• 1
  • 2
2008-07-01, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henriklj
Om man har Insomniax igång när man stänger skärmen går datorn inte i vila. Alltså är alla program igång precis som om den vore öppen. Enkelt!

Tack!
Citera
2008-07-01, 23:05
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Precis. Stänger man skärmen går maskinen i vila och fimpar allt vad uppkoppling och hårddiskaktivitet heter.

Själv gör jag som så (ifall datorn ska stå mer än 1 dag) att jag pillar ur batteriet, startar den på laddaren, ställer den där den ska stå, ställer in så den aktiverar skärmsläckare med lösen (för att klåfingriga ska ge fan i datorn) samt att den släcker ner skärmen efter 1 minut. Så klarar den sig helt på egen hand på det viset.

Är mac såpass värdelöst alltså? Haha, borde ju gå att ställa in utan externa program.
Citera
2008-07-02, 00:20
Medlem
Buckners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Går ej. den går i vila automatiskt då. Såvida man inte kan hacka den funktionen eller ta bort sensorn som känner av att locket är stängt.

Hehe, nej det gör den inte.

Kolla Systeminställningar -> Stömsparare.
Ställ både slidersen på aldrig.

Så länge du inte slår ihop locket kommer datorn nu vara på.
Citera
2008-07-02, 00:39
Medlem
Men man borde kunna ställa in vad som ska hända med datorn när man stänger skärmen. Det kan man i windows vista! Då borde man ju kunna det i mac os x. eller? mac/apple som är så bra? it just works! eller har jag fel?
Citera
2008-07-02, 11:58
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Är mac såpass värdelöst alltså? Haha, borde ju gå att ställa in utan externa program.
Det är inte värdelöst. Det är bara så att ventilationshålen på en mac döljs oftast av skärmen för att den ska se snygg ut. Kolla på en pc-laptop med ventilationshål precis överallt. Stänger du locket på en mac och låter den jobba hårt så blir den jävligt varm.

Dessutom har de nog tänkt sig som så att om du t.ex har datorn i skolan och sedan ska in på nästa lektion så ska du inte behöva stänga av datorn helt mellan lektionerna utan bara fälla ner locket snabbt. Som du vet mår ju hårddiskar inte bra av att fara omkring när de snurrar eller hur? Där har du nackdelen med en pc-laptop som man kan slänga ner i ryggsäcken som fortfarande är aktiv med stängt lock. Så det är både för och nackdel att kunna det.

Buckner: Läste du ens vad jag snackade om?? Jag syftade på när locket är helt stängt. Givetvis går den inte i vila om du inte stänger locket helt.
Citera
2008-07-04, 00:50
Medlem
-th-s avatar
BesserWisser:
På många pc-laptopar kan man ställa in vad som ska hända när man stänger locket. Så speciellt svårt är det faktiskt inte att sätta datorn i viloläge via menyer. Så jag ser det inte som en direkt nackdel om man inte är virrig av sig.
Citera
2008-07-04, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -th-
BesserWisser:
På många pc-laptopar kan man ställa in vad som ska hända när man stänger locket. Så speciellt svårt är det faktiskt inte att sätta datorn i viloläge via menyer. Så jag ser det inte som en direkt nackdel om man inte är virrig av sig.

Du kan göra det på alla som kör Windows. Linux vet jag inte hur det är, men det går säkert där med.
Installera Windows på din MacBook så löser sig problemet
Citera
2008-07-04, 01:18
Medlem
Monty Pythons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto

Mac är fan det bästa oprativsystemet som har skapats! Håll dig till windows forumet! Ni får ursäkta mig alla trogna mac användare men tål inte att någon ska kasta skit på mac hehe det gör dom så bra på windows forumet.
Citera
2008-07-04, 05:18
Medlem
En_Tavlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monty Python
Mac är fan det bästa oprativsystemet som har skapats! Håll dig till windows forumet! Ni får ursäkta mig alla trogna mac användare men tål inte att någon ska kasta skit på mac hehe det gör dom så bra på windows forumet.
Inte för att kasta skit på OS X, men att kunna ställa in vad som ska hända när locket stängs känns som en grundläggande funktion i ett OS.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in