• 3
  • 4
2013-06-01, 13:55
Medlem
Jag har svaret!! Eller iaf ett väsentligt delsvar:

Den svenska bok som sålde mest utanför Sverige under 1900-talet är Boken om San Michele (1929). Jag har inte hittat hur många exemplar men det handlar iaf om miljoner exemplar och den säljs fortfarande.

Den är tydligen ganska överlägsen både Pippi Långstrump och Nils Holgersson. Den har utgivits i väldigt många upplagor och på 25 språk, första gången på engelska. Den var en best seller i USA och Storbritannien under 20 års tid.

Den är en typ av självbiografi och det är konstigt att Axel Munthe som skrev den idag är helt bortglömd (iaf av oss svenskar, på Capri betraktas han fortfarande som ett helgon)! Någon borde göra en film om den!
Citera
2013-06-02, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krayoful
Jag har svaret!! Eller iaf ett väsentligt delsvar:

Den svenska bok som sålde mest utanför Sverige under 1900-talet är Boken om San Michele (1929). Jag har inte hittat hur många exemplar men det handlar iaf om miljoner exemplar och den säljs fortfarande.

Den är tydligen ganska överlägsen både Pippi Långstrump och Nils Holgersson. Den har utgivits i väldigt många upplagor och på 25 språk, första gången på engelska. Den var en best seller i USA och Storbritannien under 20 års tid.

Den är en typ av självbiografi och det är konstigt att Axel Munthe som skrev den idag är helt bortglömd (iaf av oss svenskar, på Capri betraktas han fortfarande som ett helgon)! Någon borde göra en film om den!

har du läst den? det är ju en hemsk bok, självupptagen och självglorifierande på ett för nutida läsare direkt fjantigt sätt... jag brukar bläddra i den när jag är nere hos släkt i sorrento (alldeles innanför capri) bara för att få reta mig på ngt som är riktigt retligt och tuppigt och kasst

att säga att han är helgon på capri är väl att ta i? han är en av många turistattraktioner om man åker dit

dock, det är intressant att en svensk var bästsäljare på 1930talet... i rätt händer blir det en bra dokumentär... en av mina släktingar är läkare där nere och säger att det fortfarande används vissa begrepp för sjukdomar som munthe hittade på.... detta även om man i större delen av världen inte längre tror på det han då trodde sig veta, men italienare gillar det lokala

*

on topic: det är konstigt att det är så svårt att få tag på säljlistor... jag har jobbat en del på förlag men inte tillräckligt för att ha koll, men mitt intryck är att förlag inte har full koll på varje bok och dessutom delar de inte med sig av det de vet till någon central myndighet heller liknande... om man t.ex. tar strindberg så kan vem som helst trycka upp 1000 ex. av hans böcker eftersom de inte längre är skyddade, och vem vet att detta händer och vem vet hur mkt som säljs av dessa 1000 ex?

ett sätt att komma vidare är att mejla "fråga bibliotekarien", en tjänst som många bibliotek har och se om de vet mer (googla det)
Senast redigerad av Handke 2013-06-02 kl. 23:48.
Citera
2024-08-14, 18:28
De mest sålda skönlitterära böckerna på Bokus under deras första 25 år (1997-2022):

1. Luftslottet som sprängdes - Stieg Larsson
2. Där kräftorna sjunger - Delia Owens
3. Da Vinci-koden - Dan Brown
4. Femtio nyanser av honom - E. L. James
5. Samlade verk - Lydia Sandgren
6. Harry Potter och de vises sten - J.K. Rowling

https://www.bokus.com/topp-25?srslti...dB5-7JpqsbNROz
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera