2008-06-23, 10:27
Medlem
Destiny048s avatar
Nyss var jag i USA och kunde inte motstå att köpa American Pancakes i pulver form! Behövde bara blanda ut med vatten!
Blev lyckat, var jättegott!

Undrar om man kan göra ett liknande recept själv?

Någon som har tipps? Jag har försökt med sök funktionen men värkar inte som om någon har frågat
Citera
2008-06-23, 10:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Destiny048

Inte om du tänker utgå från pulver eftersom alla dessa pulverblandningar har sin egen karaktär/smak.

Du kan dock självklart laga till egna amerikanska pannkakor på traditionellt sätt, dvs med mjölk, vetemjöl, bakpulver, salt, socker, ägg och smält smör.

~Paul~
Citera
2008-06-23, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Destiny048
Nyss var jag i USA och kunde inte motstå att köpa American Pancakes i pulver form! Behövde bara blanda ut med vatten!
Blev lyckat, var jättegott!

Någon som har tipps? Jag har försökt med sök funktionen men värkar inte som om någon har frågat

http://www.lidl.se/se/home.nsf/pages...Pancake_Mix_it
Citera
2008-06-23, 23:54
Medlem
meepers avatar
Om jag var du skull jag, som de Paul föreslog, laga mina egna pancaces från scratch. Det är inte speciellt svårt och tar inte speciellt mycket tid eller energi.

Glöm inte att servera med riktig lönnsirap och gärna några färska bär (blåbär!).
Citera
2008-06-24, 11:15
Medlem
GreenStuffs avatar
Hhm, Pancake mix är ju jävligt smidigt men som den american pancake älskare som GreenStuff är så har jag testat & gjort det från scratch & resultatet blev faktiskt väldigt bra. Fullt jämförbart med färdig mix men för oss vanliga amatörer i köket så är just mixarna så lockande just för att det går så snabbt & att man inte behöver tänka på att ha ingredienser hemma.

KoalaOfDoom ska ha tack för tipset om Lidls mix.... super pris ! Den måste testas!

Nu var det ett tag sedan jag gjorde det från scratch så jag kommer inte ihåg vilket recept jag följde men jag vet att jag googlade & tog ett basic recept från en amerikansk site för att undvika eventuell "försvenskning".

Nedan är en av alla conversion charts för att omvandla de amerikanska måtten till europeiska (enklast är att skaffa amerikanska måttsatser som brukar finnas i var & varannan husgeråds affär här i Sverige).

http://www.lemelange.com/conversion_chart.htm
Citera
2008-06-24, 14:19
Medlem
låter intressant att testa själv, har aldrig gjort.

Däremot har jag använt denna och är nöjd:
http://webshop.englishshop.se/en/art...ake_waffle_mix
Citera
2008-06-24, 15:32
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenStuff
Hhm, Pancake mix är ju jävligt smidigt men som den american pancake älskare som GreenStuff är så har jag testat & gjort det från scratch & resultatet blev faktiskt väldigt bra. Fullt jämförbart med färdig mix men för oss vanliga amatörer i köket så är just mixarna så lockande just för att det går så snabbt & att man inte behöver tänka på att ha ingredienser hemma.

KoalaOfDoom ska ha tack för tipset om Lidls mix.... super pris ! Den måste testas!

Nu var det ett tag sedan jag gjorde det från scratch så jag kommer inte ihåg vilket recept jag följde men jag vet att jag googlade & tog ett basic recept från en amerikansk site för att undvika eventuell "försvenskning".

Nedan är en av alla conversion charts för att omvandla de amerikanska måtten till europeiska (enklast är att skaffa amerikanska måttsatser som brukar finnas i var & varannan husgeråds affär här i Sverige).

http://www.lemelange.com/conversion_chart.htm

Reser dom sig av sig själv under stekning eller har du någon form?
Citera
2008-06-24, 17:29
Medlem
Trinnits avatar
Jag brukar köpa Mississippi Belle-mix pulver antingen på greys eller i utlandshyllan på Ica/Coop. Väldigt enkelt och smidigt om man inte riktigt har ambitionen till att laga från grunden.

När jag lagar från grunden brukar jag oftast göra en försvenskad variant, bestående av pannkakssmet med socker och bakpulver, eller så gör jag en variant med filmjölk i.
Citera
2008-06-24, 17:36
Medlem
GreenStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Reser dom sig av sig själv under stekning eller har du någon form?

De ska "resa" sig oavsett om man använder mix eller kör från scratch tack vare att man har i double acting baking powder (här tar man helt enkelt vanligt bakpulver & lite bikarbonat om jag inte har fel).... nä, jag har inga formar. Det finns ju & köpa sådana men min erfarenhet är att så länge man använder något typ av mått då man häller i smeten så att man får samma mängd varje gång så får pankakorna automatiskt en bra form.

Det jag verkligen skulle vilja ha är en elektrisk sk pancake griddle (teflonbelagd). Finns att köpa billigt i USA men aningen klumpiga att ta med sig samt att det krävs en volt omvandlare för att kunna köra dem här i Sverige. Hur som helst, en teflonpanna funkar oxå bra.

Nedan är ett basic recept från en amerikansk site:

http://southernfood.about.com/od/pan...r/bl30320v.htm
Citera
2008-06-24, 17:40
Medlem
GreenStuffs avatar
Kom hem för en stund sedan efter att ha åkt till Lidl. Hur många pancake mixes fanns kvar? 1st !! . Det var iof den typen av mix som man häller i vatten i behållaren & skakar. Har testat sådana förut & de fungerar ok. Men, det traditionella mix paketen typ det som Trinnit köper är att föredra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in