Flashback bygger pepparkakshus!
2016-03-23, 21:56
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Råkade fastna framför första Paradise Lost-dokumentären och såg hela trilogin direkt efter varann istället för Cemetary of Splendour... men snart så.

Får hoppas jag tycker lite bättre om den än Hwal då så att det inte känns som bortkastad tid.
Den är lätt att fastna för, hehe, sett den om och om igen flertalet gånger. Läs boken också är ett tips!

Hojta gärna till när du sett filmen i alla fall!

timseb - Like Someone in Love har jag på dvd, men ej sett den ännu, kul att höra att du tycker den är bra!
Senast redigerad av alprazolam_ 2016-03-23 kl. 21:59.
Citera
2016-03-24, 18:25
Medlem
alprazolam_s avatar
Coin Locker Girl
http://www.imdb.com/title/tt4647788/?ref_=fn_al_tt_1

Ska se denna idag tänkte jag, är det någon här som har sett den?
Citera
2016-03-30, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timseb
Har fortfarande inte haft möjlighet att se Our Little Sister, men förutsätter att den håller hög klass.

Har du hunnit se den än? En besvikelse, enligt mig. Knappast något uselt, som Jias senaste, men nog tycker jag att Koreeda bör kunna göra betydligt mycket bättre än det här. Även filmen han gjorde innan, som jag iofs gillade, var ju även den lite väl konventionell.

Den här vann dock tydligen pris för bästa film i Japan. Verkar som om många ändå gillar den.

-----

A Brighter Summer Day släpptes förresten äntligen på blu-ray under förra veckan.
Citera
2016-03-31, 22:48
Medlem
aomames avatar
MÅSTE se Kiyoshi Kurosawas nya film Creepy. Släpps i juni och kan bli hur bra som helst.

http://www.imdb.com/title/tt4900708/
Citera
2016-04-02, 02:50
Medlem
timsebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickpUmp
Har du hunnit se den än? En besvikelse, enligt mig. Knappast något uselt, som Jias senaste, men nog tycker jag att Koreeda bör kunna göra betydligt mycket bättre än det här. Även filmen han gjorde innan, som jag iofs gillade, var ju även den lite väl konventionell.

Såg den för några veckor sedan och tyckte mycket om den! Tyckte dessutom att den var bättre än hans senaste, men den når så klart inte upp till mästerverket Still Walking, men det förväntade jag mig inte.
Senast redigerad av timseb 2016-04-02 kl. 02:56.
Citera
2016-04-21, 22:41
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:

Den här vann dock tydligen pris för bästa film i Japan. Verkar som om många ändå gillar den.

-----

A Brighter Summer Day släpptes förresten äntligen på blu-ray under förra veckan.
Systrarna måste jag banne mig se!

Coin Locker Girl var tyvärr inte så jäkla bra som jag trodde den skulle vara, den började lovande men var lite långsamt tempo och sen höjs detta avsevärt och kändes som det stressades nästan framåt slutet. Snyggt filmad och sådär men nej, hade högre förväntningar faktiskt.
Citera
2016-04-21, 23:06
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Systrarna måste jag banne mig se!
Systrarna var trevlig. Den nådde inga superhöjder för mig men den är helt klart värd att se. Jag tycker också det är den Koreeda-film som är mest "Ozu-esque" av de jag sett, vilket så klart är något positivt.
Citera
2016-04-22, 01:32
Medlem
Jag såg förresten att Koreedas briljanta debutfilm Maboroshi no hikari nu finns uppladdad på youtube. https://www.youtube.com/watch?v=-WR9RrpONBU

Svårt att tro att detta är samma person som gjorde "Systrarna". Missförstå mig inte, den är som sagt knappast usel, men det är så enormt stor skillnad.

Han har ju uppenbarligen blivit lat. Den där sentimentala musiken och det urtrista kamerarbetet, som knappt är genomtänkt alls ö.h.t
Senast redigerad av dickpUmp 2016-04-22 kl. 01:35.
Citera
2016-04-22, 13:24
Medlem
timsebs avatar
Citat:
Systrarna var trevlig. Den nådde inga superhöjder för mig men den är helt klart värd att se. Jag tycker också det är den Koreeda-film som är mest "Ozu-esque" av de jag sett, vilket så klart är något positivt.

Många säger det, samtidigt har jag rätt svårt för Ozus regi stundtals medan jag avgudar Koreeda.

Koreedas egna ord om saken:

Citat:
I ask how he reacts to being compared to Yasujiro Ozu. “I of course take it as a compliment,” he replies carefully. “I try to say thank you. But I think that my work is more like Mikio Naruse [the Japanese director of sombre working-class dramas] – and Ken Loach.”
Citera
2016-04-22, 13:46
Medlem
Hwals avatar
Citat:

Han har ju uppenbarligen blivit lat. Den där sentimentala musiken och det urtrista kamerarbetet, som knappt är genomtänkt alls ö.h.t

Cykelscenen från Systrarna var nog en av de snyggaste scenerna från 2015 i vart fall. En fröjd att se på bio, riktigt fin.
Citera
2016-04-22, 13:47
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Jag såg förresten att Koreedas briljanta debutfilm Maboroshi no hikari nu finns uppladdad på youtube. https://www.youtube.com/watch?v=-WR9RrpONBU

Svårt att tro att detta är samma person som gjorde "Systrarna". Missförstå mig inte, den är som sagt knappast usel, men det är så enormt stor skillnad.

Den sentimentala musiken var nog det största problemet jag hade med filmen. Den kändes tyvärr lite väl manipulativ. Personligen så tyckte jag ändå om kamera-arbetet men jag skulle så klart inte kalla det för hans mest inspirerade verk.

Tack för länken till debutfilmen. Ska försöka beta av den under helgen.
Citat:
Ursprungligen postat av timseb
Många säger det, samtidigt har jag rätt svårt för Ozus regi stundtals medan jag avgudar Koreeda.

Koreedas egna ord om saken:
Jag ser han inte som en ny inkarnation av Ozu men vare sig han personligen inspirerat sig av honom eller inte så finns det definitivt en overlap i tema men speciellt i tempot. Jag gillar dock hans egna jämförelse med Naruse.
Citera
2016-04-22, 18:58
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ska bli intressant att se nu i sommar! Skönt att filmtittandet har börjat komma tillbaks lite, jag såg typ inte en film på 2 år eller nåt, men nu har lusten kommit tillbaka litegrann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in