2008-06-26, 10:10
Medlem
Doktor_Blys avatar
För/Nackdelar? Vad är bäst helt enkelt för att slänga upp på en server som ska kunna fjärrstyras varsomhelst ifrån?

Ber om ursäkt om jag är kortfattad.
Citera
2008-06-26, 10:46
Medlem
Anteuss avatar
Vilken som egentligen, men Radmin kostar (fick aldrig tag på en crackad som fungerade), så körde testversionen i 30 dagar och bytte till TightVNC, som jag använder förtillfället men har också testat Fjärrskrivbord men den hade inte mycket att komma medjämnfört med TightVNC eller Radmin.

Om du ska ha det på en server kanske du ska tänka på säkerhet, använder själv SSH för att tunnla trafiken.
Citera
2008-06-26, 10:49
Medlem
cammos avatar
Jag kör Radmin, den är helt klart snabbast och bäst.
Citera
2008-06-26, 10:51
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Jag kör Radmin, den är helt klart snabbast och bäst.
Vad i det är egentligen snabbare och bättre än ett vanligt fjärrskrivbord?
Citera
2008-06-26, 10:52
Medlem
Bäst? En SSH server såklart, men om man måste ha en grafisk lösning så funkar ju fjärrskrivbordet väldigt bra. Skulle nog inte egentligen rekommendera VNC då det är ett väldigt dåligt protokoll (har själv implementerat en VNC klient, så jag vet hur det funkar).
Citera
2008-06-26, 10:56
Medlem
rökbombs avatar
Min självklara favorit är VNC som är mycket enkelt och smidigt att använda sig utav. Det flyter på väldigt bra.

Enligt mig är inte fjärrskrivbord något att rekommendera eftersom jag stöter på mycket problem(allt går segt på båda datorerna ) och andra grejor.
Citera
2008-06-26, 11:01
Medlem
Doktor_Blys avatar
Hmm.. verkar vara lite olika åsikter om detta, vad jag hört innan så väller det av säkerhetshål i VNC och blabla.. men huvudsaken är väl egentligen att lösenorden skickas krypterat? Speciellt nu i dagarna när FRA kan komma och spana
Citera
2008-06-26, 11:07
Medlem
Anteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor_Bly
Hmm.. verkar vara lite olika åsikter om detta, vad jag hört innan så väller det av säkerhetshål i VNC och blabla.. men huvudsaken är väl egentligen att lösenorden skickas krypterat? Speciellt nu i dagarna när FRA kan komma och spana

Det är därför du först och främst ska skaffa SSH eller VPN sedan vilken grafisk fjärrstyrnings programvara du väljer kvittar bara du kör den över din krypterade tunnel.
Citera
2008-06-26, 21:47
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anteus
Det är därför du först och främst ska skaffa SSH eller VPN sedan vilken grafisk fjärrstyrnings programvara du väljer kvittar bara du kör den över din krypterade tunnel.
Detta med VPN är jag inte alls hemma på, annat än Hamachi. Men det känns lite jävligt att behöva installera hamachi på varenda burkjäkel
Citera
2008-06-26, 23:29
Medlem
Anteuss avatar
Skaffa SSH då, rekommenderar http://www.freesshd.com/?ctt=download.

Sedan kör med puTTY antingen med password eller via (asymmetriska)keys, puTTYgen (för att generera keys).

puTTY kräver ingen installation bara en liten snabb inställning angående vilka portar den ska fowarda så puTTY portable borde fungera.
Senast redigerad av Anteus 2008-06-26 kl. 23:35.
Citera
2008-06-27, 08:01
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor_Bly
Inte för att sabba din bild av hur viktig du är i universum, men FRA skiter garanterat fullständigt i dig och ditt fjärrskrivbord. Ska du börja dra in VPN/SSH bara för att du känner dig nojig utan att ha koll på vad du gör så kommer det att ta många timmar helt i onödan. Windows vanliga enkla fjärrskrivbord är tillräckligt krypterat för att ingen ska orka försöka knäcka dina fjärrsessioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in