2012-02-11, 17:03
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retroflex
Var det svårt att hänga med i handlingen? Jag läste att den skulle vara ganska invecklad någonstans. Ska kanske se den idag, men är inte alltför peppad på att eventuellt behöva kolla en plot-summary var tionde minut för att kunna förstå den.
Nej inte direkt, men jag trodde det skulle involvera nordkorea på nåt vis men det handlade om koreaner som bor i norra kina och som olagligt tar sig in i sydkorea.
Citera
2012-02-11, 17:18
Medlem
InternationalWOTs avatar
Jag såg nyss Oasis (2002) regissören är samma man som gett oss utmärkta titlar som peppermint candy samt, secret sunshine, han har även varit med och producerat a brand new life med den i mina ögon bästa barnskådespelerskan jag någonsin stött på, Kim Sae-ron i huvudrollen. Regissören kan med andra ord sina grejor. Blev tyvärr lite besviken på Oasis, jag hade svårt att hitta något fast ställe att förankra mina känslor gentemot karaktärerna i filmen, deras uppfattning om moral är så vitt skiljd från det jag är van vid att det kändes som om jag tittade på ett lustspel pga. att jag inte annat kunde skratta åt det som hände i filmen, och emellanåt satt jag nästan själv och vred mig pga. de bitvis fullständigt hysteriskt pinsamma scenerna utvecklade sig.

Det jag gillade var de surrealistiska inslag som gjorde entré under filmens andra hälft för att undertryka hur huvudpersonerna själva uppfattar/vill att deras förhållande ska vara. De långa utstuderad tagningarna understryker huvudpersonens vilsna uppfattning om livet, han är som ett barn som inte förstår hur hans handlingar påverkar andra och är fullständigt blind rörande sociala sammanhang.

http://www.imdb.com/name/nm0496969/
http://www.hancinema.net/korean_movie_Oasis.php

Jag såg även Cruel winter blues igår, en film som flitigt rekommenderats i tråden. Det har tagit mig ett tag att se den, varför vetifanken . Pga. regissörens senaste film, the man from nowhere, hade jag förväntat mig en riktig actionrökare. Istället fick man sig en bra släng drama med intressant nog familjetema. Filmen var hur bra som helst men misstänkt lik in bruges som gjordes 2 år senare. Nästan så att man började misstänka att scriptskrivarna sneglat både en och två gånger på handlingen i cruel winter blues. Jag älskar hur Lee Jeong-beom genom väldigt subtila medel lyckas få in en rad småkomiska inslag i denna annars ganska seriösa film. Något jag fastnade för särskilt var när den yngre gangstern får ett telefonsamtal från bossen, han säger "what" och då klipper man in en snabbtagning på en bandspelare som spolas tillbaka

http://www.hancinema.net/korean_movie_Cruel_Winter_Blues.php
http://www.imdb.com/title/tt0969367/

Slutligen har jag sett love, so divine, ännu en av ha ji-wons komedier, tycker det är trist att hon tycks ha övergått till att göra allt mer seriösa roller på senare år och trillat ner i dramaträsket återigen tsm med alla plastikopererade formstöpta skådisar födda i korea kring 85- strecket och framåt .För alla hennes komedier (100 days with mr. arrogant, sex is zero, miracle on first street samt love so divine) är verkligen hysteriskt roliga. Finns det någon i tråden som är intresserad av asiatisk komedi så rekommenderar jag verkligen att ni ser alla dessa filmer med henne. Underbart roliga filmer som driver med väldigt intressanta samhällsfenomen och alla utspelar sig i väldigt intressanta miljöer.

http://www.hancinema.net/korean_movie_Love_So_Divine.php
http://www.imdb.com/title/tt0419135/
Senast redigerad av InternationalWOT 2012-02-11 kl. 17:25.
Citera
2012-02-11, 17:38
Medlem
Retroflexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Nej inte direkt, men jag trodde det skulle involvera nordkorea på nåt vis men det handlade om koreaner som bor i norra kina och som olagligt tar sig in i sydkorea.

Ah, okej. Det blir nog den ikväll då!
Citera
2012-02-11, 23:53
Medlem
Sittkissares avatar
Såg precis 14 Blades. Eftersom det stod att Donnie Yen, Sammo Hung, Zhao Wei och Kate Tsui var med i den så hade jag väldigt höga förhoppningar trots att handlingen var en sådan där om gamla Mingdynastin. Jag blev faktiskt besviken. Jag hade hoppats på att det skulle vara 8 av 10 men det blir bara 6 av 10. Inget fel på skådespeleriet (Kate Tsui är förövrigt otroligt snygg) men filmen i sig var inte särskilt tilltalande. Sammo Hung hade dessutom en väldigt lite roll. Det var några snygga fightingscener men jag fastnade aldrig för storyn eller karaktärerna. Den är sevärd men ingenting man kommer lägga på minnet eller vilja se om efter några veckor eller månader.

Sen har jag bara en annan fråga angående torrents, om ni ursäktar. Jag körde med asiatorrents men läste aldrig info och seedade alldeles för lite och kan nu inte ladda ner något mer eller ens seeda upp så den sidan är obruklig för mig nu, tyvärr. Finns det någon annan sida som brukar ha bra utbud av asiatisk film? TPB har alldeles för dåligt utbud på den fronten.
Senast redigerad av Sittkissare 2012-02-11 kl. 23:56.
Citera
2012-02-12, 01:07
Bannlyst
War of the Arrows

Då var det min tur. Vad ska man säga egentligen om War of The Arrows!?

Filmen följer standardmallen när det kommer till episk historisk äventyrsfilm med krig.
Det är originellt med att fokus läggs mycket kring stridsföring med pilar vilket är filmens styrka. Dock är filmen ganska standardmässig i sitt utförande. Vi har sett det tidigare, med en hjälte som till varje pris ska rädda det han av allt älskar. En viss spänning uppstår mot slutet av filmen, men jag tycker aldrig riktigt den når upp till några större höjder. Det är välgjort, men ganska klyshigt och filmen lider av att man aldrig bygger upp ett riktigt band hos huvudpersonerna. Dessutom är det störande med musiken som känns överdådig i många scener. Kameraarbetet går det också att ha invändningar kring.

Betyg: svag 3:a av 5. War of the Arrows hade förmodligen blivit bättre med lite mer finslipande. Det här är ingen 13 Assasins. Utan mer en svagare Last of The Mohicans..
Senast redigerad av PieterBruegel 2012-02-12 kl. 01:09.
Citera
2012-02-12, 01:47
Medlem
Seungris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
War of the Arrows

Då var det min tur. Vad ska man säga egentligen om War of The Arrows!?

Filmen följer standardmallen när det kommer till episk historisk äventyrsfilm med krig.
Det är originellt med att fokus läggs mycket kring stridsföring med pilar vilket är filmens styrka. Dock är filmen ganska standardmässig i sitt utförande. Vi har sett det tidigare, med en hjälte som till varje pris ska rädda det han av allt älskar. En viss spänning uppstår mot slutet av filmen, men jag tycker aldrig riktigt den når upp till några större höjder. Det är välgjort, men ganska klyshigt och filmen lider av att man aldrig bygger upp ett riktigt band hos huvudpersonerna. Dessutom är det störande med musiken som känns överdådig i många scener. Kameraarbetet går det också att ha invändningar kring.

Betyg: svag 3:a av 5. War of the Arrows hade förmodligen blivit bättre med lite mer finslipande. Det här är ingen 13 Assasins. Utan mer en svagare Last of The Mohicans..

Haha där ser man. Själv tyckte jag att jag skapade ett band med huvudpersonen. Tyckte han var väldigt bra. Musiken la jag inte riktigt märke till dock. Och jag gillade faktiskt kameraarbetet just för det var lite annorlunda .

Nä, det är ju ingen 13 Assasins, men gick du in med inställningen att den skulle vara minst lika bra som 13 Assasins så förstår jag att du blev besviken. Jag själv däremot hade inga förväntningar alls och kan vara anledningen till att jag gillade den så mycket.

Jag tror förväntningarna man har på en film spelar in mycket. Går man in och ser på en film med höga förväntningar så kan man lätt bli besviken vilket gör att filmen sänks i ens ögon än vad det skulle gjort om man hade sett filmen helt neutral.

Nu vet jag inte om detta var fallet för dig. Smaken är som baken såklart. Jag tycker bara det är intressant och läsa vad andra tycker om diverse filmer
Citera
2012-02-12, 02:28
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sittkissare
Såg precis 14 Blades. Eftersom det stod att Donnie Yen, Sammo Hung, Zhao Wei och Kate Tsui var med i den så hade jag väldigt höga förhoppningar trots att handlingen var en sådan där om gamla Mingdynastin. Jag blev faktiskt besviken. Jag hade hoppats på att det skulle vara 8 av 10 men det blir bara 6 av 10. Inget fel på skådespeleriet (Kate Tsui är förövrigt otroligt snygg) men filmen i sig var inte särskilt tilltalande. Sammo Hung hade dessutom en väldigt lite roll. Det var några snygga fightingscener men jag fastnade aldrig för storyn eller karaktärerna. Den är sevärd men ingenting man kommer lägga på minnet eller vilja se om efter några veckor eller månader.

Sen har jag bara en annan fråga angående torrents, om ni ursäktar. Jag körde med asiatorrents men läste aldrig info och seedade alldeles för lite och kan nu inte ladda ner något mer eller ens seeda upp så den sidan är obruklig för mig nu, tyvärr. Finns det någon annan sida som brukar ha bra utbud av asiatisk film? TPB har alldeles för dåligt utbud på den fronten.

Det är ju bara att dra ner ett program som fejkseedar åt dig, vi får la inte diskutera detaljer osv tror jag riktigt men dra upp ett par av de torrentsen du laddat ner i programmet och sätt dom på 7-800 k/bit i ett tag så borde det räta upp sig.
Citera
2012-02-12, 03:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Seungri
Haha där ser man. Själv tyckte jag att jag skapade ett band med huvudpersonen. Tyckte han var väldigt bra. Musiken la jag inte riktigt märke till dock. Och jag gillade faktiskt kameraarbetet just för det var lite annorlunda .

Nä, det är ju ingen 13 Assasins, men gick du in med inställningen att den skulle vara minst lika bra som 13 Assasins så förstår jag att du blev besviken. Jag själv däremot hade inga förväntningar alls och kan vara anledningen till att jag gillade den så mycket.

Jag tror förväntningarna man har på en film spelar in mycket. Går man in och ser på en film med höga förväntningar så kan man lätt bli besviken vilket gör att filmen sänks i ens ögon än vad det skulle gjort om man hade sett filmen helt neutral.

Nu vet jag inte om detta var fallet för dig. Smaken är som baken såklart. Jag tycker bara det är intressant och läsa vad andra tycker om diverse filmer

Några förväntningar hade jag inte byggt upp, utan konstaterade mest att det var en dussinfilm. Har sett så mycket bättre filmer än War of the arrows...
Citera
2012-02-12, 12:59
Medlem
Såg Triple tap

http://www.imdb.com/title/tt1535495/

Den var helt ok. Ingen höjdar film men ändå se sevärd.
Citera
2012-02-12, 13:42
Medlem
alprazolam_s avatar
@internationalWOT - Kul att du också gillade Cruel Winter Blues! Hade fan ingen aning att det var samma regissör som till The Man From Nowhere!? Det hade inte varit lätt att gissa sig till heller då filmerna inte alls påminner om varandra... Men jag trodde faktiskt själv också att det skulle vara mer action än drama, vilket så inte var fallet. En mycket bra film iaf! Riktigt stabila insatser av skådespelarna och en stark intrig!

Såg själv Quick igår. Den gick an och se som ren underhållning, men speciellt bra var den dock inte... Specialeffekterna var välgjorda och gick inte att klaga på, och det var en del softa poliser som lockade till skratt ibland, men det finns så mycket bättre action-komedier att se ist för den här.

2/5 - Den var godkänd men inte mer.
Citera
2012-02-12, 14:15
Medlem
Retroflexs avatar
Angående The Yellow Sea då: Den första timmen eller så var riktigt, riktigt bra. Blev väldigt engagerad och handlingen var enkel att förstå. Därefter spårar den ur lite, och för mig blev det för många inblandade parter att hålla koll på. Det hade säkert varit enklare att hänga med om jag inte varit så dålig på att hålla koll på koreanska namn. För ofta visste jag inte vem personerna i filmen pratade om. Den återhämtade sig lite senare; slutscenen gillade jag skarpt.
Citera
2012-02-12, 17:01
Medlem
InternationalWOTs avatar
Jag såg nyss Taiwanesiska Eternal summer (2007). Helt okej drama som på ytan kan tyckas endast ta upp manlig homosexualitet men som i vart fall jag tyckte lätt kunde appliceras på vilken känslomässigt osäker människa som helst.

Rent kinematografiskt var filmen ganska "typiskt" taiwanesiskt, en stilform som i vart fall jag tycker är väldigt stilitstiskt tilltalande, med sina djupgröna skogslandskap och disiga klimat. Allting mer eller mindre ständigt akopanjerat av vacker pianomusik. Huvudskådespelaren gör en bra insats, så gör även huvudaktrisen (även om hon inte var med lika mycket som de två manliga karaktärerna varken tidsmässigt eller handlingsmässigt). Det filmen tappade lite på är det faktum att regissören tenderade att dra ut lite väl mycket på vissa delar av handlingen, inte heller den manliga supportskådisen lyckades leverara ordentligt i mina ögon många gånger.

Men överlag var filmen väl värd att se. Det regissören tappar i tempokategorin tar han med bred marginal igen i "stämningsdelen" av filmen samt de vackra tagningarna på den Taiwanesiska miljön. Särskilt slutscenerna är otroligt vackert filmade.

http://www.imdb.com/title/tt0885520/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in