2008-06-26, 17:49
Medlem
Snurrens avatar
He he , det fick jag utskivet när jag hade haft mjölkstockning när jag ammade mitt barn. Det gjorde att mjölken rann ut bättre. Men jag tror inte att ni fb:are kan dra den valsen för en läkare. Visst det har en viss liten lugnande effekt, men det är klart att drar man i sig hela flaskan så kanske man blir mer påverkad. Akta er killar, det kanske börjar droppa mjölk om er när ni är på krogen
Citera
2008-06-26, 18:27
Medlem
Macgarvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyken
Sweet, ser verkligen fram emot att höra om hur det funkar på dig Macgarver.
Om det inte är en för personlig fråga; Är du drabbad av några mentala sjukdomar? (bra att veta om det skulle påverka reaktionen då jag själv har en diagnostiserad depression.)

Ja jag är traumatiserad med depression och mycket hög ångestnivå.
Har även en kronisk ryggskada.

Har varit deprimerad i halva av mitt 30-åriga liv.
Citera
2008-06-26, 21:04
Medlem
ysd4ns avatar
köpte några flaskor från oxycalm för ett år sen ungefär, funkar väl, hmm.. inte tillräckligt iaf. jag är väldigt blyg (har en diagnos inom autismspektrat) och har enormt svårt att t.ex se folk i ögonen och så, det kanske underlättar lite (eller är det den trevliga vaniljdoften som gör det )... sen har det ju så förbannat kort halveringstid också..

förresten..:

http://www.nature.com/npp/journal/v2.../1300021a.html

Citat:
Further studies are needed to investigate possible mechanisms by which exogenous oxytocin infusion leads to behavioral changes such as those demonstrated in this study. Early studies seemed to indicate that oxytocin and vasopressin, or at least physiologically significant amounts of these peptides, are excluded access to most regions of the CNS by the blood–brain barrier (BBB) (Ermisch et al, 1988; Meisenberg and Simmons, 1983b). However, more recently, a bidirectional saturable active transport mechanism across the BBB has been demonstrated for vasopressin (Banks et al, 1987; Zlokovic et al, 1990). The behavioral effects of peripherally circulating peptides may be indirect such as via the alteration of the BBB permeability to other substances. Oxytocin and vasopressin have been shown to affect the BBB permeability to 3H-orotic acid and an RNA precursor in some brain regions (Landgraf et al, 1977, 1978). Specific binding sites on capillary endothelial cells have been demonstrated for both peptides (Ermisch and Landgraf, 1990, Ermisch et al, 1988, 1993; Kretzchmar et al, 1986), possibly affecting BBB permeability. In addition, and of more importance, the peptide may be binding to receptors in peripheral tissues, and since these targets feed back to the CNS, this may result in the observed changes in behavior.

Another possible mechanism by which peripherally administered oxytocin and vasopressin may affect the CNS is through the formation of active fragments that may cross the BBB. Fragments of both oxytocin and vasopressin have been shown to cross the BBB and affect memory processes (de Wied et al, 1972, 1987; de Wied, 1976; de Wied and Versteeg, 1979; Walter et al, 1975; Burbach et al, 1983a,b; Tanabe et al, 1997; Rainbow et al, 1979). One promising strategy for peptide delivery to the brain is through chemical modification resulting in a peptide or fragment with favorable BBB permeability, which has important implications for the development of clinically relevant treatments.
Citera
2008-06-27, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macgarver
Ja jag är traumatiserad med depression och mycket hög ångestnivå.
Har även en kronisk ryggskada.

Har varit deprimerad i halva av mitt 30-åriga liv.

Kan verkligen inte föreställa mig hur det känns, men jag uppskattar att du delar med dig och det gör faktiskt det hela om inte ännu mera intressant att se hur du påverkas av detta då jag misstänker att du har testat din beskärda del av olika psykofarma.

Väntar med spänning på om det är värt att beställa hem själv...
Citera
2008-06-29, 12:30
Medlem
Ballfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ysd4n
sen har det ju så förbannat kort halveringstid också..
Undrar om den halveringstid som anges på t.ex. wikipedia kan stämma. I försöket som gjordes testades försökspersonerna efter 45 min.
Citera
2008-06-30, 10:36
Medlem
ysd4ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballfager
Undrar om den halveringstid som anges på t.ex. wikipedia kan stämma. I försöket som gjordes testades försökspersonerna efter 45 min.

tja.. jag vet bara att den lilla effekt jag får av det inte varar länge..
Citera
2008-06-30, 16:16
Medlem
boks avatar
Jag tror detta kan fungera. Om ett ämne kan ta bort ångesten som t.ex. i alkohol, så varför skulle då inte detta fungera utmärkt?

På tal om ångest, vad är det som gör att man blir röd i ansiktet t.ex. vid framträdanden när man blir väldigt nervös? Och hur isåfall är vissa så bra på att undvika detta?
Citera
2008-07-21, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bok
På tal om ångest, vad är det som gör att man blir röd i ansiktet t.ex. vid framträdanden när man blir väldigt nervös? Och hur isåfall är vissa så bra på att undvika detta?

För att din puls går upp i stressade situationer, det är en gammalt drag som sitter kvar i våra kroppar sedan stenåldern och bakåt, det kallas "Fight or Flight" av vissa psykologer och handlar om att kroppen är på total spänn för att fly om så skulle behövas.

Macgarver; Fick du hem grejerna? Isf, hur var det?
Citera
2008-07-21, 06:50
Medlem
Macgarvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyken
För att din puls går upp i stressade situationer, det är en gammalt drag som sitter kvar i våra kroppar sedan stenåldern och bakåt, det kallas "Fight or Flight" av vissa psykologer och handlar om att kroppen är på total spänn för att fly om så skulle behövas.

Macgarver; Fick du hem grejerna? Isf, hur var det?

Nä, det gick åt helvete. Får se om jag gör ett nytt försök när jag har lite mer pengar.
Citera
2008-07-21, 12:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Macgarver
Nä, det gick åt helvete. Får se om jag gör ett nytt försök när jag har lite mer pengar.

Oxycalm är ett märke som varit uppe i trådar på BL, och de flesta har bra erfarenheter utav det, dock inga som når upp till den "fantastiska" effekt som reklamen utlovar
Jag har själv haft en flaska med Oxytocin som kom ifrån en vetrinär, men den blev "omhändertagen" i samband med en del strul.
Citera
2010-05-02, 22:25
Medlem
http://www.oxytocinstore.com/news.php

seriös? vet nån?
Citera
2011-09-01, 02:14
Medlem
Vill också veta om det funkar,nån som prövat än? skulle vara nice om det funkade. Som man kan ta innan man ska på t.e.x jobb intervju
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in