Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-06-28, 22:38
Medlem
warlocs avatar
Som topic. Jag behöver veta en persons riktiga identitet eftersom denne uppenbarligen uppger ett alias. Bryter jag mot någon regel om jag ställer den frågan och länkar till en tidningsartikel där personen finns med på bild under sitt falska namn?
Citera
2008-06-28, 22:42
Medlem
Tomorrow Knowss avatar
Citat:
Bryter jag mot någon regel

Nej du bryter inte mot någon lag/regel. Om tidningspersonalen skulle ge dig uppgifter skulle de sannolikt bryta mot diverse regler & lagar.
Citera
2008-06-28, 22:52
Medlem
warlocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomorrow Knows
Nej du bryter inte mot någon lag/regel. Om tidningspersonalen skulle ge dig uppgifter skulle de sannolikt bryta mot diverse regler & lagar.

Ok, den tolkningen räknade jag inte med. Jag menade Flashbacks regler. Kändes lite i gråzonen...
Citera
2008-06-28, 23:05
Medlem
Tomorrow Knowss avatar
Ok då förstår jag vad du menar.

Hm en tredje part har nog inga förpliktelser rent rättsligt som tvingar denne att undanhålla identiten.

Men om flashback skulle tillåta sån verksamhet det har jag ingen idé om, skulle möjligtvis ses som negativt att avslöja dolda identiteter i vissa fall (speciellt fall då privatpersoner drabbas)

Min gissning
Citera
2008-06-28, 23:45
Medlem
M.Skillts avatar
Att be om en textanalys är inget brott, så länge det inte rör sig om att identifiera någon användare på FB.

Men om det är en artikel där personen utges för att heta Bengt, och du ber användarna diskutera runt hans riktiga identitet utifrån vad som skrivs i artikeln är det inte ett brott mot några av våra regler.

Citat:
1.06. Användare på Flashback har rätt till anonymitet

Anonymiteten garanteras på Flashback. Den som publicerar andra användares personuppgifter, IP-nummer, eller inlägg med tydligt uppsåt att avslöja en annan användare riskerar avstängning. Hot om avslöjande, i inlägg eller i PM, är också förbjudet, med undantag för användare som själva publicerat dessa uppgifter i forumet.

Och hittar du något som stämmer in på ovanstående citet så skiter du i det, annars är det ingen fara vad jag kan se iaf.

/micke
Citera
2008-06-29, 07:05
Bannlyst
det här med att medlemmar här på fb ska vara hemliga, om vi säger att kungen reggar sig här och hör av sig till en moderator. Skulle det vara stopp med kung skvallret då, har hänt förut att det funnits en del trådar om personer som sedan reggat sig här och då har det varit slut på det roliga.
Citera
2008-06-29, 07:12
Medlem
Hylands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horsatan
det här med att medlemmar här på fb ska vara hemliga, om vi säger att kungen reggar sig här och hör av sig till en moderator. Skulle det vara stopp med kung skvallret då, har hänt förut att det funnits en del trådar om personer som sedan reggat sig här och då har det varit slut på det roliga.
En intressant fråga då vem som helst kan regga sig i ett visst namn och sedan hävda att man är den personen och på så sätt stänga trådar.
Citera
2008-06-29, 08:47
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Du får visst föra diskussioner om såväl Kungen som kungahuset, men du får inte göra någon sammankoppling mellan honom och hans användare.
Citera
2008-06-29, 09:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hyland
En intressant fråga då vem som helst kan regga sig i ett visst namn och sedan hävda att man är den personen och på så sätt stänga trådar.

Bara för att blondinbella reggar och säger att hon är en viss person på siten betyder inte att diskussionerna om henne kommer att upphöra.

Personangrepp/hot och trakasserier mot medlemmar får dock inte göras, sedan får väl moderatorn göra en egen bedomning om ditt inlägg är att outa medlemen, hota den eller så vidare men är det bara en diskussion om en känd individ så är det tillåtet då denne själv har bestämt sig för att bli känd och det kan väl knappast vara olagligt att tala om kändisar?
Citera
2008-06-29, 22:54
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Du får visst föra diskussioner om såväl Kungen som kungahuset, men du får inte göra någon sammankoppling mellan honom och hans användare.
Huvudet på spiken!

/moderator i skvaller.
Citera
2008-06-30, 06:42
Bannlyst
Men vi hade ju ett exempel på det här för en tid sedan.
En person som va med i en porrulle som hade fått äran att ha en egen tråd.
Personen reggade sig och hörde av sig till moderator, sedan försvann tråden ganska omedelbart.

Skulle inte det gälla kungen också?
Citera
2008-06-30, 10:27
Medlem
honken80s avatar
Citat:
Men vi hade ju ett exempel på det här för en tid sedan.
En person som va med i en porrulle som hade fått äran att ha en egen tråd.
Personen reggade sig och hörde av sig till moderator, sedan försvann tråden ganska omedelbart.

Skulle inte det gälla kungen också?

Va, varför det? Kan inte finnas några regler som stödjer en sån hantering bara sådär, måste ha funnit nåt i tråden som var mot reglerna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in