• 2
  • 3
2008-07-15, 00:49
Medlem
Mystiqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobbyewing
Jag råkade precis göra något dumt. Utmanade frugan och sa att jag på sista söndagen på min semester (v. 31) skulle klara av att springa 5km-slingan i vårt lokala friluftsområde...
Jag har nu precis fem veckor på mig och behöver hjälp med hur jag skall lägga upp det här projektet om det inte anses lika bra att ge upp direkt.

Min nulägesstatus ser ut som följande: 29 år och har inte gjort många idrottsliga knop sedan gymnastiken i gymnasiet, mer än att gå hyfsat svettiga promenader då och då. Väger väl ca 10-15 kg för mycket och jag antar att den mesta övervikten har hamnat på magen.

Jag är inte ute efter att slå världsrekord, målet är att jag skall kunna ta mig runt minst joggandes utan att behöva vila eller gå en del av sträckan. Det som känns jobbigast är nog den mentala biten att komma igång och verkligen ge mig ut i spåret... Jag är en person som lätt tänker "Äh, jag gör det imorgon istället" men nu måste jag ta tag i det.

Så snälla - Ge mig lite goda råd och tips på upplägg av det hela. Skulle det vara väl tufft att satsa på 5 km, så är nog frugan nöjd med 2,5 km

Börja med intervallsträning, hitta en sträcka/slinga på 500m. Du lunkar mellan varven och den andra joggar du sakta. De 3-5 första jognings passen behöver endast vara max 2,5km därefter försöker du lägga en varv till, kör återigen 3-4pass tills du uppnår sträcklängden.
Det viktigaste är (IMO) inte enbart kondition, det nästan ligger enbart fot och joggnings teknik. Har man dålig löppteknik (m.a.o. springer som en klumpig elefant) tröttar man ut sig snabbare och värk i knä/höft.

Sen är det även föredra att inskaffa ett par bra joggnings skor, kosta vad det kosta men det är värd i längden...
Citera
2008-07-15, 04:25
Medlem
KönsKlass avatar
Börja direkt i 5 km-spåret, så att du kommer igång med sträckan. Första vändan går du hela sträckan i ganska rask takt. Likaså nästa gång. Det klarar du även om du är otränad. Viktigast är att du börjar med sträckan direkt, för då har du den i skallen när det gäller att peppa dig själv och fokusera inför varje pass. Och i de första passen kan du vila emellanåt också om du känner för det.

3:e gången ökar du takten så att du går ännu snabbare. Och du kan köra likadant pass 4 också.

På pass 5 börjar du intervallträningen. Med tanke på att du aldrig lubbat tidigare så kör du 5 min rask gång och 30 sek- 1 min löp, beroende på hur länge du orkar. Då ska du inte toklöpa utan du kör den takt du själv känner passar. Sen 5 min rask gång igen och 30 sek-1 min löp.

Kör likadant pass 6 också.

Pass 7 kan du köra 5 min gång och 1-2 min löpning.

Pass 8 samma som pass 7.

Pass 9 kör du 5 min rask gång och sedan kan du börja kuta så länge du orkar. När du blir trött återgår du till 5 min rask tak, osv...

Sedan kör du på så där tills du känner att du kan kuta längre och längre sträckor. Kom ihåg att jogga inte handlar om att slå världsrekord utan du kan jogga lugnt och stilla. Garanterat att du kommer klara det på 5 veckor, om du kör 5-7 dagar i veckan. Kroppen får ganska snabbt upp flåset.

Börja inte kuta det första du gör som helt otränad. Då kan du riskera att få värk som gör att du inte kommer kunna knata sträckan ens. Ett annat tips är att inte käka direkt innan passen. Se till att ha käkat 1.5 timme innan passet så att du slipper få håll mitt i allt. Och sen tar du med dig en flaska vatten du kan ha i ena handen när du kör också.

Så där började jag när jag drog igång konditionsträningen som helt otränad. Det funkade hur bra som helst. 5 kilometr knatar du helt utan problem första gången. Jag lovar.
Senast redigerad av KönsKlas 2008-07-15 kl. 04:30.
Citera
2010-05-14, 00:58
Medlem
first-pilot-Salladins avatar
Värt att nämna från egen erfarenhet: I början kunde man inte ANDAS efter en kilometer eller tvås springande. Bara på en månad blir det ens MINSTA problem och benen ger vika långt innan lungorna...

Sen är det också värt att nämna att jag slutade röka när jag började springa, har nog också nåt med saken att göra. Men man förbättras snabbt!
Citera
2010-05-14, 00:59
Medlem
first-pilot-Salladins avatar
oj ser att det här var ett tag sen lol
Citera
2010-09-07, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av first-pilot-Salladin
oj ser att det här var ett tag sen lol

haha, vid det här laget så har TS nog gått och blivit maratonlöpare

Nä skämt åsido, hoppas det gick bra för TS och klarade sina 5 km så frugan blev nöjd
Citera
2010-09-07, 08:34
Medlem
mega_techs avatar
Jag låg i din situation för runt 7 veckor sen. Min polare hade sagt att han tyckte jag åt för mycke skitmat och ville se mig må bättre och äta bättre, så vi ingick i ett vad. Jag skulle följa med honom ut och jogga tre gånger i veckan och han ska anmäla mig till ett lopp nu den 18 sept. Jag gick med på det eftersom jag antar att han hade rätt om mig. Så första gången vi joggade klarade jag 1.7 km, det kändes bokstavligen som man skulle dö. Men efter två veckor började vanan komma in och kroppen började vänja sig vid att just jogga. Vilket underlättade en hel del, även om jag körde slut på mig själv såär det inte ens smärtsamt att jogga längre, utan jag ser fram emot det. Vi ökade med ungefär 500 meter per vecka och fortsatte med tre gånger i veckan. Nu är det snart den 18 då jag ska jogga ett lopp på plan mark som är 5 km långt. Jag slog 5 km barriären förra torsdagen och ska på lördag öka till 6 km.

Deta kanske inger dig något hopp. Det är alltid början som är tuffast innan man får in rutinen. Men det är bara till att sparka dig själv i röven. Man mår som en kung efter.

EDIT: Amen för helvete,.....
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in