2008-06-29, 22:04
Bannlyst
Vi som är intresserade av arkeologi och förhistoriska kulturer (jag lär väl vara rätt ensam antar jag), vart ska vi svansa oss in i för forum för att bli tillfredställda och skapa oerhört intressanta och produktiva trådar? Historiaforumet? Rasforskningsforumet? Etnologiforumet?

Historiaforumet känns ju som en självklarhet, men jag undrar fortfarande hur pass mycket arkeologi och förhistoriska kulturer ska kunna placeras in i andra forum.

Help me.
Citera
2008-06-30, 01:51
Medlem
EliasAlucards avatar
Bra tråd.

Ett par axplock som skulle kunna diskuteras i en specifik arkeologi-avdelning:

http://en.wikipedia.org/wiki/Assyriology
http://en.wikipedia.org/wiki/Egyptology
Citera
2008-06-30, 11:50
Medlem
><((((°>s avatar
jag tycker bostad, hem och trädgård, urban exploration och i vissa fall paranormal/ufoforumet skulle passa bra, lite beroende på vad det är.
Citera
2008-06-30, 18:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Bra tråd.

Ett par axplock som skulle kunna diskuteras i en specifik arkeologi-avdelning:

http://en.wikipedia.org/wiki/Assyriology
http://en.wikipedia.org/wiki/Egyptology

Precis, logiken säger ju såklart att det placeras under historia. Men om man istället vill åsyfta t.ex. gamla kulturers religiösa uppfattning baserat på arkeologiska fynd ... är det då historiaforumet eller religionsforumet som bör användas?

Citat:
Ursprungligen postat av ><((((°>
jag tycker bostad, hem och trädgård, urban exploration och i vissa fall paranormal/ufoforumet skulle passa bra, lite beroende på vad det är.

Citera
2008-06-30, 18:33
Bannlyst
Måste allt diskuteras på FB?
Citera
2008-06-30, 18:34
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ><((((°>

Arkeologi är trevligt, ett av mina stora intressen och min dröm som liten. vem vet, kanske utbildar jag mig till arkeolog en dag.

Urban Exploration är dock fel avdelning, om jag får säga det själv. Möjligtvis modern arkeologi dör man utforskar hyfsat moderna husgrunder mm, men jag tror inte det är helt rätt.

Arkeologi är ju en form av vetenskap, så nånstans där, kanske det passar?
Det beror lite på vad det handlar om dock. Historia, kanske?
Citera
2008-06-30, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Arkeologi är trevligt, ett av mina stora intressen och min dröm som liten. vem vet, kanske utbildar jag mig till arkeolog en dag.

Urban Exploration är dock fel avdelning, om jag får säga det själv. Möjligtvis modern arkeologi dör man utforskar hyfsat moderna husgrunder mm, men jag tror inte det är helt rätt.

Arkeologi är ju en form av vetenskap, så nånstans där, kanske det passar?
Det beror lite på vad det handlar om dock. Historia, kanske?

Skulle vi inte kunna få en underforum för arkeologi i historia då?
Citera
2008-06-30, 19:42
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av {I}{K}{E}
Måste allt diskuteras på FB?
Svar ja.
Citat:
Lite off topic men du kanske ska satsa på att hänga med Jamtli i år?
Citera
2008-06-30, 19:46
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ken_park
Skulle vi inte kunna få en underforum för arkeologi i historia då?

Jag sökte lite lätt och lyckades inte hitta någon aktuell tråd om erkeologi, så ämnet är nog för litet, tyvärr...

Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Svar ja.

Lite off topic men du kanske ska satsa på att hänga med Jamtli i år?

Japp, har redan snackat med PG om det. Funderar på att boka upp mig för en expedition.
Citera
2008-06-30, 19:48
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Japp, har redan snackat med PG om det. Funderar på att boka upp mig för en expedition.
Tufft, blir det Slyos?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in