• 1
  • 2
2008-06-25, 14:23
Medlem
Detta är klassisk kritik från erfarna Windows-användare som bytt till Mac. Problemet är att det i de allra flesta fall handlar om vanesaker, man vill att OS X ska fungera på samma sätt som Windows.
Men när man använt en Mac lite längre tid, säg 1-3 månader så kommer man undra varför man in bytte tidigare.
Citera
2008-06-25, 16:50
Medlem
torrenttobbes avatar
precis, allt det där är vanesaker, ge det ett par månader med lite "open mindness". jag saknar inget
Citera
2008-06-25, 20:11
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontpanic
Håller med på nästan samtliga punkter då jag bytte från XP till OSX och apple för några månader sen. Det jag ändå stör mig mest på är denna förbannade katalogstruktur. Jag vill ha mina mappar överst, men visar sig totalt omöjligt i OSX. Allt ligger huller om buller. Skulle någon lösa detta är det jag som skickar en tårta eller något.

Dra och släpp har jag börjat vänja mig vid, men finner fortfarande finder helt värdelöst när det gäller översikt och struktur. Utforskaren är överlägsen i detta fallet. Sen måste jag tipsa om quicksilver, jag har gömt docken och använder den aldrig.

Deras tangentbord och möss är tydliga exempel på misstaget man aldrig får begå nämligen design framför funktion. Använder hellre en en kul-mus från 80-talet än mightymouse. Och hävdar att alla som gör det bara är fanboys/girls

Det finns en lösning, jag irriterade mig enormt på det i början. Jag har kollat men hittar inte sidan där jag hittade lösningen

Det gick i alla fall ut på att man döpte om mapp-filtypen med ett mellanslag i början, då sorterar den alltid mappar överst. Ska kika lite mer om jag hittar lösningen i så fall skickar jag ett pm med länken

Till alla andra: Japp, det blir att köra OS X ett tag till, provade med bootcamp men den vägrade innstallera min slipstreamade windowsskiva Datorn bootade om efter ompartitionering och vägrade boota över huvudtaget. Fick lov att starta från installationsskivan och återställa en backup

EDIT: Mppsorteringen:
http://www.macosxhints.com/article.p...40920153725600
Senast redigerad av jomenvisst84 2008-06-25 kl. 20:18.
Citera
2008-06-25, 20:31
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Det finns en lösning, jag irriterade mig enormt på det i början. Jag har kollat men hittar inte sidan där jag hittade lösningen

Det gick i alla fall ut på att man döpte om mapp-filtypen med ett mellanslag i början, då sorterar den alltid mappar överst. Ska kika lite mer om jag hittar lösningen i så fall skickar jag ett pm med länken

EDIT: Mppsorteringen:
http://www.macosxhints.com/article.p...40920153725600

Fungerar bara i Tiger.. Jag har så på mina datorer här hemma, men på jobbet där jag kör Leopard fungerade det icket.
Citera
2008-06-25, 20:46
Medlem
jomenvisst84s avatar
Hmmm... funkar ju på min leopardburk??? mysko...

EDIT: Såg nu att det inte var samma lösning som jag använde på min burk....
Senast redigerad av jomenvisst84 2008-06-25 kl. 21:07.
Citera
2008-06-25, 21:10
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Hmmm... funkar ju på min leopardburk??? mysko...

EDIT: Såg nu att det inte var samma lösning som jag använde på min burk....

Då vill jag gärna veta vilken lösning du använder på din dator. Vill ju ha det trevligt i Finder på jobbet också!
Citera
2008-06-25, 21:18
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palleman
Då vill jag gärna veta vilken lösning du använder på din dator. Vill ju ha det trevligt i Finder på jobbet också!

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=208068

Citera
2008-06-25, 21:26
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=208068

Man tackar! Ska fixas imorgon.
Citera
2008-06-26, 12:01
Medlem
Jag tycker det är lite tröttsamt att mac os x "jämt" blir jämförd med windows, för att det är ju ett helt annat operativsystem. Om man byter från win till mac osx så får man börja tänka "nytt" och inte tro att allt ska vara precis som det var i windows.
Citera
2008-06-26, 19:51
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meetoo
Jag tycker det är lite tröttsamt att mac os x "jämt" blir jämförd med windows, för att det är ju ett helt annat operativsystem. Om man byter från win till mac osx så får man börja tänka "nytt" och inte tro att allt ska vara precis som det var i windows.

Det är ju inte så konstigt, då Windows är det ledande operativsystemet som så gott som alla kan referera till. Windows är ju så vida spritt att det blivit något av en mall för hur en dator används.

Sen är det ju som jag påpekat många gånger förr, även om OS X är ett annat os, så kan man ju fortfarande tycka att funktioner i Windows är trevliga och önska att de fanns i OS X.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in