2008-06-26, 23:58
Bannlyst
Hej jag köpte ett antistatiskt armband från komplett, tyvärr köpte jag i all hast inte ett med en krokodilklämma utan med tryckknapp.

Men jag fattar inte VAR ska jag fästa denna "knapp"?

Snälla någon. Så jag kan montera ihop min dator imorgon.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=102629
Senast redigerad av Helsingborg2 2008-06-27 kl. 00:25.
Citera
2008-06-27, 06:29
Medlem
slaskbaks avatar
I knappen ska du fästa jordledningen, t.ex. sladden med krokodilklämma.
Citera
2008-06-27, 10:07
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Eller tar tag i ett element innan du börjar monteringen.
Citera
2008-06-27, 10:35
Medlem
Jag har aldrig behövt använda antistatiskt armband går bra utan, så länge du inte har heltäckningsmattor och går runt i yllestrumpor så ska det inte vara några problem att köra utan.
Citera
2008-06-27, 12:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slaskbak
I knappen ska du fästa jordledningen, t.ex. sladden med krokodilklämma.

Kanske ändå ska fatta vad jag menar...

Alltså den knappen som sitter i armbandet har jag i andra änden med...
Citera
2008-06-27, 13:02
Bannlyst
Alltså kolla på detta armband. Den änden av snöret som är fäst i armbandet...

En sådan har jag på andra sidan av snöret också.. Men det står tryckknapp på komplett. Jag fattar ingenting.
Citera
2008-06-27, 17:44
Medlem
Barbafettos avatar
Om jag förstår rätt så har du alltså en sladd med tryckknappar i båda ändar? Den ena fäster du på ditt armband och du undrar vart andra änden skall fästas?

Den här typen av mattor: http://www.kjell.com/?item=38766&path= brukar ha såna knappar..

Hittade ingen sån på komplett iofs..

Som nödlösning kan du ju försöka få knappen att sitta i datorchassit med tejp eller buntband eller så...
Citera
2008-06-27, 21:42
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Liten improvisationscourse.

Gör såhär:

1. låt allting vara i sina påsar till sista sekund.

2. Installera nätdelen allra först i den tomma lådan.

3. Anslut nätdelen till ett jordat uttag, tillse att nätdelens onoff-knapp är i offläge. Har nätdelen ingen onoff-knapp, släng den åt helvete och åk å köp en ny. Är du dumsnål, använd en grendosa med strömbrytare avslagen.

Nu har du en arbetsyta som alltid har nollpotential, nämligen ditt chassi med installerad nätdel som är jordad.

Placera moderkortet i sin antistatpåse på det jordade chassit innan du tar ut det. Det du ska se till är helt enkelt att du håller dig själv jordad och jordar alla antistatpåsar innan du tar ut komponenterna. Iom att du inte har armband måste du komma ihåg att nollställa din potential, dvs jorda dig själv med jämna mellanrum.

Citat:
Ursprungligen postat av z3r
Jag har aldrig behövt använda antistatiskt armband går bra utan, så länge du inte har heltäckningsmattor och går runt i yllestrumpor så ska det inte vara några problem att köra utan.

Har du ngngng brytit upp microchipsen i dina gamla datordelar och tittat på dem med elektronmikroskop? Annars kan du inte veta om dem är skadade.
Citera
2008-06-28, 11:34
Medlem
MikeEes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z3r

En ESD-skada kan även ligga latent, det kan funka som det ska ett bra tag och sen gå sönder.
Att inte vara inkopplad när man hanterar kretskort är som att spela på lotto.

Tänk också på att när ni hanterar kretskorten så ska ni alltid hålla i kortet i kanterna för att minimera risken att skada kortet.
Citera
2008-06-28, 12:37
Medlem
Kirchhoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Liten improvisationscourse.
...
Vill bara flika in med lite beröm till Cobra Mk III. Det är mycket trevligt att se någon skriva en vettig anti-ESD-guide, i kontrast till de vanliga "äh, har du varit i närheten av ett element den senaste veckan är det heeelt lugnt".

Många hemmapulare förbiser att det gäller att potentialutjämna alla delar för att undvika stygga urladdningar. Det hjälper inte att urladda sig själv om resten av prylarna har en helt annan potential.

Nu är en lågimpediv koppling (direktkopplad till chassit) till elnätets skyddsjord inte helt optimal eftersom det ger snabba urladdningar. Men det är oftast bättre än inget alls
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in