2008-06-29, 20:50
Bannlyst
Jag tycker det är konstigt att man använder orden "inget liv" när man tycker att en person inte lever ett bra liv. Varför inte istället säga han lever inget bra liv. Man brukar också säga "skaffa dig ett liv" varför inte istället säga gör ditt liv roligare? För alla som inte är döda har ju ett liv oavsett om det är ett roligt liv eller inte.
Citera
2008-06-29, 21:26
Medlem
Tjennstroums avatar
När någon inte har ett liv så åsyftar man självklart att personen likväl skulle kunna vara död, då människan i fråga inte gör något meningsfullt med sin tillvaro.
Citera
2008-06-29, 21:40
Bannlyst
Anglicismer.
Citera
2008-06-29, 21:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
När någon inte har ett liv så åsyftar man självklart att personen likväl skulle kunna vara död, då människan i fråga inte gör något meningsfullt med sin tillvaro.

Ja men frågan är vem som ska bestämma det.
Citera
2008-06-29, 21:48
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalakille
Ja men frågan är vem som ska bestämma det.
Finns ingen universiell definition på vem som inte har något liv. Det är nästan alltid en subjektiv bedömning - och en pejorativ term. Någon kanske inte super tillräckligt eller super alltför tillräckligt, kanske arbetar för mycket eller inte arbetar alls.
Citera
2008-06-29, 21:55
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Jag har alltid tolkat det som att det skulle vara frågan om en brist på ett socialt liv.
Citera
2008-06-29, 21:56
Medlem
jumpcuts avatar
I min värld har det betytt att personen saknar eget liv, alltså att man ska sluta lägga sig i andras liv och sköta sitt eget i stället.
Citera
2008-06-29, 22:17
Medlem
Kryžininkass avatar
För mig betyder skaffa ett liv att man börjar göra något meningsfullt i stället för att t.ex. sitta och skriva meningslösa inlägg på Flashback.
Citera
2008-07-07, 01:54
Medlem
ensiferums avatar
Jag tror de är syftat på socialt liv som tidigare nämnt i tråden. Till exemepel om någon nämner att de lirar WoW brukar det ofta komma någon icke-dator snubbe och dropa den linen. Även om man kan vara social i WoW också, men på ett lite mer.. annorlunda sätt = p
Citera
2008-07-07, 21:57
Medlem
petter eremitens avatar
Om en bråkig och störande familj flyttar från ett flerfamiljshus, kan grannarna säga:
"Förr var det ett jävla liv här, men nu är det inget liv."

MVH

Petter Eremiten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in