2012-05-29, 00:27
Medlem
NirvanAs avatar
Förstår inte varför folk har så bråttom och verkar sakna tålamod(?), Varför se nån taskig "hemgjord" rip som nån oprofessionell kines suttit och rippat och customgjorda subs mm. Är det inte skönare att skaffa blurayen, med betydligt bättre ljud, professionellt översatta undertexter, bildkvalitén behöver man inte ens nämna och köra igång på stortvn än att sitta med massa skumma filer, konstiga översättningar och på en liten datornskärm (alternativt ser kasst ut vid uppspelning på storbildstv)
Citera
2012-05-29, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InternationalWOT
Hittade nyss ett riktigt jäkla guldkorn i filmen Starry Starry Night är nästan lite nedstämd över att den är slut. Vacker musik, så vacker scenografi att jag knappt orkar leva. Riktigt vasst skådespeleri och härlig story också, hade kanske kunnat se lite mer familjehistoria för att verkligen motivera huvudaktisens handlande men det är för min del en bagatell, den typen av storyuppbyggnad är inte direkt nödvändig egentligen för narrativet imo, utan saker och ting blir många gånger bara mer intressant när skallen får arbeta lite själv.

Blir inte klok på filmens nationalitet bara, förutsätter Taiwan men det verkar finnas både koreanska, i form av CJ entertainment samt Hong Kong krafter inblandade. Gillar ni denna filmen kommer ni för övrigt tycka alldeles utmärkt om Taiwanesiska You Are The Apple Of My Eye.

Kan även slänga iväg en liten joker i form av Kinesiska Mural. En film som sannerligen inte är för var och en skulle jag tro, men som i vart fall jag tyckte var väldigt nöjsam att titta på.

Men som sagt kan jag varmt rekommendera Starry Starry Night

http://www.imdb.com/title/tt2084098/

Haha, har haft den på datorn sedan den kom ut, men efter att ha läst diverse recensioner inte varit så het på att se den, annat har gått före. Jag tror att den är att betraktas som taiwanesisk.
Citera
2012-05-29, 14:52
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Förstår inte varför folk har så bråttom och verkar sakna tålamod(?), Varför se nån taskig "hemgjord" rip som nån oprofessionell kines suttit och rippat och customgjorda subs mm. Är det inte skönare att skaffa blurayen, med betydligt bättre ljud, professionellt översatta undertexter, bildkvalitén behöver man inte ens nämna och köra igång på stortvn än att sitta med massa skumma filer, konstiga översättningar och på en liten datornskärm (alternativt ser kasst ut vid uppspelning på storbildstv)
Äh, jag är uppvuxen med vhs... Att det ska vara professionellt översatta texter osv spelar mig ingen roll så länge det inte är nån analfabet som står bakom.

Jag återkommer förhoppningsvis och låter er veta hur jäkla fet den var!
Citera
2012-05-29, 15:06
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Oh! Wow! Den måååååååste jag se, och det nu! Basta!

Tyckte du om den?
Citera
2012-05-29, 17:18
Medlem
Rocket-Queens avatar
Har sett ett par asiatiska filmer de senaste veckorna:

Sonatine
Skön och annorlunda film med en speciell stil som tilltalar. Många roliga scener.

4/5

En eftermiddag om hösten
En riktigt fin och stillsam Ozu-film. Har en oerhört skön stämning och sjukt snyggt foto.

4/5

Lady Snowblood
Stilig våldsfilm från Japan. Man märker hur mycket Tarantino har "lånat". Föll mig inte helt i smaken dock.

3/5

A Bittersweet Life
Koreansk neo-noir ultravåldsfilm. Gillade första halvan riktigt mycket men var inte så intressant andra halvan tyvärr.

3,5/5

Avsked
Hade förväntat mig en annorlunda ton i filmen vilket ledde till något av en besvikelse. På tok för lång dessutom, den var dock intressant.

3/5

Kikujiros sommar
Riktigt härlig feel-good roadmovie med Kitano. Underhållande drama med humor som får en att må bra helt enkelt!

4/5
Citera
2012-05-29, 19:43
Bannlyst
Life Without Principle
http://www.imdb.com/title/tt1371585/
Jonnie Toos senaste crimedrama från 2011...

I en allt mer global och pengafixerad värld rör sig dagens banker. Storyn tar vid i en stor Hong Kong bank där det visar sig att en gammal mans pengar uttag blir ett villebråd för flera personer, däribland triaderna med Jonnie Tos egen kelkris Ching Wan Lau i spetsen. Han spelar denna gång en lojal broder som springer och gör mycket tjänster för sina närmaste. På något konstigt sätt halkar han in en annan broders affärer och nu behövs pengar och det kvickt...

Till att börja med så måste jag säga att jag hade stora förhoppningar på denna film av den enkla anledningen att det var Jonnie Tos som ligger bakom. Han har kommit att blivit något av frontfigurerna för Hong Kong-Kinesisk crimefilm. Tyvärr måste jag nog säga att han tyvärr skjuter sig ordentligt i foten denna gång med Life without Principle. Han gör det klassiska felet att bygga ett tema kring flera historier som bitvis känns totalt onödigt och ofokuserat. Jag är faktiskt inte intresserad av något moraliskt dilemma och någon polis som bara får 15 minuter av filmer för att det hela sen ska vävas ihop. Nej det här hade varit mycket bättre med en historia och en karaktär tex Panther och hans tillkortakommanden. Det just triadfilmer som är Jonnie Tos styrka och med en stor portion spänning och action. I Life without Principle får vi mestadels meningslös drama som ska gå hand i hand med dagens ekonomiska kris. Nej se och lär av Overheard, så skapar man ett intressant tema om börsen. Låt det vara en thriller som mer är av övervakningskaraktär, det är först då det blir spännande.

Jag är som sagt mycket besviken och kan inte ge mer än 2: av 5, knappt godkänd....ett riktigt nederlag av Jonnie To denna gång...
Senast redigerad av PieterBruegel 2012-05-29 kl. 19:48.
Citera
2012-05-29, 19:51
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocket-Queen
Har sett ett par asiatiska filmer de senaste veckorna

Många bra filmer, synd bara att du inte gillade A Bittersweet Life och Avsked mer, men det är ju en smaksak. Själv tyckte jag att Avsked var en fruktansvärt fin film!
Citera
2012-05-29, 21:14
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Många bra filmer, synd bara att du inte gillade A Bittersweet Life och Avsked mer, men det är ju en smaksak. Själv tyckte jag att Avsked var en fruktansvärt fin film!
Båda dom två är fantastiska! Faktum är att Departures är en av de vackraste filmer jag sett. Topp 10 iaf lätt...

Det blev inte nå "Basta!" med The Raid, då det tagit mig tid att få tag i den, men räknar med att se den imorn!
Citera
2012-05-29, 21:23
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Båda dom två är fantastiska! Faktum är att Departures är en av de vackraste filmer jag sett. Topp 10 iaf lätt...

Det blev inte nå "Basta!" med The Raid, då det tagit mig tid att få tag i den, men räknar med att se den imorn!

Den är minst lika vacker som In the Mood for Love och Universums sista dagar om man ska jämföra med asiatisk film. Ser fram emot ditt omdöme om The Raid sen!
Citera
2012-05-29, 21:35
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Haha, har haft den på datorn sedan den kom ut, men efter att ha läst diverse recensioner inte varit så het på att se den, annat har gått före. Jag tror att den är att betraktas som taiwanesisk.

Ja jag har läst ett par recensioner nu i efterhand, ogillar att göra det innan jag faktiskt sett den rullen det skrivs om pga. jag kommer sitta och tänka på det som recensenten skrivit hela jäkla tiden om jag läser på för mycket innan. Jag kan förstå lite av kritiken som framförs, att storyunderlaget för själva rymmandet hemifrån kan tyckas vara lite svagt, särskilt hos pojken i historien. Men i någon recension gnällde de även över själva kärleksplotlinen med first love osv. Vilket jag inte alls höll med om. Många av problemen tror jag hade kunnat lösas av att filmen skulle varit längre, de ca 95 minuterna (+eftertexter) känndes lite för kort för denna typ av film. Rent estetiskt är den dock fortfarande briljant med sina homagescener till klassisk konst osv.

Citat:

Citat:
Den är minst lika vacker som In the Mood for Love och Universums sista dagar om man ska jämföra med asiatisk film. Ser fram emot ditt omdöme om The Raid sen!

Kan bara nicka instämmande.

Har för till slut även sett boxoffice megahiten Shiri och misstänker att den filmen inte åldrats vidare bra. Jag tyckte inte alls om den något vidare. Den gottgör sig lite de sista 2-3 minuterna men det ursäktar inte 2 timmars många gånger direkt dum och ganska klumpig handling.
Citera
2012-05-30, 00:49
Medlem
Då vart The Raid avklarad. Snygg koreografi, relativt intressant manus och idé, genuint skådespel. Men det stannar där för mig, vid relativt intressant vill säga. För den som tycker att det räcker med koreografin eller fin regi (lägger inga som helst värderingar i det) är detta något att rekommendera till fullo. Men för mig är det inget jag blir blåst av stolen av, även om jag tyckte att det var bra. Bildkvalitén eller textningen är inget jag har något negativt att säga om (såg den versionen som inte har koreanska hardcoded).
Citera
2012-05-30, 00:59
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Universums sista dagar är en av de bästa filmerna jag sett. Jag älskar den! Lågmälda filmer ftw!

Konstigt nog har jag inte sett In the Mood for Love fast jag haft den länge, och gillar tex Happy Together, av Wong Kar Wai. Den är extremt bra verkligen! Var nära att skita i att se den faktiskt, inte för att jag är homofob på något sätt, jag kan själv ligga och gosa med kompisar och så - (jag är inte bög) - men jag kände bara inte för att se en film med det temat just då... Fast jag började kolla lite på den iaf och fastnade. Jag kände mig lite dum efteråt faktiskt, för jag tyckte den var sjukt bra.

Imorn kommer jag att se The Raid med 95% tillförlitlighet, så då kommer jag genast uppdatera om hur bra den var. Förhoppningsvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in