2008-06-24, 16:34
Medlem
jabbe91s avatar
`Hej ! Har en 80mm chassifläkt med dioder vid sidan vad chassit. Har kopplat in den på moderkortet och nu har jag Speedfan. Problemet som jag itne gillar är att fläkten jobbar fullt ös 2400rpm hela tiden. Vill minska hastigheten till iafall 1800 elelr mindre. Men i speedfan går det inte att ändra hastighet. Dessutom vet jag inte vilken tex: Aux0 Fan är, för där man ändrar heter de Speed 01, Hur gör jag??
Citera
2008-06-24, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jabbe91
`Hej ! Har en 80mm chassifläkt med dioder vid sidan vad chassit. Har kopplat in den på moderkortet och nu har jag Speedfan. Problemet som jag itne gillar är att fläkten jobbar fullt ös 2400rpm hela tiden. Vill minska hastigheten till iafall 1800 elelr mindre. Men i speedfan går det inte att ändra hastighet. Dessutom vet jag inte vilken tex: Aux0 Fan är, för där man ändrar heter de Speed 01, Hur gör jag??

Vill du göra en långsiktig lösning tycker jag att du ska sätta in ett motstånd för att ta ner spänningen till fläkten. Det är inte säkert att moderkortet stöder varvtalsreglering heller.
Citera
2008-06-24, 16:48
Medlem
jabbe91s avatar
Joo det tror jag den gör, för att de står i manualen att det rä q-fan och massa sånt. Hur ändrar man motstånden då?
Citera
2008-06-24, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jabbe91
Joo det tror jag den gör, för att de står i manualen att det rä q-fan och massa sånt. Hur ändrar man motstånden då?

Det finns korta förlängninskablar preparerade med olika motstånd. Exempelvis http://www.overclockers.se/ItemInfo?...+Resistor+RC56

Eller så plockar du fram lödkunskaperna själv.

Vet du dock med dig att du ska kunna ställa varvtalet på fläkten via moderkortet kan du säkert hitta mer info här:
http://www.almico.com/forumindex.php
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in