2008-06-25, 04:10
Bannlyst
Jag och några polare har tänkt att testa att med compoundbågar att gå ut och jaga älg.

Vet att det är förbjudet men nu undrar jag varför en grej som våra förfäder höll på med i begynnelsen är förbjudet?
2008-06-25, 04:15
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beccasin
Jag och några polare har tänkt att testa att med compoundbågar att gå ut och jaga älg.

Vet att det är förbjudet men nu undrar jag varför en grej som våra förfäder höll på med i begynnelsen är förbjudet?
Därför att det är rent djurplågeri.
2008-06-25, 04:16
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Kanske för att risken att skadeskjuta älgen är minst sagt påtaglig?

Det är nog för övrigt ganska många saker som våra förfäder gjorde som idag är olagliga av en eller annan anledning, just att jaga älg med pil och båge är inte nåt jag tycker det är varken konstigt eller synd att det har förbjudits..

Om ni nu bestämt ska jaga med pilbåge så är det nog bättre att sikta in sig på hare eller liknande, kan tänka mig att det kan vara en hyffsad utmaning att få sig en räv med båge.
2008-06-25, 07:00
Medlem
Beldarans avatar
Användaren Scoremax här på frugans konto.

Det går utmärkt att jaga älg med båge, det görs på många ställen i världen (där man har just älg då).

MEN bågjakt är ingenting för amatören, det är oerhört mycket mer krävande än jakt med gevär.
Man måste vara medveten om vapentypens egenskaper, ha erfarenhet av jakt övht, och ha övat hundratals timmar.

Om man uppfyller alla dessa krav, så är det ett djurvänligt jaktsätt och rent ballistiskt effektivt vapen..men har man inte det, så är risken för skadeskjutningar mycket större än med kulvapen.

MAO, lägg ner det.

Förövrigt blev bågjakt i Sverige förbjuden -38, och skulle det bli lagligt igen, så är det tämligen höga krav som gäller..av flera goda anledningar.

Även om ni tänker börja er jaktbrottskarriär med att ta ett lämpligare vilt, som hare enligt Cognitive Dissident:s förlag, så MÅSTE ni använda riktiga jaktspetsar..att skjuta ett vilt med tavelspets är som att köra en pinne genom djuret..och träffar ni inte CNS så springer den åt helvete, eftersom pilen saknar hydrostatisk verkan.

Det finns flera trådar i forumet om bågjakt, jag rekommenderar er att läsa dom också.

Och japp, jag vet vad jag pratar om, eftersom jag faktiskt jagar med både eldvapen, och båge, och har så gjort på 3 kontinenter.
Det är skillnad även gentemot "vanliga" jägare, som endast använder gevär, men ändå uttalar sig tvärsäkert om båge....tröttsamt.
2008-06-25, 11:29
Medlem
Lord Kitcheners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beccasin

Det var en mindre god idé.

Förutom att ni riskerar att utsätta djur för lidande och förstör för jägarkåren så lär det om ni upptäcks inte vara något som direkt gynnar det arbete som nu bedrivs för att göra bågjakt laglig i Sverige.

EDIT: Passar på att lägga in en länk till Bågjägarförbundet. Vill du jaga med båge så är en god start att kontakta dem

http://www.bagjakt.org/
Senast redigerad av Lord Kitchener 2008-06-25 kl. 11:34.
2008-06-25, 12:15
Moderator
nobodys avatar
Finns flera trådar ang bågjakt.
Så sök är du snäll.
Tråd låst

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in