2022-11-20, 03:53
Medlem
cacablancas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-P
Hade för mig att det fanns ett annat namn på denne "Torbjörn" som det också gjorde.

Han blev inte gammal. Undrar vad som var orsaken till hans död?
Undrar också om någon vet orsaken till hans död?
Citera
2023-07-18, 02:52
Medlem
[quote=HolySimon|
Jag var med - även under förhandlingarna i tingsrätten. [/QUOTE]

En av mina ex flickvänner som var "depprockare" bodde i Sollentuna och sprang omkring där i krokarna när det hände. Detta är vad hon berättade för mig så det är andrahandsuppgifter.

Då på den tiden var gränsen mellan punkare och skinnskallar lite flytande enligt tjejen. De flesta tillhörde väl i grund och botten samma grupp. Uppdelningen började ske dock. Det fanns några nazi skins som var lite äldre (ca 55-65 år idag), men de flesta var inte så politiska utan det handlade mer om musik mode och kultur. "Ölpatrioter" sas det att Kl*as L*und hade kallat de flesta. Några gick mellan gängen och andra umgicks med alla.

Gamla stan/helikopterplattan och Gullmarsplan/fryshuset var "nogo zon" för vanligt folk. På helikopterplattan brukade skinnskallarna ligga ovanpå brudarna och hångla. De slogs gärna sinsemellan och med andra och oskyldiga drabbades ofta. En gång såg hon "Yxan" sparka käken ur led på en alkis som bara råkade gå ivägen. En annan gång såg hon "Nitton" plötsligt skalla en oskyldig förbipasserande på trottoaren. Det blev ofta "tjafs". När de inte slogs söp de skallen av sig. Och när de supit så dansade de.."Moonstomp" var en dans där de stod i ring och sparkade och då hände det ofta att någon trillade och blev sparkad på också.

De flesta som var med då vill inte prata om det och de flesta hade på den tiden de klassiska ursäkterna "jag var så djävla full att jag inte minns" (ofta sant) "stod o spydde så jag såg inget" (även detta ofta sant) "gick o pinkade" (same same). Det var väldigt rörigt den kvällen och många sprang hit o dit den allhelgonanatten och det blev mycket "tjafs".

Hur mycket inblandade bandmedlemmarna i Agent Bulldogg var eller inte var är oklart men de skrev en låt om mordet.

Hon sa att Ronny hade hängt med de äldre skinnskallarna på någon pub och sen hade Ronny gått och rakat sig (oklart i vilken ordning).

Ronny och en polare hade därefter följt efter fyra/fem i punkargänget och det hade blivit "tjafs". De fem/fyra hade sagt att Ronny (som hade rakat sig samma kväll men knappast kunde räknas som skinnskalle) var en svikare. De började slåss o den andra skinnskallen drog. De fyra/fem forna vännerna (oklart hur nära vänner de var men de var alla punkare tidigare) slog ihjäl Ronny över skaldens grav med bla batteripåsar (plastpåsar med batterier i). Det var det som på den tiden i skinnskallekretsar kallades "tjafs som gick överstyr".

Hon sa att en av de i gänget som slog ihjäl Ronny kallades "greken" och en "enarmade Tom". "Enarmade Tom" påstods vara "engelsk". Han saknade tydligen en arm. En svensk T*omas och en R*alf var med. Dem går det bra för idag. De övriga knarkar/knarkade ihjäl sig.

T*omas bor på Bondegatan och ena sonen har precis tagit studenten. Undrar om han vet vad hans pappa gjorde på allhelgona? R*alf bor på Fatburs Brunnsgatan och är VD på Byggkeramikrådet. Undrar om de vet vad deras VD gjorde på allhelgona?
Citera
2023-07-18, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cacablanca
Undrar också om någon vet orsaken till hans död?

Droger.
Citera
2023-07-18, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Hur mycket inblandade bandmedlemmarna i Agent Bulldogg var eller inte var är oklart men de skrev en låt om mordet.

I låten kallas han "Runken". Vet man varifrån smeknamnet kommer?
Citera
2023-07-18, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
I låten kallas han "Runken". Vet man varifrån smeknamnet kommer?

Mitt ex säger att han kallades "Runkarn" men han var tanig/liten o rödhårig. Rakad hann han bara vara några timmar. Hon vet inte var smeknamnet kom ifrån.

En av de äldre skinnskallarna kallades tex för "Mongo" för han alltid gick runt och rabblade en vers som började "mongo Bongo.." o den handlade om att leva på vatten o bröd i Kongo.

Många smeknamn handlade om något konstigt de gjort/sagt o andra byggde på efternamnen.
Citera
2023-07-18, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HolySimon
Fyra män med utländsk härkomst dömdes för mordet i Stockholms tingsrätt.

Någon som har kvar namnen?
Någon som vet vad de gör i dag?

Skicka gärna privat meddelande också.

Läs mitt inlägg lite högre upp, lyckades inte citera korrekt.
Citera
2023-07-19, 17:32
Medlem
Barry-The-Phantoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
En av de äldre skinnskallarna kallades tex för "Mongo" för han alltid gick runt och rabblade en vers som började "mongo Bongo.." o den handlade om att leva på vatten o bröd i Kongo.

Mongo fick sitt namn efter en karaktär i filmen, "Det våras för sheriffen", med just detta namn.
Citera
2023-07-24, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barry-The-Phantom
Mongo fick sitt namn efter en karaktär i filmen, "Det våras för sheriffen", med just detta namn.

Då hade tjejen fel helt enkelt. Det är andrahandsuppgifter (och viskleken känner vi alla till).
Citera
2023-08-01, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberPolice
De fyra mördarna

Ingen av dem finns registrerad på Lexbase.

Nå, Flashbackdetektiver, vad gör mördarna idag, har någon av dem fått jobb på DN?

Bildlänken är död, har någon bilderna?
Citera
2024-01-15, 00:59
Medlem
miamibeats avatar
Det mesta har redan nämnts i tråden, men detta fall tas upp i podcasten Skuggland: Skinnskallar och Benhuvuden. Tror det är i avsnitt 1/6.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in