2008-07-23, 09:19
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
orkarN:
Även om jag inte riktigt gillar din inställning, den ger ett självgott intryck, så förstår jag ändå.
Jag kan ta mig själv som exempel. Jag är ful. Dock inte fet. Men ful är jag, det går inte att förneka.
Hur som helst, detta är något som jag alltid har varit medveten om och därför är jag t ex noga med så att jag inte klär mig som en jävla luffare. Jag är mycket noga med min hygien, luktar gott och framför allt: Jag har alltid odlat mina sociala färdigheter. Jag har lärt mig att kompensera.
Kvinnor t ex: Blir de inte attraherade av mina fysiska attribut så kan man alltid få dem att skratta. Humor och självdistans är förbluffande effektivt! Likaså när det gäller andra människor. Är man bara trevlig, rolig, pratsam och snäll så kommer man jävligt långt.
Så ja, jag förstår inte heller riktigt hur dessa människor som du beskriver fungerar? Varför skiter de så totalt i sig själva och hur de framstår hos andra människor? Märker de det inte själva kanske? Är det något som saknas hos dem?
Även om jag inte riktigt gillar din inställning, den ger ett självgott intryck, så förstår jag ändå.
Jag kan ta mig själv som exempel. Jag är ful. Dock inte fet. Men ful är jag, det går inte att förneka.
Hur som helst, detta är något som jag alltid har varit medveten om och därför är jag t ex noga med så att jag inte klär mig som en jävla luffare. Jag är mycket noga med min hygien, luktar gott och framför allt: Jag har alltid odlat mina sociala färdigheter. Jag har lärt mig att kompensera.
Kvinnor t ex: Blir de inte attraherade av mina fysiska attribut så kan man alltid få dem att skratta. Humor och självdistans är förbluffande effektivt! Likaså när det gäller andra människor. Är man bara trevlig, rolig, pratsam och snäll så kommer man jävligt långt.
Så ja, jag förstår inte heller riktigt hur dessa människor som du beskriver fungerar? Varför skiter de så totalt i sig själva och hur de framstår hos andra människor? Märker de det inte själva kanske? Är det något som saknas hos dem?
Är det mig upp i dagen som du beskriver eller
? Kan också medge att jag är hyfsat ful, gillar exempelvis inte ansiktet för fem öre. Men genom att klä mig någorlunda representabelt och försöka odla lite sociala färdigheter så går det visst bättre.Jag går också i de banorna "ohh, vad alla andra har det gratis ibland.", men eftersom jag inte har det gratis på ex utseendefronten, så kan jag inte bara tagga ner på det sociala... jag måste bli bättre... bättre än andra.
Handlar väl lite om inställning I guess.
OnT: Jag vet inte vad man ska säga om typexemplet i texten. Tycker nog allt att han borde försöka ta tag i sitt liv en smula. Försöka duger, som man säger - om han redan slagit i botten så har han ju inget att förlora. Men jag är mer inne på Moffin's spår; ge grabben lite credd när han gör/är på väg att göra rätt, uppmärksamma en snygg tröja (även om den inte är det
) osv. - men glöm inte att vara konsekvent! Han ska inte ha credd när han välter hyllan för femtio-elfte gången med ord som "det är bra att du försöker"... då kan du väl ta fram piskan. Skillnad på rätt och fel, men eftersom du sett vad han går för så behöver du ju inte ha överdrivet höga förväntningar på grabben
.
Att se bra ut kan pss vara förödande för då kan man tro att livet leker och därför glömma bort att skaffa sig en utbildning eller ett utvecklande yrke att falla tillbaka på när ungdomstiden är över.