2008-06-27, 00:17
Medlem
Hur ska man partitionera hårddiskarna bäst tycker ni? Jag har en Raptor 74gb och en Seagate Barracuda 320gb som snart byts ut mot nån större.

På raptorn har jag spel, os och program. Tycker ni att man ska lägga programmen i en partition, spel i en, och Vista i en?

320gb disken används som lagringsdisk, iso filerna till spel, filmer, bilder, musik, övriga grejor. Ska jag ha en partition till spelen, en till filmerna, och en till musik, bild o övrigt?
Citera
2008-06-27, 11:52
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Kör en system partition. Sen kan du med fördel köra program/spel i en och media grejer i en.
Låter lite väl onödigt att partionera upp separat för bild, film etc men men det gör du som du själv vill.

Huvudsaken tycker jag är att man har system för sig själv på en 100 gbpartion så den har mycket utrymme att arbeta på =P
Citera
2008-07-04, 23:37
Medlem
antagonistens avatar
Jag har en systempartition på 40-50GB, sedan försöker jag göra resterande partitioner så stora som möjligt så att jag slipper ha en hel drös olika.

Jag passar på att låna tråden och klämmer in en egen fråga;
Hur gör jag enklast för att sammfoga "G:" och det "icke-allokerade utrymmet" med någon av de andra partitionerna?
http://i29.tinypic.com/2qatr29.png
Citera
2008-07-05, 00:29
Medlem
Zeemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Jag har en systempartition på 40-50GB, sedan försöker jag göra resterande partitioner så stora som möjligt så att jag slipper ha en hel drös olika.

Jag passar på att låna tråden och klämmer in en egen fråga;
Hur gör jag enklast för att sammfoga "G:" och det "icke-allokerade utrymmet" med någon av de andra partitionerna?
http://i29.tinypic.com/2qatr29.png

Om det inte går i diskhanteraren kan du testa med partition magic, bästa programmet för att sätta ihop och partitionera hårddiskar.
Citera
2008-07-05, 11:09
Medlem
Kör raptorn som systemdisk och den större disken som lagringsdisk, tycker jag är bäst

Dock skulle du kunna skapa en några gig stor partion på raptordisken för "virtuellt minne". Windows uppskattar om du har detta i en klump för sig då det unviker viss fragmentation.
Virtuellt minne är liknande RAM-minne, fast det ligger på hårddisken istället.

Du ställer in den genom:
Kontrollpanelen --> System --> Avancerat fliken --> Prestanda Inställningar --> Avancerat fliken --> Virtuellt minne, ändra

Det beror ju dock på hur mycket RAM-minne du har, har du redan 4GB eller så är det snarare bättre att stänga av det virtuella minnet då det endast kommer att sega ned datorn med mycket skrivningar till hårddisken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in