2008-06-24, 11:27
Medlem
Funderar på att emigrera ifrån Windows till Linux, men har inte alltför stor koll på hur det fungerar.

Jag sitter på en Acer Extensa 5420 laptop, med 1.9ghz dualcore och 4gb ram. Har hört Linux är waaaay mer resursvänligt än windows.

Saken är att jag inte riktigt vågar emigrera pga frågan om det finns drivare till denna laptop och dess hårdvara i linux paket. Är det någon som vet om det ingår, eller är det ett riskabelt företag att imigrera?

Har ju windows Vista på andra partitionen på datorn så kan ju relativt enkelt återställa windows, men skulle ändå gärna vilja veta hur det ser ut på denna front.

//Knarkis
Citera
2008-06-24, 11:29
Medlem
devtonixs avatar
Vad har du för grafikkort?
Citera
2008-06-24, 11:31
Medlem
Lite googlande tyder på att vissa har haft problem med det trådlösa....

T.ex.
http://ubuntuforums.org/showthread.p...R+extensa+5420

Men har du en ledig partition, och intresse av att testa, så är det väl bara att försöka och se hur det går
Väljer du en "enkel" distribution, som ubuntu, så borde det inte vara några problem alls!

Lycka till
Citera
2008-06-24, 11:31
Medlem
Enligt enhetshanteraren så har jag ATI mobility Radeon HD 2400 XT
Citera
2008-06-24, 11:34
Medlem
Dubbelpost....
Eller snarare, varför tar det 20 sekunder innan jag kan se mina egna inlägg?
Senast redigerad av JaQoB 2008-06-24 kl. 11:36.
Citera
2008-06-24, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnarkRöv
Enligt enhetshanteraren så har jag ATI mobility Radeon HD 2400 XT

Borde inte ställa till bekymmer. Det kortet borde funka med både de "fria" drivrutinerna, och med ati:s egna.
Citera
2008-06-24, 11:38
Medlem
korqs avatar
Som sagt, restricted drivers borde väl kunna ta hand om ditt grafikkort.
Men räkna inte med att Ubuntu tar så jättemycket mindre än Windows.
Citera
2008-06-24, 11:38
Medlem
Testa linux i Virtualbox.
Citera
2008-06-24, 11:40
Medlem
Eller en LiveCD, så kan du testa på den riktiga hårdvaran, utan att installera något
Citera
2008-06-24, 11:46
Medlem
Hur fungerar det med partitioner då?

Har installerat Linux en gång på en stationär dator, och den skapade en hel drös med partitioner. Dock blev jag inte av med fanskapen när jag ville ha tillbaka windows xp, av något skäl.

Kan installationsprogramet för windows, på den andra partitionen (har bara två just nu) ta bort och återställa även sådant?
Citera
2008-06-24, 13:18
Medlem
kentabarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnarkRöv
Hur fungerar det med partitioner då?

Har installerat Linux en gång på en stationär dator, och den skapade en hel drös med partitioner. Dock blev jag inte av med fanskapen när jag ville ha tillbaka windows xp, av något skäl.

Kan installationsprogramet för windows, på den andra partitionen (har bara två just nu) ta bort och återställa även sådant?

Kör en automatisk installation och välj den lediga partitionen så fixar datorn allt själv
Citera
2008-06-24, 13:40
Medlem
epenefrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentabars
Kör en automatisk installation och välj den lediga partitionen så fixar datorn allt själv

Om jag inte misstar mig nu så vill han rensa sin disk. Varför ska han köra en "automatisk installation" för? Förövrigt, heter det inte Migrera?
Senast redigerad av epenefrin 2008-06-24 kl. 14:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in