Intressant läsning. Låter som du är ambitiös, ställer höga krav på dig själv (vilket är en god start). Trots detta är du desillusionerad och besviken på vad ditt arbete givit dig. Du är dessutom något så ovanligt som en jurist med ett samvete. Hoppas du behåller den sistnämnda egenskapen, om inte annat för som långsiktigt för din mentala hälsa och självkänsla.
Jag har själv vissa delar med juridiken jag som praktiserande jurist skulle jag ha svårt för. Exempelvis att arbeta för arbeta med att ”få loss” uppenbart skyldigt kriminella. Jodå, jag är väl bekant med att alla har rätt till ett försvar, men det är inte liktydigt till att jag vill ge dem det och ens spendera tid med dessa invidider, men allt är å andra sidan inte brottmål. De problem du beskriver med lönen, låter delvis som politiskt strukturellt sådant, dvs. ett bisarrt skattesystem lokalt här i Sverige. Lägg därtill att många jurister i allmänhet och äldre jurister (läs byråägare) i synnerhet ser sig som guds motsvarighet till begreppet ”förhandling”. Då förstår du varför du inte får någon topp lön per automatik, inget ges gratis när det kan fås billigare helt enkelt.
Jag har själv en hel del erfarenheter av affärsjurister, har åhört andras dito. Jag känner idag företagare, (dessutom yrkesskickliga och seriösa sådana) som medvetet inte på några villkor tar uppdrag åt just jurister. Detta för att det helt enkelt minsta lilla sak skall förhandlas, att Pacta sunt servanda tycks vara som bortblåst, i synnerhet när jobbet är klart och det tidigare överenskomna priset då skall prutas. Jodå, jag har träffat några med både samvete och moral också, men skulle säga att de tyvärr är ovanliga. Fyfan vilka skitstövlar jag träffat genom åren, när jag tänker efter.
Mitt råd hur som helst.
Inrikta dig mot något område där du blir speciallist. Juridik är ett vitt begrepp med många inriktningar. Att bli bra inom ett visst område kommer dels ge dig erfarenhet snabbare, samt ge dig möjlighet att skaffa kunskap inom ditt specialområde. Väljer du att vara kvar i Sverige, välj då dina kollegor hellre än den fina byrån på fina gatan. Det kommer du må bättre av rent privat och rent mentalt.
Jag har själv funderingar på att läsa juridik (men än de enstaka små specialkurser jag redan gått), inte beroende på att jag har för avsikt att praktisera som jurist, utan helt enkelt för att det underlättar i yrkeslivet och i att göra affärer utan att behöva anlita någon. Dessutom att denne någon då är en som till varje pris har som mål att tjäna maximalt pengar på mig och då jag då också vet att jag är själv, får jag någon hängiven uppdraget.