2012-03-05, 23:58
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
En klassiker i flying swords genren. Ytterst intensiv och rå. Lämnar en knappast oberörd.
Jag skulle vilja säga att så här 15 år efter filmens premiär så är det fortfarande en av de bästa filmerna i genren.

Var dock beredd på en berg och dal bana i kameraåkning och grovkornig bildflöde. Annars går det väl inte att säga så mycket mer än att det är en gammal tonårskärlek som fortfarande står sig stark.

En stark 4:a av 5. Förstår att den är med på Tarrantinos lista...

Såg den i natt och gillade den skapligt även om jag inte köpa handlingen riktigt, den grep aldrig tag i mig riktigt men jag gillade filmen i alla fall. Fanns en del bra stridsscener och dylikt, slutet var riktigt vackert och gripande också, sista scenen.

På tur står Tai-Chi Master med Jet Li ifrån 1993.
Citera
2012-03-06, 15:12
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumBeast
Hade ett litet Takashi Ishii-marathon och såg Black Angel Vol. 1 och 2 och A Night in Nude: Salvation. Gillade verkligen den första Black Angel som var lite mörkare och mer typisk Ishii än tvåan som i princip var en vanlig yakuza-action. Salvation kan jag rekommendera starkt till de som gillar neo-noirthrillers, Ishii gör det på riktigt utan några skämtsamma blinkningar till äldre filmer, en riktig genrefilm. Naoto Takenaka gör sin bästa roll på år och dag.
Jag gillar verkligen också Black Angel, och även om den första är bättre så är 2an helt okej den med!

Ska kolla upp A Night in Nude och A Night in Nude - Salvation! Brukar gilla dina tips faktiskt!
Citera
2012-03-06, 18:28
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Hehehe, jag tyckte den var rätt underhållande och skoj, men jag har även märkt att vi har ganska annorlunda filmsmak... Säger inte att det var någon superbra film på något sätt, men ändå tillräckligt underhållande för att jag skulle se klart den.

hehe, så annorlunda tycker jag inte vi har , jag klarar av att se det mesta egentligen men när jag slog på filmen förväntade jag mig till viss del en blandning mellan kanske att filmen skulle vara någon typ av blandning mellan breathless och a bittersweet life (om än inte till synes lika bra kanske) pga. framför allt den manlige karaktärens "uppbyggnad" men istället serverades jag någon typ av story som mer passar in i en k-drama, av den sorten som jag ganska omedelbart vaskar pga. att skådespelarporträtten i min värld är fullständigt verklighetsbefriade och allmänt löjliga.

Skrev inlägget precis efter att jag stängde av så det smög sig nog in lite extra bitterhet i mitt inlägg ^^

Såg iaf nyss Ashes of Time redux versionen. Fantastiskt vackert filmad kinesisk film med ett utsökt soundtrack som är bland det bästa jag hört i en film på ett bra tag. Jag hade tyvärr bitvis svårt att hänga med i tidslinjen i filmen pga att man korsklipper mellan en hel drös tidsmässiga rum väldigt snabbt så att man blir ganska ordentligt bortkollrad emellanåt. Tyckte det var en trevlig upplevelse ändock och gillade berättarröstens kommenterande monolog som ligger över hela handlingen. Utan berättaren hade filmen förmodligen varit helt obegriplig.

http://www.imdb.com/title/tt0109688/
Citera
2012-03-06, 18:41
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InternationalWOT
Ashes of Time
Hur mycket action kontra drama är det i den?
Citera
2012-03-06, 19:14
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Hur mycket action kontra drama är det i den?

Det var inte så mycket action på det sättet (även om det förekommer) istället är det en del dramainslag där mycket självreflektion förekommer av berättarrösten, gestaltat av skådespelarna i aktuell scen.
Citera
2012-03-07, 00:07
Medlem
fuckerofmotherss avatar
Vi nämde lite om Anime tidigare och jag vill bara rekommendera en ny serie som jag nyss började kolla på (har bara sett första avsnittet), den heter Mirai Nikki/ Future Diary och påminner på nåt sätt om Death Note. Så, gillade ni Death Note kan ni kolla upp denna serie:

http://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php?id=12896
Citera
2012-03-07, 00:14
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckerofmothers
Vi nämde lite om Anime tidigare och jag vill bara rekommendera en ny serie som jag nyss började kolla på (har bara sett första avsnittet), den heter Mirai Nikki/ Future Diary och påminner på nåt sätt om Death Note. Så, gillade ni Death Note kan ni kolla upp denna serie:

http://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php?id=12896
Jag älskade Death Note när det begav sig, men kan du beskriva hur den påminner om DN, läser man ploten känns det ju inte som det finns så många likheter.
Citera
2012-03-07, 00:45
Medlem
fuckerofmotherss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Jag älskade Death Note när det begav sig, men kan du beskriva hur den påminner om DN, läser man ploten känns det ju inte som det finns så många likheter.

Djävligt svårt att förklara, men det finns mobiltelefoner som visar framtiden på olika sätt och de olika personer som har mobilerna är in en battle royal och måste döda varandra genom att använda sig av mobilerna på lika smarta sätt som death note skulle användas.

det är en smart anime och jag skall nu kolla på tredje avsnittet.

Se ett eller helst två avsnitt så förstår du nog vad jag menar.

Om du behöver länk för stream skicka pm.

EDIT: efter tredje avsnittet kan jag verkligen rekommendera denna serie, inte bara till Death Note fans men även till dem som gillade Dead Man's Wonderland och liknande anime.
Senast redigerad av fuckerofmothers 2012-03-07 kl. 01:18.
Citera
2012-03-07, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InternationalWOT
hehe, så annorlunda tycker jag inte vi har , jag klarar av att se det mesta egentligen men när jag slog på filmen förväntade jag mig till viss del en blandning mellan kanske att filmen skulle vara någon typ av blandning mellan breathless och a bittersweet life (om än inte till synes lika bra kanske) pga. framför allt den manlige karaktärens "uppbyggnad" men istället serverades jag någon typ av story som mer passar in i en k-drama, av den sorten som jag ganska omedelbart vaskar pga. att skådespelarporträtten i min värld är fullständigt verklighetsbefriade och allmänt löjliga.

Skrev inlägget precis efter att jag stängde av så det smög sig nog in lite extra bitterhet i mitt inlägg ^^

Såg iaf nyss Ashes of Time redux versionen. Fantastiskt vackert filmad kinesisk film med ett utsökt soundtrack som är bland det bästa jag hört i en film på ett bra tag. Jag hade tyvärr bitvis svårt att hänga med i tidslinjen i filmen pga att man korsklipper mellan en hel drös tidsmässiga rum väldigt snabbt så att man blir ganska ordentligt bortkollrad emellanåt. Tyckte det var en trevlig upplevelse ändock och gillade berättarröstens kommenterande monolog som ligger över hela handlingen. Utan berättaren hade filmen förmodligen varit helt obegriplig.

http://www.imdb.com/title/tt0109688/
Ashes of Time är den tråkigaste "moderna" versionen av alla jag sett och mest förvirrande handling av alla filmer av de "4 stora martial masters". Filmen är baserad på de 4 kända karaktärer "Nord - Öst - Väst - Syd" mästare tagen från novell. Total förvirring och inte direkt speglar karaktärerna som man vanligen brukar se dom i andra filmer/tv serier. Tycker synd med så många kända och mest pouplära HK skådespelare i en sån tråkigt film och förväntade mig mycket mer.
Citera
2012-03-07, 17:33
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DT33
Ashes of Time är den tråkigaste "moderna" versionen av alla jag sett och mest förvirrande handling av alla filmer av de "4 stora martial masters". Filmen är baserad på de 4 kända karaktärer "Nord - Öst - Väst - Syd" mästare tagen från novell. Total förvirring och inte direkt speglar karaktärerna som man vanligen brukar se dom i andra filmer/tv serier. Tycker synd med så många kända och mest pouplära HK skådespelare i en sån tråkigt film och förväntade mig mycket mer.

Ja handlingen är som sagt väldigt flytande, den narrativa tidslinjen är verkligen helt förstörd... Men jag försöker ändå alltid hitta aspekter i filmerna jag tittar på som jag tycker om och i detta fallet var det framför allt soundtracket jag fastnade för, såväl som tagningarna på landskapen, jag kan tycka att det är ganska fräckt med lite småsurrealistiska fotografi, något denna filmen innehåller emellanåt.
Citera
2012-03-14, 02:55
Medlem
InternationalWOTs avatar
Såg nyss Takeshi Kitanos outrage gillar ni yakuza rullar lär ni tycka om den. För mig började den bra men allteftersom storyn utvecklades sjönk även filmen i mina ögon, vissa handlingsgrepp upprepas lite väl många gånger. En scen kan börja med ett par gangsters som snackar, sedan börjar dom svära, sedan slåss och till slut dör någon, på ett ungefär och det repeteras filmen igenom. Sedan hur man sterotypiserar och fördummar filmens ende svarta skådis var även det förfärligt. Han var fjollig, dum, naiv och allmänt ickerepresentativ för en hel etnicitet. Gestaltningen är som hämtad från en rasistiskt lagd 1920 tals film ifrån USA.

Filmens styrka är förmodligen den råa action som pågår tsm med den intressanta gangsterpolitiksstorylinen. Dess svaghet är scriptets alla plotholes osv samt fördummningar av samhällerliga system. I filmen är den svarte mannen en ambassadör, uppenbarligen fungerar det alldeles utmärkt att gangstrar, med pistoler och allt kan spatsera in på ambassaden och ta över den totalt. Inte en vakt i sikte...

2.5 av 5 får Outrage

http://www.imdb.com/title/tt1462667/
Citera
2012-03-14, 17:01
Medlem
mishimas avatar
Intressant lista för den som är intresserad av film från Hong Kong.
http://timeout.com.hk/film/features/47714/the-100-greatest-hong-kong-films.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in