Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Är det bara jag som inte gillar Kitano? Gillade delar av Dolls, men Kikujiros sommar, Violent cop och det lilla jag såg av Hana-Bi igår innan jag somnade sög ju alltihop. Tror inte att den här liraren hade varit känd om han inte vore från Japan. Eller har jag missat någonting?
Hur som: någon som kan rekommendera lite udda filmer, tänker typ Kwaidan, några av Ki-Duks filmer, A life in four chapters, Drunk on women and poetry. Kanske borde se The Face of Another. Har den liggandes på hårddisken. Vill egentligen se på tv.
Det är för att du inte gillar hans uppbyggnad. Kitano är ganska "artig" i sin ton samtidigt som han ofta har ett långsamt tempo.
Jag är ledsen att behöva säga det, men det låter nästan som du inte riktigt är mogen för att kunna se konstnärliga filmer. Både Sonatine, Hana Bi och Dolls har ganska stark konstnärlig prägel.
Alla tre filmerna handlar dessutom om ångest och lidande vilket heller inte hjälper om man som tittare har svårt att sätta sig in i persongalleriet.
Kitano är känd för att han helt enkelt gör bra filmer, oavsett om han hade kommit från Sydkorea eller Kina så hade han varit lika stor.
Det är väl bara att beta av nån Ki Du Kim film som du inte sett. Yoshihiro Nakamuras filmer kanske kan vara något?
Du får nog medhåll från Kapten Fantastisk eller nån annan obegriplig lirare...