Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-06-27, 15:08
Medlem
Superganjas avatar
Leopard 10.5.3 körs och funderar kring FileVault. Det ska ju då kryptera hela hårddisken?
Hur fungerar det då? Inte hur den krypterar men alltså, skriver jag in lösenord när jag ska använda datorn eller? Just nu kör jag med så att man måste skriva in ett lösenord om skärmsläckaren gått på eller om man väcker datorn efter att den varit igenslagen.

Men också, hur säkert är det där egentligen? Är det bara min "Documents" mapp som blir krypterad eller allt? Är det bara så säkert att om någon random tjuv snor datorn så kommer den inte att komma åt mina saker eller är det så att ingen bra "hacker" elelr polisen skulle kunna dekryptera filerna?

Hoppas att ni förstår mina frågor =)

MVH.

EDIT:
Man sätter ju ett Master Password, och om man inte komemr ihåg det sen så går inte filerna att rädda. Finns det någon säkerhetssak som med PIN-kod så att man bara kan skriva in fel ett antal gånger eller?
Citera
2008-06-27, 15:15
Medlem
cammos avatar
Endast hemmappen, står i inställningarna.
Citera
2008-06-27, 15:18
Medlem
Superganjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Endast hemmappen, står i inställningarna.

Okej, men är "hemmappen" Documents? Eller är det:
Macintoch HD -> Users -> *user*

Någon som vet hur säkert det egentligen är då? (det viktigaste egentligen)
Citera
2008-06-27, 15:27
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superganja
Okej, men är "hemmappen" Documents? Eller är det:
Macintoch HD -> Users -> *user*

Någon som vet hur säkert det egentligen är då? (det viktigaste egentligen)

Utgår från att det är User mappen och inte documents.

Det är extremt säkert.

Här kan du läsa lite http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2003/12/19/filevault.html
Citera
2008-06-27, 17:07
Medlem
Superganjas avatar
Hehe jo det verkar rätt så säkert ^^
Very nice =)
Citera
2008-06-27, 17:32
Medlem
BesserWissers avatar
Jag fattar inte? Vad är "hemmappen"? Är det hårddisk-ikonen på skrivbordet solm inkluderar hela "hem"-mappen eller vad är hem? Om jag lägger nåt på skrivbordet, är det inte krypterat då?
Citera
2008-06-27, 17:36
Medlem
Superganjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Jag fattar inte? Vad är "hemmappen"? Är det hårddisk-ikonen på skrivbordet solm inkluderar hela "hem"-mappen eller vad är hem? Om jag lägger nåt på skrivbordet, är det inte krypterat då?

Du börjar så här:
LÄS INLÄGGEN OVANFÖR DIG!!
Det är endast 4st korta, kan inte vara så svårt!

jag skrev klart och tydligt och den andre stämmde in.
HDD -> Users -> *User* Kolla där så ser du att din mapp innehåller både Documents, Desktop, Downloads, Music och annat.
Citera
2008-06-27, 17:45
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Du börjar så här:
LÄS INLÄGGEN OVANFÖR DIG!!
Det är endast 4st korta, kan inte vara så svårt!

jag skrev klart och tydligt och den andre stämmde in.
HDD -> Users -> *User* Kolla där så ser du att din mapp innehåller både Documents, Desktop, Downloads, Music och annat.
Jag har läst dom men jag fattade inte. Nu fattar jag. Det är alltså "Hus-ikonen" som är hem-mappen? Är filerna säkra där även om jag gör en genväg dit och lägger den på skrivbordet? (min logik säger att den borde det men fan vet ju hehe)

Är 128-bit encryption säkert? Jag har för mig att jag läst nånstans att myndigheter och annat har möjlighet att knäcka det?
Citera
2008-06-27, 17:49
Medlem
Superganjas avatar
Citat:
Jag har läst dom men jag fattade inte. Nu fattar jag. Det är alltså "Hus-ikonen" som är hem-mappen? Är filerna säkra där även om jag gör en genväg dit och lägger den på skrivbordet? (min logik säger att den borde det men fan vet ju hehe)

Är 128-bit encryption säkert? Jag har för mig att jag läst nånstans att myndigheter och annat har möjlighet att knäcka det?

Ja i och med att skrivbordet i sig ligger i hemmappen så ja =)

Som de skrev i den där artikeln så hade ju Apple räknat på det och om du har ett säkert lösenord så om du har en dator som kunde knäcka DES på en sekund så skulle det i alla fall ta 149 biljoner år att knäcka detta. (Ja det är biljoner, amerikaner har inte miljarder och kör milion, bilion oh trillion, vilket i Sverige blir miljon, miljard och biljon)
Citera
2008-06-27, 18:03
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ja i och med att skrivbordet i sig ligger i hemmappen så ja =)

Som de skrev i den där artikeln så hade ju Apple räknat på det och om du har ett säkert lösenord så om du har en dator som kunde knäcka DES på en sekund så skulle det i alla fall ta 149 biljoner år att knäcka detta. (Ja det är biljoner, amerikaner har inte miljarder och kör milion, bilion oh trillion, vilket i Sverige blir miljon, miljard och biljon)
Ok. Så om jag fattat det rätt, lägger jag nåt på skrivbordet och aktiverar filevault så blir det krypterat? Eller måste det läggas direkt i Hem-mappen? Vad är det som inte blir krypterat av filevault?

Det där med att knäcka krypteringen, gäller det världens snabbaste superdator då? Varför vill vissa ha 256-bitars och ända upp till 4000-nånting-bitars kryptering om det räcker långt med 128-bitars?

Och det är säkert att det inte finns någon back-door som myndigheter kan använda sig av?
Citera
2008-06-27, 18:35
Medlem
Superganjas avatar
Citat:
Ok. Så om jag fattat det rätt, lägger jag nåt på skrivbordet och aktiverar filevault så blir det krypterat? Eller måste det läggas direkt i Hem-mappen? Vad är det som inte blir krypterat av filevault?

Det där med att knäcka krypteringen, gäller det världens snabbaste superdator då? Varför vill vissa ha 256-bitars och ända upp till 4000-nånting-bitars kryptering om det räcker långt med 128-bitars?

Och det är säkert att det inte finns någon back-door som myndigheter kan använda sig av?

Alltås, skrivbordet ligger redan i hemmappen, såeledes om du läger saker på skrivbordet så lägger du dem i hemmappen (eller en mapp i hemmappen)

Inte vet jag, men helt enkelt skulle det ta för lång tid för att nån skulle ge det en chans!

Hahahahahahaha Ja jo men Apple är med i en väldskonspiration för världens stater mot oss, deras egna konsumenter xD
Citera
2008-06-27, 19:10
Medlem
avans avatar
Amerikanska "Billion" motsvarar svenska "miljard".. rättning till snubben ovanför..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in