• 1
  • 2
2008-06-26, 10:37
Medlem
"Ett problem gjorde att programmet slutade fungera korrekt. Programmet stängs och du kommer meddelas om det finns någon lösning på problemet"

Detta kommer varje gång jag ska in på tema/skrivbordsinställningar osv.
Har ingen aning vad de beror på eller hur jag fixar..
Citera
2008-06-26, 10:47
Medlem
Du kan ju prova följande:

Starta kommandoprompten och gör en "chkdsk /R" (utan citationstecken). Det här kan ta lång tid (timmar) men kollar igenom hela disken efter inkonsisten och korrupta filer, och försöker att fixa de filerna.

När det är klart kan du testa igen för att se om det har löst problemet. Om problemet kvarstår kan du köra följande kommando i kommandoprompten: "sfc /scannow" (utan citationstecken). Du startar då System File Checker som går igenom alla systemfiler som installerades med Windows. Om någon är felaktig så försöker programmet att lösa det genom att installera om filen så se till att ha installationsskivan tillgänglig.

Om ingenting av ovanstående hjälper så kan du ju alltid göra en google-sökning för att se om det finns andra som har stött på problemet.
Citera
2008-06-26, 11:42
Medlem
går ej att göra, står att jag saknar behörighet eller måste vara administratör oO

Systemåterställning? Måste jag installera om allting då, drivrutiner, osv?
Citera
2008-06-26, 11:54
Medlem
Prova att boota om datorn med installationsskivan i och gå in i Recovery Console. Därifrån kan du köra kommandona jag talade om tidigare.

Edit: Jag glömde ju svara på frågan... Vid en systemåterställning så ställer du tillbaka systemet till en viss punkt. Det innebär att allting som har installerats efter den punkten inte finns kvar (so to speak), men filer du har skapat/sparat efter återställningspunkten finns kvar.
Senast redigerad av adajad 2008-06-26 kl. 11:56.
Citera
2008-06-26, 12:23
Medlem
jag körde precis systemåterställning, men det står att det inte kan slutföras pga okänt fel.. vafan
Citera
2008-06-26, 12:40
Medlem
Starta recovery console och kör chkdsk och sfc så ska du se att det antagligen löser problemet.
Citera
2008-06-26, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adajad
Starta recovery console och kör chkdsk och sfc så ska du se att det antagligen löser problemet.

men kan du förklara vart jag hittar det? jag kan ej sånt här..
Citera
2008-06-26, 12:51
Medlem
Stoppa in din Windows-skiva och starta om datorn. Se till att det bootas från skivan. En mängd drivrutiner laddas och sedan kommer du att få tre val, varav det först antagligen är "Tryck R för Recovery Console" (eller vad det ny står på svenska).

Recovery Console startas och du får välja vilken installation du vill jobba på. Har du bara ett operativ så kommer det bara att finnas ett alternativ. Tryck på siffran som motsvarar det operativ du vill jobba mot.

Skriv nu "chkdsk /R" (utan citationstecken) och tryck enter. Detta kommer att ta tid och ju större hårddiskar du har destå längre tid tar det (över 50 timmar är det mest extrema jag har varit med om). Låt den gå tills den är klar.

Starta sedan om datorn genom att skriva "exit" (utan citationstecken) och tryck enter. Starta Windows som vanligt och se om det har löst problemet. Om problemet kvarstår gör du om samma procedur men skriver "sfc /scannow" istället för "chkdsk".

Mer information kan du hitta på följande länkar:

chkdsk: http://support.microsoft.com/kb/307654

sfc: http://support.microsoft.com/kb/310747

Lycka till!
Citera
2008-06-26, 12:53
Medlem
jag snackade med de på supporten.. de sa att de kunde va fel på grafikkortets drivrutiner, eller att jag bara skulle installera om windows och allt..

tack för hjälpen iaf
Citera
2008-06-26, 13:02
Medlem
Se till att du sparar informationen du just fick för det kan hjälpa dig väldigt mycket vid t.ex. bluescreens.

Glömde säga att du kan titta i even viewern (eventvwr i Kör-fältet) för att se om du kan hitta när det gick fel. Där kan det nämligen även stå varför problemet uppstod.
Citera
2008-06-26, 13:09
Medlem
Ska jag inte göra som de sa då? Installera om med windowsskivan o installera om allting. Har alla cd-skivor för jag fick datorn igår haha

edit: kan man inte tanka filen som saknas bara?
Senast redigerad av Buttpirate 2008-06-26 kl. 13:13.
Citera
2008-06-26, 13:15
Medlem
Ah! Du fick datorn igår. Det förenklar det hela...

Det första jag tycker du ska göra då är att öppna enhetshanteraren och kontrollera att du inte har några varningstrianglar någonstans. Har du det så saknas det drivrutiner och då är det bara att installera dem.

Att du inte kunde göra någon återställning kan bero på att det inte har skapats någon ännu, men det kan vi låta vara osagt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in