövre dock ser det ut som. Eftersom jag haft superhöga B12värden i över ett år nu så är det antagligen inte B12brist det beror på. Får även tillskott av järn och folsyra, så det borde inte ha med det att göra heller.

Hmm.. vad konstigt!
Jag undrar då vad det kan bero på i sådana fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in