2008-06-25, 23:49
Medlem
Huge-0s avatar
Jag hittade ett gäng åksjukeplåster i farsans båt där det satt en röd triangel på paketet.. nu undrar jag vad det är? den aktiva substansen är skopolamin och jag får bara fram datura och spikklubbetrådar om jag söker på det namnet.. det kan ju omöjligt vara så att dom ger ut datura på medecin? Vad är detta och går det att flumma på?
Citera
2008-06-25, 23:55
Medlem
Himmler!s avatar
Skopolamin, C17H21NO4, är en av de tropana alkaloiderna som innehåller en epoxid. Den förekommer i många potatisväxter, till exempel i spikklubba, Datura stramonium, bolmört, Hyoscyamus niger, och änglatrumpet, Brugmansia sp.

Ämnet, som är mycket giftigt, fungerar som kompetetiv acetylkolinantagonist vid M1-receptorer. Substansen är mycket hallucinogen, och kan orska delirium och vanföreställningar. Det är muskelavslappande och har lugnande inverkan. Skopolamin är inte narkotikaklassat. Inom modern medicin används skopolamin till exempel i preparaten Scopoderm, Morfin-skopolamin och i vissa medel mot åksjuka. Det har också används i så kallade sanningsserum.

Morfin-Skopolamin Meda Innehåller även skopolamin. så jag har faktiskt ingen aning om vad dom där plåstrena ger för effekt. Kolla dessutom bästföre datum då den röda triangeln försvann för ett par år sedan.

Eller jo, här har du biverkningarna för dina plåster. Dom låter inte särskilt roliga.

4. EVENTUELLA BIVERKNINGAR
Liksom alla läkemedel kan Scopoderm ha biverkningar.

En mycket vanlig biverkan (hos fler än 1 patient av 10 patienter) är muntorrhet. Det är därför viktigt med noggrann munhygien. Andra mycket vanliga biverkningar är svårighet att se skarpt på nära håll, vidgning av pupillen. Vanliga biverkningar (hos fler än 1 patient på 100) är dåsighet, trötthet, irritation i ögonlocken, hudirritation och förstoppning.

Mindre vanliga biverkningar (hos färre än 1 av 100 men fler än 1 av 1000 patienter) är svårighet att kasta vatten, förvirring, oro, hallucinationer. Hörselnedsättning, ökad risk för epileptiker att få kramp och akut grön starr har rapporterats i ett fåtal fall.

Om du observerar en eller flera biverkningar som inte nämns i denna bipacksedel, tala om det för din läkare eller farmaceut.
Senast redigerad av Himmler! 2008-06-25 kl. 23:57.
Citera
2008-06-25, 23:56
Medlem
Macgarvers avatar
Felpost
Citera
2008-06-26, 00:13
Medlem
Huge-0s avatar
hmm jag trodde allt knark hade blivit testat på flashback.. men jag får väl köra på med plåster i tidsintervaller och se vad som händer då :P
Citera
2008-06-26, 00:16
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huge-0
hmm jag trodde allt knark hade blivit testat på flashback.. men jag får väl köra på med plåster i tidsintervaller och se vad som händer då :P

Ännu en gång: 4. EVENTUELLA BIVERKNINGAR
Liksom alla läkemedel kan Scopoderm ha biverkningar.

En mycket vanlig biverkan (hos fler än 1 patient av 10 patienter) är muntorrhet. Det är därför viktigt med noggrann munhygien. Andra mycket vanliga biverkningar är svårighet att se skarpt på nära håll, vidgning av pupillen. Vanliga biverkningar (hos fler än 1 patient på 100) är dåsighet, trötthet, irritation i ögonlocken, hudirritation och förstoppning.

Mindre vanliga biverkningar (hos färre än 1 av 100 men fler än 1 av 1000 patienter) är svårighet att kasta vatten, förvirring, oro, hallucinationer. Hörselnedsättning, ökad risk för epileptiker att få kramp och akut grön starr har rapporterats i ett fåtal fall.

Om du observerar en eller flera biverkningar som inte nämns i denna bipacksedel, tala om det för din läkare eller farmaceut.

Inget roligt med andra ord. Det är dessutom depotplåster som utsöndras långsamt.
Och att ett läkemdel hade en röd triangel på sig betyder inte att man kan kan ha roligt på det. Det betyder att reaktionsförmågan kan försämras vid tex bilkörning.
Senast redigerad av Himmler! 2008-06-26 kl. 00:19.
Citera
2008-06-26, 00:54
Medlem
Huge-0s avatar
dom där biverkningarna låter sjysta, jag cirkulerar runt fass ganska ofta.. titta bara citodon t.ex

Vanliga (förekommer hos fler än 1 person av 100): Trötthet, illamående, förstoppning.

Mindre vanliga (förekommer hos färre än 1 person av 100): Kramp i gallvägarna kan förekomma hos personer som har en benägenhet för detta.

Sällsynta (förekommer hos färre än 1 person av 1000): Hudutslag, leverskada, nedsatt njurfunktion, allergiska reaktioner såsom nässelutslag, svullnad av ansikte, läppar, tunga eller svalg, ibland med andnöd eller svårigheter att svälja (angioödem).

Mycket sällsynta (förekommer hos färre än 1 person av 10 000): Inflammation i bukspottskörteln.

edit; det jag vill ha sagt är att chanserna inte är så stora.. och muntorrhet kan jag leva med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in