Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-06-25, 13:36
Medlem
Hej, har fått (väldigt) små vita "prickar" på överläppen. Ser lite ut som finnar, fast mindre. Har inte haft några sår alls, har inte varit svullen där, dom gör inte ont, känns knappt. Har dessutom inte varit sjuk på ett bra tag.

Har googlat och funnit att det kan vara talgkörtlar. Det värsta skulle ju vara om det var herpesutslag, men det är bara på överläppen. 100% av dom framgooglade talgkörteldrabbade hade också bara på överläppen.

Hur som helst, jag vill bara dubbelkolla ifall någon har erfarenhet, så jag länkar till några bilder jag tog av det. Var tvungen att dra ut läppen för att dom skulle synas.

http://www.imagebam.com/gallery/2d69b2e8798826aece0724d8a4734777/

Vad det än är, vad orsakar det och hur tar man bort det?
Citera
2008-06-25, 17:44
Medlem
Yoyombas avatar
Syns inte så jättebra på bilderna. Men förstår vad du menar. Brukar få det då och då men försvinner efter ett tag. Fattar inte var de kommer ifrån och varför. Men det är som det är. Om du e orolig så kan du alltid kolla med en läkare
Citera
2010-12-28, 17:09
Medlem
MarioForPresidents avatar
Jag tror jag har samma problem och har haft länge nu.... Kom du fram till någon lösning? Vet inte om det är samma sak, men för mig är det också bara överläppen som är drabbad. På någon meters avstånd ser det bara ut som att överläppen har en ljusare hudton, men närskådar man i en spegel ser det ut som små, små blåsor på hela överläppen. Det är inget som smittar vid kyssar eller annan kontakt heller.

Funderar på om det kan vara kopplat till att jag slickar mig om överläppen för ofta?
Citera
2011-06-19, 19:05
Medlem
Har också små vita prickar på överläppen. Haft det i ett antal år och blir långsamt fler och fler. Trodde först det var kanske typ ngn pigmentgrej men när jag kollade nära såg jag att det nästan ser ut som små finnar eller blåsor.

De känns inte av allt och jag kan klämma så det kommer ut lite vitt från dem. Aldrig riktigt brytt mig, men nu har min tjej frågat med äckel i rösten några gånger.

Någon som vet? Borde kollas upp?
Citera
2011-06-20, 13:48
Medlem
MarioForPresidents avatar
En googling ger inte så väldigt mycket svar, mer av flera med samma problem snarare. Jag har funderat lite grann kring om det kan ha med dryck att göra?
När man dricker är det ju i synnerhet överläppen som kommer i kontakt med vätskan. Själv dricker jag en del kaffe om dagarna, kan "blåsorna" komma av överläppens kontakt med het dryck?

Eller söt dryck? Konsumerar en del läsk också.
Citera
2011-07-27, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spirrekaos
Har också små vita prickar på överläppen. Haft det i ett antal år och blir långsamt fler och fler. Trodde först det var kanske typ ngn pigmentgrej men när jag kollade nära såg jag att det nästan ser ut som små finnar eller blåsor.

De känns inte av allt och jag kan klämma så det kommer ut lite vitt från dem. Aldrig riktigt brytt mig, men nu har min tjej frågat med äckel i rösten några gånger.

Någon som vet? Borde kollas upp?

Jag var hos läkaren för detta, är 99% säker på att det är samma grej.

Hon sa att det var talgkörtlar och ska vara där. Vissa har inga synliga alls, medans vissa har båda läpparna fulla. Beror helt ifrån person till person och är inget som smittar.

Sen vet jag inte om det hör ihop, men jag har torra läppar och fick en kräm samt rådet att sluta slicka mig om läpparna
Citera
2012-03-21, 20:58
Medlem
har också haft detta väldigt länge men har aldrig kommit till skott att kola vad det var men är säker på att det är samma sak så nu kan man pusta ut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in