• 2
  • 3
2008-07-01, 15:55
Medlem
Rhynns avatar
En förrät bör heller inte vara för stark eller hårt kryddat med en speciell krydda då det rubbar dina smaklökar inför huvudrätten.
Citera
2008-07-02, 08:32
Medlem
O_Waos avatar
Jag tycker att det är viktigt att det inte blir för mycket kaka på kaka, dvs jag serverar gärna fisk som kontrast till en kötträtt som huvudrätt. En helt "fiskbaserad" förrätt och varmrätt känns tråkigt och som brist på fantasi. Min favoritförrätt som är enkel att göra är chèvretoast med honung och balsamvinäger, men då får man passa sig för "ostiga" varm- och efterrätter.
Citera
2008-07-02, 15:03
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Tomt prat från din sida. Inte i mitt sällskap om du vill traska hem utan fler ben i kroppen än när du kom...

Heh, och du sitter här i tråden och kallar folk för WT?
Citera
2008-07-02, 19:00
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Eftersom ni ändå dricker vin till huvudrätten 20 minuter senare, så ser jag inget behov av vin till förrätten. Men om du är såpass alkoholiserad att du inte klarar dig 25 minuter utan sprit, så kan jag väl göra ett undantag och servera.

så man är per automatik inte välkommen till dig om man är så pass nersupen att man dricker hela två glas vin per vecka, eller per gång man är ute på en tre-rätters?
Senast redigerad av stillton 2008-07-02 kl. 19:03.
Citera
2008-07-03, 04:17
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
så man är per automatik inte välkommen till dig om man är så pass nersupen att man dricker hela två glas vin per vecka, eller per gång man är ute på en tre-rätters?
Men har du problem att räkna eller, ditt WT? Eller är du en sån som äter en gång i veckan och lever på dropp 6 av 7 dagar?

Först kräver dessa supoffer 1 glas vin till förrätten, ett glas vin till fisken, och (minst) ett glas vin till varmrätten. Det är 3 glas vin, minst. Sen har du 7 dagar / vecka (det vet du, va?) vilket blir 21 glas. Därtill äter man lunch också. Vilket dessa alkoholister ska ha någon form av alkohol till också. Och en återställare på morgon. Det blir en jävla massa vin.

Två glas / vecka.
Citera
2008-07-03, 11:05
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Men har du problem att räkna eller, ditt WT? Eller är du en sån som äter en gång i veckan och lever på dropp 6 av 7 dagar?

Först kräver dessa supoffer 1 glas vin till förrätten, ett glas vin till fisken, och (minst) ett glas vin till varmrätten. Det är 3 glas vin, minst. Sen har du 7 dagar / vecka (det vet du, va?) vilket blir 21 glas. Därtill äter man lunch också. Vilket dessa alkoholister ska ha någon form av alkohol till också. Och en återställare på morgon. Det blir en jävla massa vin.

Två glas / vecka.

jag och alla andra wt offer äter ju inte förrätt mer än högst en gång per vecka, och det råkar ju vara just ett glas till förrätten vi diskuterar, och om jag vill supa mig full så behöver jag varken skylla på förrätt eller frukost, det går faktiskt bra att dricka utan mat
Citera
2008-07-03, 11:52
Medlem
Seamus Costellos avatar
Är 21 glas vin i veckan nåt att bråka om? För övrigt så bjuder man väl inte hem folk på trerätters varje dag? You entertain much?

Sen har jag försökt räkna benen i kroppen med det blir ju fan olika antal varje gång. Så inte märker jag om det dyker upp några till.
Citera
2008-07-04, 17:08
Medlem
Gravity2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Navigatör
Har nyligen upptäckt intresset för att laga mat! Jag har dock några frågor kring förrätt som jag skulle vilja ha svar på, jag har sökt men hittade inga trådar som svarade på min frågor.

1) Hur tycker du att den bästa förrätten är konstruerad? Fisk och fisk? Skagenröra till förrätt när det är kött? DOs och DONTs inom förrättens ädla värld?

2) När är det dags att servera huvudrätten när man har serverat förrätt? Är det när alla har ätit färdigt? Ska man vänta tills alla gäster fått i sig lite vin? 15 minuter? 14 oktober? Vad gäller? Vad föredrar DU?

3) Vad dricker man till förrätten? Samma som till huvudrätten? Drinkar?
1) Personligen äter jag helst något lätt (no shit) till förrätt, gärna beståeende av grönsaker. Tomater + ost (feta, mozzarella) är en höjdare som fungerar bra till kyckling och kött, till fisk är någonting med räkor alltid gångbart

2) Jag tycker att runt en 15-20 minuter är okej, efter servering. Alla hinner äta klart och man hinner vila ett par minuter så att förrätter hinner lägga sig.

3) Som dePaul sade, det beror ju på förrätten. Ett relativt lätt vitt vin gillar jag, rödvin till förrätten tycker jag ofta blir för "matigt" liksom.
Drinkar till förrätter tycker jag känns fel, det blir ofta för kladdigt imho.
Jag dricker helst inte samma till förrätt och varmrätt, men dricker man vin som fungerar bra till båda rätterna så är det ju okej.
Citera
2008-07-10, 10:06
Medlem
Navigatörs avatar
Jag har tagit del av er visdom och satt ihop en middag till min flickvän inför rådande födelsedagskalas!

Förrätt: Tomatsoppa med vitkål, serveras med hembakat bröd och vatten som dryck.
Huvudrätt: Baconlindad fläskfilé i tomatchutney. Serveras med klyftpotatis, rödvinssås. Cider till dryck.
Dessert: Hemmagjord kladdkaka med mörk choklad, serveras med cognacsgrädde. Dryck: Cider eller vatten.

Vad tros om detta?
Senast redigerad av Navigatör 2008-07-10 kl. 10:09.
Citera
2008-07-11, 00:31
Medlem
spaderezzs avatar
vet itne hur ärlig du vill att man ska vara..

men den låter ganska trisst men helt fungerande, Det kan vara att jag är lite arbetsskadad...

men kom på lite i huvet liknande allternativ, om inte så har du lite mer ideer till nästa gång..

Istället för vanlig tomatsoppa så kan man göra en kryddigare tomatgazpacho men lite olika sorters tomater, med vitkålen så gör man en liten dolme fyld med räkor smaksat med dill och lime.

Om man vill ha fläskfile så kan man kanske göra rulad av den istället och fylla med örter och istället för vanliga klyft så tar man nypotatis och rostaristället. och så sammtidigt rostar man lite sparris och vårlök. till detta har man ett trevligt rött som man oxå häller halva ner i såsen..=).. om man nu har cidern så gör en cider och äppelsås istället.....

chokladkaka till desert är nice.. men satsa på en god glass istället i sommarvärmen och lite färska jordgubbar..

i villket fall som hällst så lycka till..
Citera
2008-07-11, 04:08
Medlem
dests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spaderezz
vet itne hur ärlig du vill att man ska vara..

men den låter ganska trisst men helt fungerande, Det kan vara att jag är lite arbetsskadad...

men kom på lite i huvet liknande allternativ, om inte så har du lite mer ideer till nästa gång..

Istället för vanlig tomatsoppa så kan man göra en kryddigare tomatgazpacho men lite olika sorters tomater, med vitkålen så gör man en liten dolme fyld med räkor smaksat med dill och lime.

Om man vill ha fläskfile så kan man kanske göra rulad av den istället och fylla med örter och istället för vanliga klyft så tar man nypotatis och rostaristället. och så sammtidigt rostar man lite sparris och vårlök. till detta har man ett trevligt rött som man oxå häller halva ner i såsen..=).. om man nu har cidern så gör en cider och äppelsås istället.....

chokladkaka till desert är nice.. men satsa på en god glass istället i sommarvärmen och lite färska jordgubbar..

i villket fall som hällst så lycka till..

Låter riktigt gott men lite för avancerat för oss som inte är bäst på matlagning.

Tycker TS förslag låter riktigt bra!
Citera
2008-07-11, 10:06
Medlem
Dengues avatar
Jag förstår inte idén med att kombinera rödvinssås och cider.
Att blanda syror som drar åt olika håll blir sällan lyckat.
Sen håller jag med Spaderezz om att cognacsgrädden kan bli lite "tung". Kör på jordgubbar och eventuellt glass. En god sak som är väldigt enkel är att marinera jordgubbar i lite pressad lime och lite florsocker, och att sedan cesta lite limeskal över. Snyggt och gott.
Jag gillar att du tänker baka bröd. Tyder på omtanke, men gör något roligare än att servera bara vatten. Gör en enkel lemonad eller lemonsquash om du nu vill köra alkoholfritt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in