2008-06-29, 23:45
Medlem
Är ny på detta med Mac OS och försöker koppla min externa hårddisk för att göra lite backup. När jag försöker skapa mappar eller kopiera material till den externa hårrdisken får jag följande meddelande.

'Objektet "XXX" kunde inte flyttas eftersom "mapp i extern hd" inte kan ändras.'

Hur gör jag för att få skriva till den externa hårddisken?
Citera
2008-06-30, 00:27
Medlem
ceziums avatar
Känns som du har fel filsystem på disken... Använt den till windows innan eller?

Byt filsystemet till något som os x klarar av att skriva till så borde allt va lugnt...
Tänk på att du förlorar all data som finns på disken när du gör det..
Citera
2008-06-30, 07:07
Medlem
Flärps avatar
Fixa NTFS-3G som tillåter dig att kunna skriva till NTFS. Det är lite slött och kan ta lite tid om det är mycket data som ska flyttas men du slipper iaf formatera disken.

Detta har varit uppe förut så du hade kunnat söka.
Citera
2008-06-30, 15:24
Medlem
Formatera om disken som HFS+
Citera
2008-06-30, 19:42
Medlem
Eller formatera om till FAT om du vill använda den på både Mac och Windows. Tyvärr är det ju fortfarande det enda filsystem som stöds på nå't vettigt sätt av båda plattformarna.
Citera
2008-06-30, 19:57
Medlem
Skaffa Paragon NTFS så kan du läsa NTFS-diskar på din mac. Jag tycker det är osmidigt att formatera till HFS+ eftersom du då inte kan läsa det på PC utan program som MacDrive eller liknande. Eftersom windows är det mest använda operativsystemet så är det smidigare att ha en disk som alla PC-datorer kan läsa om man ska flytta filer till polare och liknande. Plus att du slipper flytta allt du har på disken för att formatera.
Citera
2008-06-30, 20:34
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Fixa NTFS-3G som tillåter dig att kunna skriva till NTFS. Det är lite slött och kan ta lite tid om det är mycket data som ska flyttas men du slipper iaf formatera disken.

Detta har varit uppe förut så du hade kunnat söka.
Jag kör också NTFS-3G och det fungerar kanonbra. Eftersom att det är en simpel drivrutin så behöver man inte strula med program och liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in