2008-06-25, 00:37
Medlem
Eldkorps avatar
Hejsan flashback, då det tycks vara svårt att hitta på google så vänder jag mig till er istället, så att ni i er ofantliga visdom kanske kan hjälpa mig lite.

Vem är det som spelar skogsrået i filmen Äppelkriget från 1971 ?

Det är nåt speciellt med hennes utseende, tycker mig känna igen damen i fråga, men kan inte komma på vem det är. Hoppas nån här har bättre koll än mig.

För övrigt, en väldigt bra film, som fortfarande är lika aktuell
Citera
2008-06-25, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldkorp
Hejsan flashback, då det tycks vara svårt att hitta på google så vänder jag mig till er istället, så att ni i er ofantliga visdom kanske kan hjälpa mig lite.

Vem är det som spelar skogsrået i filmen Äppelkriget från 1971 ?

Det är nåt speciellt med hennes utseende, tycker mig känna igen damen i fråga, men kan inte komma på vem det är. Hoppas nån här har bättre koll än mig.

För övrigt, en väldigt bra film, som fortfarande är lika aktuell

Kollat igenom rolllistorna på http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84ppelkriget och http://www.imdb.com/title/tt0068025/ ?
Citera
2008-06-25, 01:30
Medlem
Eldkorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaQoB
Kollat igenom rolllistorna på http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84ppelkriget och http://www.imdb.com/title/tt0068025/ ?

Japp, inget napp där heller. Borde ju stå med som exempelvis "Skogsrået" eller nåt annat i dom listorna, men det gör hon inte tyvärr. Näcken finns inte heller med för den delen :P ..

Kanske inte är en skådespelare ens ? Jag vet inte alls. .. Hoppas nån här har en idé
Citera
2008-06-25, 09:37
Medlem
sommarlovs avatar
Jag har googlat och funderat.
Har inte kommit på något.
Är säker på att det är en känd skådis.
Fråga någon 50+ så kanske du får svar!
Citera
2008-06-25, 17:38
Medlem
quaertys avatar
Jag blev av någon anledning väldigt nyfiken på svaret till den här frågan, så jag mejlade Svenska filminstitutet.

Arne Lindahl på SFI svarade att hon spelades av Mariette Fransson, hon som står som Janet Lindberg, Annas kusin i rollistan. Kan det stämma? Han verkade ganska säker på sin sak.

En snabb googling visar att hon vek ut sig i FIB Aktuellt -71. Kanske dags att du tar dig en liten tur till KB och kollar lite mikrofilm?
Citera
2008-06-25, 17:45
Medlem
Witticisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Jag blev av någon anledning väldigt nyfiken på svaret till den här frågan, så jag mejlade Svenska filminstitutet.

Arne Lindahl på SFI svarade att hon spelades av Mariette Fransson, hon som står som Janet Lindberg, Annas kusin i rollistan. Kan det stämma? Han verkade ganska säker på sin sak.

En snabb googling visar att hon vek ut sig i FIB Aktuellt -71. Kanske dags att du tar dig en liten tur till KB och kollar lite mikrofilm?

Haha, heter skogsrået Janet Lindberg?? I så fall är ju skogsrået gift med jätten som kissar på slottet i filmen... hehe... Det var kul att veta!

Helt underbar film, förresten!!
Citera
2008-06-25, 17:46
Medlem
Hell_Märys avatar
Jag tror hon heter Birgitta Andersson.
Citera
2008-06-25, 18:05
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witticism
Haha, heter skogsrået Janet Lindberg?? I så fall är ju skogsrået gift med jätten som kissar på slottet i filmen... hehe... Det var kul att veta!

Helt underbar film, förresten!!

Själv har jag inte sett filmen sedan jag var runt tio år gammal och det var väldigt, väldigt längesen. Men herr filmvetare verkade väldigt säker på sin sak. Frågan jag ställde var: Vem spelade Huldran/Skogsrået i Äppelkriget? Omöjligt att missförstå.

Det är kanske frågan om något djupt? Eller kanske en dubbelroll? Får nog ta mig en ny titt på filmen och skapa mig en uppfattning.

Vi får hoppas att uppgiften stämmer, annars ser det mörkt ut. På rollistan nämns ju till och med "pojke på väg ut från pissoar", så huldran borde dölja sig där någonstans, under alias.
Senast redigerad av quaerty 2008-06-25 kl. 18:14.
Citera
2008-06-25, 18:26
Medlem
Pubertals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hell_Märy
Jag tror hon heter Birgitta Andersson.

Nu var det länge sedan jag såg filmen, men ja, det stämmer väl? Birgitta spelar ju någonslags skogsrå. Hon tar sig till storstaden och ser Klara rivas. Men det finns ju andra skogsrån i filmen om jag minns det hela rätt så jag är lite osäker på vilken karraktär TS efterfrågar?
Citera
2008-06-25, 19:08
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pubertal
Nu var det länge sedan jag såg filmen, men ja, det stämmer väl? Birgitta spelar ju någonslags skogsrå. Hon tar sig till storstaden och ser Klara rivas. Men det finns ju andra skogsrån i filmen om jag minns det hela rätt så jag är lite osäker på vilken karraktär TS efterfrågar?

Mina uppgifter kanske var fel, men Birgitta Andersson? Birgitta Andersson??? Då måste nog TS ha en både annorlunda och obehaglig smak när det kommer till kvinnor.

Nä, då tror jag nog på den kunnige mannen på SFI...åtminstone tills det blir motbevisat.

Börjar verkligen bli dags att leta reda på den där filmen.
Citera
2008-06-25, 19:10
Medlem
Pubertals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Mina uppgifter kanske var fel, men Birgitta Andersson? Birgitta Andersson??? Då måste nog TS ha en både annorlunda och obehaglig smak när det kommer till kvinnor.

Nä, då tror jag nog på den kunnige mannen på SFI...åtminstone tills det blir motbevisat.

Börjar verkligen bli dags att leta reda på den där filmen.

Det är inget fel på Birgitta, hon är otroligt sexig som Doris Karloff i Jönssonligan. Dekoltaget, den leopardmönstrad jumpern. Mums.
Citera
2008-06-25, 19:16
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pubertal
Det är inget fel på Birgitta, hon är otroligt sexig som Doris Karloff i Jönssonligan. Dekoltaget, den leopardmönstrad jumpern. Mums.
Njaaa...

Enligt den här underliga sidan spelar din favorit Birgitta Andersson en älva i Äppelkriget. http://www.ninanu.nu/huldran/sidor/fv.html

Vem som spelar huldran nämns inte.

Jag tror fortfarande på Hr. Arne Lindahl och hans fantastiska kunnande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in