2008-06-30, 03:09
Medlem
L_a_z_e_rs avatar
Hej alla!

Ja då var det då dags, kommer snart att flytta och i och med det tänkte jag ta krafttag med min dator också så allting blir fräscht och från 0 igen.
Ville då höra om folk kanske har lite tips och råd på hur jag ska gå tillväga på smidigaste sätt.

Jag har som det är nu ungefär 500 GB som jag vill ha kvar, (film, musik osv). Men jag vill som sagt också rensa burken helt med formatering, hur ska jag lösa detta på bästa sätt?

Jag undrar även vilka program som är ett "måste ha" på datorn? Allt från winrar, winamp etc, nämn vilka ni har och inte skulle klara er utan, er dators stöttepelare.

Kommer köpa ett nytt operativsystem, vilket ska jag välja? XP? Vista? något annat? för och nackdelar på det ni har.

Vad är bästa tillvägagångssätt med detta projekt? Ska jag först försöka få ut min musik och film ur datorn, bränna ut dem program jag vill ha på den fräscha datorn, formatera, in med nytt operativsystem, in med anti-virus och de andra programen jag bränt ut på skiva innan osv, sen gå ut på nätet och börja uppdatera allting, föra in min musik och film på datorn igen och sen är det spelklart? Eller ska jag ändra på någon punkt?

Vet att somliga tycker säkert detta är enkla och självklara frågor men jag är ingen dataguru själv och bättre att fråga än att inte fråga alls

Hoppas någon har lite trevliga tips till mig!

Mvh L_a_z_e_r
Citera
2008-06-30, 03:24
Bannlyst
Jag skulle nog välja XP framför Vista.

Har du partitionerat upp hårddisken/hårddiskarna så lägger du allt du vill spara på de andra partitionerna än C: då endast C:-disken blir formaterad vid ominstallation av operativsystem.

Innan formatering:
Ta backup på det du vill ha kvar. (t.ex Mina dokument)
Ladda ner drivrutiner till all nödvändig hårdvara.
Dra ner program: (Den här listan hade jag när jag formaterade om)

Avast Antivirus
Acrobat Reader
Adobe Photshop
CCleaner
Power DVD
Daemon-Tools
Damn NFO Viewer
Codecs
Flash FXP
Img Burn
Winamp
Ad-aware
Media Player Classic
Msn Messenger
msn messenger plus
Firefox
O&O Defrag
Quicktime
Spybot
Utorrent
Unlocker
VLC
Winrar
Microsoft Office
Citera
2008-06-30, 09:20
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
mm drivrutiner kan vara krångliga vet jag tyvärr av egen erfarenhet så dom bör du ha nära till hands. Tex till Nätverkskort.

Kör du alla program på C disken?

Ett hett tips i framtiden är att lägga alla program på en separat partion så slipper man ominstallera så mycket. Då räcker det med att spara registret.
Citera
2008-06-30, 13:32
Medlem
L_a_z_e_rs avatar
Tack för svaren hittills !

Jag har det just nu såhär på mina diskar: har delat upp min original disk(den jag köpte med datorn) till c: och d:, jag har även senare köpt till en annan disk på 500GB som heter L:
Uppdelningen just nu ser ut som så att jag har allt som windows själv behöver program och diverse ligger på c: och dem program jag dragit ner själv ligger på d: och på L: ligger min musik, film etc.

Skulle funka då om jag för över allt till L: sen göra en formatering? är det ingen risk att något skit kan ha hamnat på L också?

mvh L_a_z_e_r
Citera
2008-06-30, 17:33
Medlem
EssKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L_a_z_e_r
Tack för svaren hittills !

Jag har det just nu såhär på mina diskar: har delat upp min original disk(den jag köpte med datorn) till c: och d:, jag har även senare köpt till en annan disk på 500GB som heter L:
Uppdelningen just nu ser ut som så att jag har allt som windows själv behöver program och diverse ligger på c: och dem program jag dragit ner själv ligger på d: och på L: ligger min musik, film etc.

Skulle funka då om jag för över allt till L: sen göra en formatering? är det ingen risk att något skit kan ha hamnat på L också?

mvh L_a_z_e_r

Om jag förstått dig rätt så är det bara att tuta och köra.
Släng över allt du ska ha kvar på L: , sen formaterar du.

Det jag inte förstod var vad du menade med;
Citat:
är det ingen risk att något skit kan ha hamnat på L också?

define:skit
Citera
2008-06-30, 19:42
Medlem
L_a_z_e_rs avatar
Jo med skit menar jag t.ex. spår av gamla filer som man tagit bort, någon gammal spyware fil ens anti-spyware missat osv? något som jag inte lagt dit egentligen som möjligtvis kan ta upp onödig plats, men sånt kanske hamnar enbart på C:?
Citera
2008-07-01, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Warmedal
Jag skulle nog välja XP framför Vista.

Har du partitionerat upp hårddisken/hårddiskarna så lägger du allt du vill spara på de andra partitionerna än C: då endast C:-disken blir formaterad vid ominstallation av operativsystem.

Innan formatering:
Ta backup på det du vill ha kvar. (t.ex Mina dokument)
Ladda ner drivrutiner till all nödvändig hårdvara.
Dra ner program: (Den här listan hade jag när jag formaterade om)

Avast Antivirus
Acrobat Reader
Adobe Photshop
CCleaner
Power DVD
Daemon-Tools
Damn NFO Viewer
Codecs
Flash FXP
Img Burn
Winamp
Ad-aware
Media Player Classic
Msn Messenger
msn messenger plus
Firefox
O&O Defrag
Quicktime
Spybot
Utorrent
Unlocker
VLC
Winrar
Microsoft Office

Håller med om det mesta men skulle hellre säga lite mer genrellt antivirus. Finns massor. Själv är jag NOD kille men finns ju fler gratis alternativ som tex avast och avg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in