Citat:
Ursprungligen postat av Navigatör
Har nyligen upptäckt intresset för att laga mat! Jag har dock några frågor kring förrätt som jag skulle vilja ha svar på, jag har sökt men hittade inga trådar som svarade på min frågor.
1) Hur tycker du att den bästa förrätten är konstruerad? Fisk och fisk? Skagenröra till förrätt när det är kött? DOs och DONTs inom förrättens ädla värld?
2) När är det dags att servera huvudrätten när man har serverat förrätt? Är det när alla har ätit färdigt? Ska man vänta tills alla gäster fått i sig lite vin? 15 minuter? 14 oktober? Vad gäller? Vad föredrar DU?
3) Vad dricker man till förrätten? Samma som till huvudrätten? Drinkar?
1) Personligen äter jag helst något
lätt (no shit) till förrätt, gärna beståeende av grönsaker. Tomater + ost (feta, mozzarella) är en höjdare som fungerar bra till kyckling och kött, till fisk är någonting med räkor alltid gångbart
2) Jag tycker att runt en 15-20 minuter är okej, efter servering. Alla hinner äta klart och man hinner vila ett par minuter så att förrätter hinner lägga sig.
3) Som dePaul sade, det beror ju på förrätten. Ett relativt lätt vitt vin gillar jag, rödvin till förrätten tycker jag ofta blir för "matigt" liksom.
Drinkar till förrätter tycker jag känns fel, det blir ofta för kladdigt imho.
Jag dricker helst inte samma till förrätt och varmrätt, men dricker man vin som fungerar bra till båda rätterna så är det ju okej.