2008-06-30, 20:44
Medlem
b0gfettos avatar
Jag fick en tillsägelse för att jag skrev på skämt "hjälper du mig att fixa en lägenhet till exet så blir jag glad " när nån medlem ville ha delägare till hans fastighetsfirma och jag ville ha info om hur det går till rent praktiskt, samt skrev kommentaren inom "". Sånt man får ta.
Citera
2018-07-20, 08:43
Medlem
Det finns många trådar om 1.01 så jag tar en på måfå fråga i.

Får man, när man citerar från en plusartikel på nyheter idag skriva "stöd gärna nyheter idag genom att skaffa pluskonto"?
Citera
2018-07-20, 11:46
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det finns många trådar om 1.01 så jag tar en på måfå fråga i.

Får man, när man citerar från en plusartikel på nyheter idag skriva "stöd gärna nyheter idag genom att skaffa pluskonto"?

I regelns förtydligande står det:

Citat:
Regelns syfte är att förhindra att användarna använder forumet för annonsering av egna eller andras varor och tjänster

För mig är det du undrar över att annonsera någon annans tjänst.
Citera
2019-04-14, 17:33
Medlem
Reguluss avatar
Varför handlar så många avstängningar om just reklam och annonsering? Tidvis är över hälften av avstängningarna för brott mot 1.01.

Är reglerna otydliga, tillämpas de för strikt, eller är det faktiskt så att många av Flashbacks användare ägnar sig åt smygannonsering?

Det tycks ofta handla om riktiga användare, inta bara trollkonton som spammar forumet.

OBS! Frågan gäller alltså inte hur reglel 1.01 lyder utan varför så många användare inte klarar av att följa just den regeln.
Citera
2019-04-14, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Varför handlar så många avstängningar om just reklam och annonsering? Tidvis är över hälften av avstängningarna för brott mot 1.01.

Är reglerna otydliga, tillämpas de för strikt, eller är det faktiskt så att många av Flashbacks användare ägnar sig åt smygannonsering?

Det tycks ofta handla om riktiga användare, inta bara trollkonton som spammar forumet.

OBS! Frågan gäller alltså inte hur reglel 1.01 lyder utan varför så många användare inte klarar av att följa just den regeln.

Det står i regelns förtydligande:

"Regeln innebär en hel del gränsdragningsproblem som inte alltid är lätta att lösa."

Därför är just den regeln lite svårtolkad. Tycker du eller någon annan att det var fel att någon avstängdes får du kontakta den moderator som annonserade om avstängningen eller skapa en tråd i (FB) Avstängningar och bannlysningar: feedback.
Citera
2019-04-14, 20:10
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Det står i regelns förtydligande:

"Regeln innebär en hel del gränsdragningsproblem som inte alltid är lätta att lösa."

Därför är just den regeln lite svårtolkad. Tycker du eller någon annan att det var fel att någon avstängdes får du kontakta den moderator som annonserade om avstängningen eller skapa en tråd i (FB) Avstängningar och bannlysningar: feedback.

Visst. Min poäng var dock att om mer än hälften av alla avstängningar beror på en viss regel kanske det är dags att se över den regeln, hur den tolkas, och om det finns några otydligheter i hur den är formulerad.

Om folk jämt och ständigt blir avstängda på grund av missförstånd kring en regel är det ju olyckligt. Kan man undvika det skulle dessutom mycket tid sparas för mods.
Citera
2019-04-14, 20:16
Medlem
Citat:
Visst. Min poäng var dock att om mer än hälften av alla avstängningar beror på en viss regel kanske det är dags att se över den regeln, hur den tolkas, och om det finns några otydligheter i hur den är formulerad.

Om folk jämt och ständigt blir avstängda på grund av missförstånd kring en regel är det ju olyckligt. Kan man undvika det skulle dessutom mycket tid sparas för mods.

Själv tycker jag inte att regeln är särskilt otydlig, och behöver formuleras om. Speciellt inte om man läser regelns förtydligande. Dessutom står det ju avslutningsvis: "Är du osäker på gränsdragningen, kontakta en av forumets moderatorer." Helst moderatorer för den forumdel som man har tänkt posta sin trådstart i.

Jag tror att det är ett större problem att folk antingen inte läser reglerna och därmed saknar kännedom om det, eller att de känner till reglerna men struntar i det och bryter mot reglerna i alla fall. Inklusive regeln för 1.01.
Citera
2019-04-14, 20:16
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:

En översiktlig granskning av de omröstningar som lett till avstängning den senaste tiden visar att huvuddelen är rätt så glasklara. Det rör sig om användare som önskat sälja något alternativt marknadsfört sina youtubesidor (o dyl) eller enkäter ibland på ett spamartat sätt. Det exempel som ledde till den här frågan skulle jag säga hör till undantagen (och det friades ju också).
Citera
2019-04-14, 20:29
Moderator
vfs avatar
Citat:

Jag tro att många av dom som blir fällda för 1.01 helt enkelt inte fattar vad som räknas som annons.

Exempel, en användare skriver

Citat:
100 spänn till den som våldtar xxx

Det räknas som en annons och blir troligen fälld i en omröstning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in