Nu ska jag starta om datorn som den var när vi fick den men när avinstallationen har pågått ett tag öppnas en ruta som säger att installations-CDn ligger i fel läsare och jag uppmanas att byta till den andra läsaren. Problemet är att vi har bytt original DVD-läsaren mot en ny DVD-RW-läsare (och brännare) och denna är tydligen inte intälld för installations-CDns läshastighet. Det hade ju varit enkelt att bara gå in och ändra läshastigheten men grejen är att jag nu efter det första misslyckade ominstallationsförsöket kan jag inte starta datorn. Om jag plockar ut skivan och försöker starta om fastar jag i ett fönster som säger:
Verifying DMI Pool Data ..........
Boot from ATAPI CD-rom : Failure ...
Boot from ATAPI CD-rom : Failure ...
Om jag stoppar i skivan och försöker igen upprepas samma procedur.
Jo, jag har provat i båda läsarna. I den ena säger den ifrån direkt (original CD-brännaren) och i den andra (den nya DVD-brännaren) påbörjar den avinstallationen men hejdar sig efter 30-40% och då kommer den på att skivan inte är rätt anpassad för den läshastigheten eller nåt sånt.
Har nu provat att bränna ner ett annat op-system att installera på gammeldatorn istället. Datorn reagerar dock likadant som om ingen skiva satt i läsaren överhuvudtaget.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!