2008-06-28, 18:57
Medlem
Zleepings avatar
Hur ska man tolka regel 1.01 för att undvika varningar och banlysningar?

Jag skapade en tråd där jag frågade hur man skulle hitta en festlokal i Stockholmsområdet. I tråden frågade jag efter generella tips då de sökningar jag gjort på internet bara lett mig till flotta lyxlokaler med rysk kaviar och skumpa avsett för 50-års fester odl.

Jag frågade inte om någon speciell firma utan mer en vägledning för att hitta rätt typ av lokal.

Tråden försvann väldigt fort och först så kunde jag inte förstå vad det var som hade hänt. Drog iväg ett PM till Carl Hamilton där han snabbt och vänligt förklarade att den bröt mot regel 1.01.

Var det faktumet att jag hade specificerat en plats som medförde regelbrottet eller är ämnet odiskutabelt är på FB? Jag minns inte precis hur jag hade formulerat inlägget och eftersom tråden är kastad så kan jag inte ta reda på det helle. Kanske bara var klumpigt.

Anledningen till att jag lägger tråden här är att jag tror att det är fler som är intresserade av hur man ska tolka regeln. Det är inte tänkt som kritik till moderatorerna som jag för det mesta tycker gör ett bra jobb.

Vad tror ni?
Senast redigerad av Zleeping 2008-06-28 kl. 19:12.
Citera
2008-06-28, 19:29
Medlem
Kämpendahls avatar
Utan att känna till exakt hur du formulerat ditt inlägg och något i övrigt om det aktuella ärendet, är min erfarenhet att många av Flashbacks moderatorer för en väldigt strikt tillämpning av regelverket och finns det möjlighet att göra en väldigt kreativ tolkning till att exempelvis få något till köp och sälj så gör man det, för säkerhets skull alltså.

Det bästa Admin kan göra är att tala om för moderatorerna varför vissa regler finns. Admin bör tala om att anledningen till att köp och sälj inte är tillåtet beror på att Flashback är ett diskussionsforum. Om moderatorn förstår varför något inte är tillåtet tvingas denne att tänka och då är det möjligt att denne kommer fram till att frågan "hur hittar man en bra festlokal i Stockholm?" mycket väl kan vara ett ämne för diskussion. ¨

Personligen tycker jag det skulle kännas lite konstigt med rubriken "hur hittar man en bra festlokal i Stockholm?" på Blocket, men jag kanske tänker fel?
Citera
2008-06-29, 16:39
Medlem
Snövits avatar
I filket forum låg tråden och vilket datum postades den? Jag hittar ingen raderad tråd av dig men ska leta vidare om jag får lite mer info.

För övrigt så tolkar givetvis moderatorerna reglerna så som Admin vill att vi gör det annars ändras praxis. Vi försöker tolka lika och vara konsekventa.
Citera
2008-06-29, 19:28
Medlem
Zleepings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
I filket forum låg tråden och vilket datum postades den? Jag hittar ingen raderad tråd av dig men ska leta vidare om jag får lite mer info.

För övrigt så tolkar givetvis moderatorerna reglerna så som Admin vill att vi gör det annars ändras praxis. Vi försöker tolka lika och vara konsekventa.

Tråden låg i Vardagsbekymmer och var postad i fredags runt klockan 10-12 på kvällen.

Finns dessa tolkningar att läsa någonstans? Jag har letat efter någon liknande tråd men hittade inget.
Citera
2008-06-29, 20:04
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zleeping
Tråden låg i Vardagsbekymmer och var postad i fredags runt klockan 10-12 på kvällen.

Finns dessa tolkningar att läsa någonstans? Jag har letat efter någon liknande tråd men hittade inget.
Vi håller på och kollar på detta nu. Det är möjligt att jag har gjort fel och då återställer vi tråden.
Citera
2008-06-29, 20:09
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Tråden är öppnad igen och jag gjorde fel som raderade den.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=699314
Citera
2008-06-30, 19:51
Medlem
korps avatar
Jag funderade lite på denna regel också. Gäller det även för försäljning av egna saker? Jag blev banned en vecka för jag erbjöd att sälja en sak som jag äger. Jag förstod inte av formuleringen i 1.01 att man itne fick det.

Ni kanske ska klara göra mer att 1.01 gäller all typ av försäljning. Jag blev lite ledsen när jag blev banned
Citera
2008-06-30, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av korp
Jag funderade lite på denna regel också. Gäller det även för försäljning av egna saker? Jag blev banned en vecka för jag erbjöd att sälja en sak som jag äger. Jag förstod inte av formuleringen i 1.01 att man itne fick det.

Ni kanske ska klara göra mer att 1.01 gäller all typ av försäljning. Jag blev lite ledsen när jag blev banned

Efter 5 år har du inte förstått att man inte får annonsera ut privata ägodelar till försäljning på FB???

Ehhh ursäkta min dåliga franska men står det verkligen rätt till uppe i knoppen på dig??
Citera
2008-06-30, 19:58
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korp

Ja den gäller även försäljning av egna saker det är ju en form av annons. Vill man sälja något så postar man ju en annons på blocket eller liknade. Ingen form av köp eller sälj är tillåten på Flashback.
Citera
2008-06-30, 20:03
Medlem
korps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northix
Efter 5 år har du inte förstått att man inte får annonsera ut privata ägodelar till försäljning på FB???

Ehhh ursäkta min dåliga franska men står det verkligen rätt till uppe i knoppen på dig??

hehe jag reggade mig tidigt, men varken skrev eller läste nått tills för kanske nått år sen. Försäljning och sånt har väl inte kommit upp för mig eller varit nåt jag funderat på tills förra veckan, mitt erbjudande var halvt om halvt på skämt också.

Men nu vet jag ju iaf
Citera
2008-06-30, 20:09
Bannlyst
Något jag funderar på är alla förtäckta annonser som dyker upp titt som tätt.

En användare skriver ut hela sin annons samt en länk till blocket och frågar ifall folk anser det vara ett vettigt pris att begära.

Exempel:

""Mazda 727 Glx årsmodell 1995, 9 500 mil. Bes 15/11-07 ua. Dubbelhytt, nya däck, nylackad, verkstadsutrustad. Mycket fin.
Pris: 3 000:-
0704-45xxxxxxx

www.blocket.se/mazda727glx
""

Där har man i princip redan annonserat ut sin bli på FB men som förtäckt annons i och med att man ställer en fråga till användarna huruvida de anser bilen vara prissatt på en rimlig nivå.
Detta borde betraktas på samma sätt som en direktannons och leda till varning eller bannlysning.

Annonsen i exemplet är påhittad.
Senast redigerad av northix 2008-06-30 kl. 20:11.
Citera
2008-06-30, 20:39
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northix
Något jag funderar på är alla förtäckta annonser som dyker upp titt som tätt.

En användare skriver ut hela sin annons samt en länk till blocket och frågar ifall folk anser det vara ett vettigt pris att begära.

Spontant säger jag att det inte är ok och att man ska skicka RP på det om man ser det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in