Hej! Jag har inte alltid varit flygrädd, det har utvecklats med tiden, så alla råd om att utsätta sig för det man är rädd för kan jag glömma: jag flyger ganska mycket för att vara någon som inte arbetar med något som kräver resor (i år har jag exempelvis flugit 10 gånger bara i turismsyfte, 4 gånger till innan nyår) och kan inte ens räkna hur många gånger jag flugit i mitt liv. Som barn var jag inte flygrädd, det började någon gång i tonåren.
Jag är ganska säker på att det beror på kontrollbehov: jag styr inte när jag kan stiga av och jag har ingen översikt över situationen. Jag är nämligen rädd för åkattraktioner som åker fort/högt på nöjesparker också, samt om någon annan kör bilen på ett enligt mig vårdslöst sätt (för fort). Kör jag själv är det i regel inga problem, dock gillar jag inte att köra alldeles för fort ändå (fortaste jag kört är väl 130 km/h under omkörning på en motorväg i Finland med hastighetsgräns 120 km/h, fann det smått obehagligt eftersom jag inte inspekterat vägytan först, kanske är halt och jag kastas av vägen?).
Så, min fråga: vad är bra saker att tänka på när jag sitter på flygplanet? Någon som varit rädd för flygning av just denna anledning och som kommit på något som hjälpt? Alkohol eller diverse andra preparat är inte några alternativ jag tänker överväga, jag vill gärna komma fram till en långsiktig lösning. Jag kan dock tillägga att jag inte är rädd varje gång jag flyger: min senaste flygning från Peking till Singapore gick hur smidigt som helst, fann det rent av roligt! Det beror dock sannolikt på att jag var väldigt trött (nattflyg); jag somnade innan planet lyft och sov tills det bara återstod ca 50 minuter till landning, som nyvaken tycker jag alltid det är roligt att titta ut genom fönstret.

Problemet är dock att jag måste verkligen vara helt utmattad för att kunna sova på flygplan, adrenalinet rusar av minsta lilla darrning och jag blir yrvaken igen, så detta nöje är av mycket sällan skådat slag. Jag kan inte heller förmå mig att vara rädd under helt oturbulenta resor (trist bara att de är så ovanliga...), då är det också behagligt, men så fort planet darrar till (såvida det inte handlar om att planet är på väg att landa, då är jag inte rädd för skakningar) så dyker rädslan upp.