2012-12-31, 15:49
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Finns det asiatiska filmer som är lite mysigt fjantiga? Gärna filmer som liknar, väldigt mycket, Galenskaparna/Aftershave.

Kan tänka mig att Drunken Tai Chi med Donnie Yen kan passa dig.
Citera
2013-01-03, 01:31
Avslutad
brotherhood of war. Sydkoreansk film från korea kriget, gripande film. Hemsk på många sätt och fängslande.
Citera
2013-01-03, 02:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
brotherhood of war. Sydkoreansk film från korea kriget, gripande film. Hemsk på många sätt och fängslande.
Ja det är nog hundrade gången den filmen nämns.
Citera
2013-01-03, 04:35
Medlem
Raudsepps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Finns det asiatiska filmer som är lite mysigt fjantiga? Gärna filmer som liknar, väldigt mycket, Galenskaparna/Aftershave.

The Crazy Family av Sogo Ishii och det mesta med Stephen Chow kan jag rekommendera
Citera
2013-01-03, 23:42
Medlem
Tänkte ladda upp med lite kinesisk film här, har ni några sköna tips? Helst Cat III och II, våldsamt, mjukis, udda eller bara sköna filmer.

Har nyligen fixat hem "Running on Karma" som är en lite Terminator-liknande film om en bodybuildare blandat med klassisk Hong Kong-action i en stad fylld av synd och kriminalitet.

http://www.youtube.com/watch?v=sd8pJVjIBQ8

Såg även "Vulgaria" här om dagen. Mycket underhållande, men det krävs att man förstår sig på skämten i filmen. Blir lätt tråkigt annars, små skämt som att "skjuta flygplan" blir inte lika roliga om man bara läser undertexterna. Man måste även förstå lite kinesisk kultur för att riktigt fatta frustrationen i filmen vid vissa tillfällen, det är då man blir som mest tagen av den. Kanske även funkar utan "back story" då vissa skämt är ganska universella.

http://www.youtube.com/watch?v=LdX6OOXZstE

Håller just nu på att införskaffa "Due West: Our Sex Journey" som handlar om några Hong Kong-snubbar som åker till fastlandet för att festa och ha skoj på diverse skumma karaoke-barer och renodlade "fun hotels". Det går antagligen inte som planerat, och det finns en del humor i filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=M5MCp9HQv2M
Citera
2013-01-04, 00:02
Bannlyst
Running on Karma är en råkass film och förmodligen den sämsta rullen jag sett med Andy Lau. Det är en riktig skräpfilm som inte borde se solljuset.
Citera
2013-01-04, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Running on Karma är en råkass film och förmodligen den sämsta rullen jag sett med Andy Lau. Det är en riktig skräpfilm som inte borde se solljuset.
Äsch, du gillar säkert inte splatterfilmer och andra B-rullar heller? Tycker det är perfekt avslappnad underhållning som inte ställer några krav. Själv älskar jag lite udda och skön "skräpkultur" avrundat med kvalitérullar som Nanjing Nanjing och A Simple Life.
Citera
2013-01-05, 14:38
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel

Råkass är den väll inte. Men vad de som sett den gått på när de gett den 5 i betyg på filmtipset det vetifanken. ostrukturerat runtflamsande i en timme och kvasifilosofi sista delen är kanske inte den bästa av kombinationer. På sin höjd är den milt underhållande och har en del småsnygga tagningar.

Gummidräkten är å andra sidan tyvärr för evigt inetsad på hornhinnan. Man undrar lite vad tusan de tänkte där...
Citera
2013-01-05, 15:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XiongShi
Äsch, du gillar säkert inte splatterfilmer och andra B-rullar heller? Tycker det är perfekt avslappnad underhållning som inte ställer några krav. Själv älskar jag lite udda och skön "skräpkultur" avrundat med kvalitérullar som Nanjing Nanjing och A Simple Life.

Jo men jag gillar bara inte att en stor fejkad muskelgummidräkt får ha huvudrollen. USELT!
Citera
2013-01-05, 17:35
Medlem
kackes avatar
Drar in denna här för bättre chans till svar.

För några dagar sedan fann jag en indonesisk thriller/skräck men glömde ladda, tappade bort den nu.

Rätt så ny tror jag 2009/2010 om jag inte minns fel. Vagt minne men jag tror att det handlade om en man som gjorde vaxdockor. Ett förbjudet rum och på omslaget har han ett djurhuvud på sig.

Kanske helt fel men tja, någon?
Citera
2013-01-05, 19:41
Medlem
saftad_burks avatar
Är det bara jag som inte gillar Kitano? Gillade delar av Dolls, men Kikujiros sommar, Violent cop och det lilla jag såg av Hana-Bi igår innan jag somnade sög ju alltihop. Tror inte att den här liraren hade varit känd om han inte vore från Japan. Eller har jag missat någonting?

Hur som: någon som kan rekommendera lite udda filmer, tänker typ Kwaidan, några av Ki-Duks filmer, A life in four chapters, Drunk on women and poetry. Kanske borde se The Face of Another. Har den liggandes på hårddisken. Vill egentligen se på tv.
Citera
2013-01-05, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Är det bara jag som inte gillar Kitano? Gillade delar av Dolls, men Kikujiros sommar, Violent cop och det lilla jag såg av Hana-Bi igår innan jag somnade sög ju alltihop. Tror inte att den här liraren hade varit känd om han inte vore från Japan. Eller har jag missat någonting?

Hur som: någon som kan rekommendera lite udda filmer, tänker typ Kwaidan, några av Ki-Duks filmer, A life in four chapters, Drunk on women and poetry. Kanske borde se The Face of Another. Har den liggandes på hårddisken. Vill egentligen se på tv.

Det är för att du inte gillar hans uppbyggnad. Kitano är ganska "artig" i sin ton samtidigt som han ofta har ett långsamt tempo.
Jag är ledsen att behöva säga det, men det låter nästan som du inte riktigt är mogen för att kunna se konstnärliga filmer. Både Sonatine, Hana Bi och Dolls har ganska stark konstnärlig prägel.
Alla tre filmerna handlar dessutom om ångest och lidande vilket heller inte hjälper om man som tittare har svårt att sätta sig in i persongalleriet.
Kitano är känd för att han helt enkelt gör bra filmer, oavsett om han hade kommit från Sydkorea eller Kina så hade han varit lika stor.

Det är väl bara att beta av nån Ki Du Kim film som du inte sett. Yoshihiro Nakamuras filmer kanske kan vara något?
Du får nog medhåll från Kapten Fantastisk eller nån annan obegriplig lirare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in