2011-10-14, 21:10
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConjureMe
Nej tyvärr inte. När det gäller Kurosawa tycker jag mest om hans filmer som drar åt att vara storslagna sagor/äventyr som Ran, Den vilda flykten och De sju samurajerna. Tack för påminnelsen om Kagemusha, hade helt glömt bort att jag inte sett den än.

Får försöka ta och se Kagemusha någon gång i framtiden då, även om jag inte direkt är så förväntansfull eller peppad på att se den. Min favorit av Kurosawa är nog Rashomon, aldrig riktigt tyckt om hans samurajfilmer förutom Yojimbo, föredrar Kobayashis filmer om samurajer före Kurosawa.
Citera
2011-10-14, 22:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Ringu är skräckmässigt inte så bra i jämförelse med The Ring, det är jag beredd att hålla med dig om men jag gillar ändå originalet mer då jag såg den före The Ring. Hideo Nakata har gjort Dark Water också som jag kan rekommendera dig, om man nu inte har tröttnat på asiatiska småflickor med långt hår. En annan bra japansk film som jag kan rekommendera är Noroi, en mockumentär skräckfilm som verkligen skrämde mig. Sedan finns det äldre japanska skräckfilmer ifrån sextiotalet som Kwaidan och Onibaba.

Den är ifrån Sydkorea och i ärlighetens namn gillar jag den inte så där jättemycket som folk gör, många hyllar den men jag fann den inte så speciell. Har inte sett den amerikanska remaken på den så kan inte uttala mig om den saken.

Dark Water.... finns inte även den i amerikansk version? Med Jennifer Connolly? Eller tänker jag på nån annan rulle? Men i alla fall så ska jag leta reda på de där filmerna och se om de är nåt att ha.

Den amerikanska versionen av A tale of two sisters heter The Uninvited och är en av mina favoriter - det är även anledningen till att jag vill se originalet.

Citat:
Ett kort svar på den frågan är att det är en fullständigt makalös film. Ingen bör ha den osedd.

Okej, då ska jag försöka se den inom en snar framtid.
Citera
2011-10-14, 22:32
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Placido-Domingo
Dark Water.... finns inte även den i amerikansk version? Med Jennifer Connolly? Eller tänker jag på nån annan rulle? Men i alla fall så ska jag leta reda på de där filmerna och se om de är nåt att ha.

Den amerikanska versionen av A tale of two sisters heter The Uninvited och är en av mina favoriter - det är även anledningen till att jag vill se originalet.

Japp, det stämmer bra det! Själv föredrar jag den japanska versionen före den amerikanska som oftast då det kommer till nyinspelningar. Kan också rekommendera den japanska skräckfilmen Kaïro (som fick en remake också, Pulse) av Kyosho Kurosawa. Väldigt obehaglig och skrämmande film i sina bästa stunder, hade turen som fick se den på bio dessutom, enda gången den visats på stor duk i Sverige tror jag.

The Uninvited ska jag kolla in då, har dragit mig för att se den främst för att det är en remake och för att originalfilmen inte tilltalade mig alls.
Citera
2011-10-14, 22:41
Medlem
ConjureMes avatar
Citat:
Okej, då ska jag försöka se den inom en snar framtid.

En liten brasklapp är att den kan ta lite tid att komma in i den då den kanske framstår som lite rörig och långsam i början men den tar fart och blir det underbara samurajäventyr den är efter hand.
Citera
2011-10-14, 23:55
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Tänkte väl det. När det gäller Kurosawa har jag bara sett Samurajerna. Men jag har en annan av hans filmer "i lager" som jag tänker se så småningom - Ran. Hur är den?

Jag såg japanska originalet av The Ring för några år sen, men tyckte inte det var något märkvärdigt med den och sen dess har jag inte sett fler japanska skräckisar - vet inte vad det beror på. Kan du nämna ett par andra japanska skräckisar? Börjar bli dags för mig att se lite mer sånt.

Förresten, är A tale of two sisters japansk eller koreansk? Eller är den från nåt annat land? Och hur är den? Jag har sett den amerikanska versionen och vill gärna jämföra lite....
A tale of two sisters är Koreansk, och den är mycket bra om du frågar mig. Var snudd på lyrisk efteråt!

Kairo aka Pulse
Alla 3 Grudge filmerna (Ju-on)
Carved - The slit mouthed woman
Premonition
Audition
Imprint
Dark Water
Noroi - The Curse
One missed Call 1&2. Ja du kan ju se 3an också även fast jag inte tyckte den var särskilt bra. Bilda dig en egen uppfattning.

Där har du ett gäng att börja med.

Edit: Just det. Kansen aka Infection, har jag hört endel om. Den ska jag faktiskt ta och titta på själv nåndag...
Senast redigerad av alprazolam_ 2011-10-14 kl. 23:58.
Citera
2011-10-15, 04:30
Medlem
Rekommenderar The Caser, samma stuk som I Saw The Devil.
Citera
2011-10-15, 05:51
Medlem
Mystiqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Japp, den jag menade. Gillar? Gillar inte?

City of life and death
71: into the fire
Brotherhood of war
Battle of wits
Warlords
Ran
Kagemusha
White badge

tackar för tipsen =)

Om jag minns rätt så är Brotherhood of war en koreans film som utspelar korea-krigen där 2bröder slås för Sydkorea (senare splittrad)...ifall om jag minns rätt så är det ett av mina favorit filmer från asien =)
Citera
2011-10-15, 15:10
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystiqe
Om jag minns rätt så är Brotherhood of war en koreans film som utspelar korea-krigen där 2bröder slås för Sydkorea (senare splittrad)..

Ja, det är den filmen.
Citera
2011-10-15, 15:22
Medlem
alprazolam_s avatar
Såg Cop on a mission igår. Det var en helt okej film faktiskt. Inte superduperbra kanske, men bra gangsterrulle. Jag gillade slutet. Handlar om en snut som infiltrerar triaderna, men dras mer och mer in i rollen som gangster och den kriminella livsstilen. Värd att se!

Har nån här sett Kuro no tenshi Vol. 1 aka Black angel?
Citera
2011-10-15, 15:25
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Såg Cop on a mission igår. Det var en helt okej film faktiskt. Inte superduperbra kanske, men bra gangsterrulle. Jag gillade slutet. Handlar om en snut som infiltrerar triaderna, men dras mer och mer in i rollen som gangster och den kriminella livsstilen. Värd att se!

Tack för omdömet, ska kolla på den någon dag framöver då!
Citera
2011-10-15, 19:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Japp, det stämmer bra det! Själv föredrar jag den japanska versionen före den amerikanska som oftast då det kommer till nyinspelningar. Kan också rekommendera den japanska skräckfilmen Kaïro (som fick en remake också, Pulse) av Kyosho Kurosawa. Väldigt obehaglig och skrämmande film i sina bästa stunder, hade turen som fick se den på bio dessutom, enda gången den visats på stor duk i Sverige tror jag.

The Uninvited ska jag kolla in då, har dragit mig för att se den främst för att det är en remake och för att originalfilmen inte tilltalade mig alls.

Ja, originalen är ju i regel bättre även om det finns undantag. Kairo ska jag hålla utkik efter (är Kyosho släkt med Akira?).

Citat:
En liten brasklapp är att den kan ta lite tid att komma in i den då den kanske framstår som lite rörig och långsam i början men den tar fart och blir det underbara samurajäventyr den är efter hand.

Nu har jag precis sett den och ja, den första timmen var lite långsam - men sen rullade det på ganska ordentligt. Den var bra.

Citat:
A tale of two sisters är Koreansk, och den är mycket bra om du frågar mig. Var snudd på lyrisk efteråt!

Kairo aka Pulse
Alla 3 Grudge filmerna (Ju-on)
Carved - The slit mouthed woman
Premonition
Audition
Imprint
Dark Water
Noroi - The Curse
One missed Call 1&2. Ja du kan ju se 3an också även fast jag inte tyckte den var särskilt bra. Bilda dig en egen uppfattning.

Där har du ett gäng att börja med.

Edit: Just det. Kansen aka Infection, har jag hört endel om. Den ska jag faktiskt ta och titta på själv nåndag...

Jag har sett amerikanska The Grudge och den var inget vidare. Första One missed call har jag sett och den var rätt okej.
Citera
2011-10-15, 20:02
Medlem
Såg nyss en riktigt bra japansk film, Ugetsu monogatari. Är det någon som har koll på Kenji Mizoguchis filmer och kan rekommendera någon annan än Ugetsu? Verkar vara en riktigt intressant regissör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in