• 1
  • 2
2008-06-22, 23:39
Medlem
Tjena alla,
Har precis flyttat in i en lägenhet, på visningen så var det inget som stank.
Nu däremot när man öppnar dörren till lilla duschummet så stinker det apa. Luktar ja..jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det..som en unken källare med en död katt i Ne men..avloppet luktar apa helt enkelt. Nu har jag ju dock noll koll på hur mögel kan lukta..men i första hand tror jag dock inte det pga att HSB nyligen har renoverat den duschen(gäller alla lägenheter i hela huset).

Stank-källan verkar komma från avloppet....finns det något bra medel man kan slänga i om det nu är en massa skit i avloppet? Och visst är förvisso utbildad biolog men om ni vet något skitgiftigt så häller jag i det med glädje om jag slipper stanken.
Citera
2008-06-22, 23:42
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locomotiv
Tjena alla,
Har precis flyttat in i en lägenhet, på visningen så var det inget som stank.
Nu däremot när man öppnar dörren till lilla duschummet så stinker det apa. Luktar ja..jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det..som en unken källare med en död katt i Ne men..avloppet luktar apa helt enkelt. Nu har jag ju dock noll koll på hur mögel kan lukta..men i första hand tror jag dock inte det pga att HSB nyligen har renoverat den duschen(gäller alla lägenheter i hela huset).

Stank-källan verkar komma från avloppet....finns det något bra medel man kan slänga i om det nu är en massa skit i avloppet? Och visst är förvisso utbildad biolog men om ni vet något skitgiftigt så häller jag i det med glädje om jag slipper stanken.
Det kan vara vattenlåset som har torkat. Prova att spola ett par liter vatten i samtliga avlopp och se om lukten försvinner.
Citera
2008-06-22, 23:46
Medlem
Psyko Dads avatar
Lånar tråden lite & frågar då vad fasiken det kan vara som stinker i mitt ena badrum. Ett par timmar om dan kommer det en stank som är hemsk. Jag har rengjort golvbrunnen & rör osv så det är rent men ändo kommer stanken varje dag & sitter i ngr timmar.
Nej jag har inga likdelar som fastnat eller näsan för nära käften.
Citera
2008-06-22, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Det kan vara vattenlåset som har torkat. Prova att spola ett par liter vatten i samtliga avlopp och se om lukten försvinner.

Har testat det--spolat ett tag med kranen och propat det fullt med VIA diskmedel

Ska kontakta HSB imorrn om detta.
Citera
2008-06-22, 23:55
Medlem
chaoswithins avatar
Köp kaustiksoda Det brukar jag köra i mina avlopp såfort dom inte gör precis som jag beordrat dom om.
Citera
2008-06-23, 00:07
Medlem
tjaboooos avatar
Locomotiv och psyko dad, kollat om gummitätningen i duschavloppet är helt ?

I äldre brunnar finns ett hål 3-5cm diameter typ som används när man ska rensa igensatt avlopp, om detta hålet inte är tätat så luktar de päck även om vattenlåset är fyllt av vatten.

I nyare avlopp så kan man ta upp hela vattenlåset och sittr då den stor gummiring på utsidan istället.
Citera
2008-06-23, 01:01
Medlem
buffalos avatar
Kaustiksoda ska inte hällas ner i avloppet, det bildar en cementliknande hinna i rören, och kan på sikt fräta sönder dem.
Citera
2008-06-23, 15:34
Medlem
1.om det "gurglar" till i avloppet ibland betyder det att stammarna håller på att sätta igen. "gurglet" är helt enkelt lud från att vattnet i vattenlåset sugs ut då någon annan spolar i avloppet och bildar ett undertryck. då kan vatten låset tömmas och stanken komma in!

2.en annan grej kan vara att när man satt in ny golvmonterad wc så kan kan ha haft oturen att borra hål på den horisontella avloppsröret!

3.wc-stolen och avloppet från handfatet (kansketvättmaskin också) träs i sk stosar som sticker upp från golvet. där kan det vara otätt.
Citera
2008-06-23, 15:41
Medlem
eskimås avatar
Till 100% handlar det om tätningar som inte sitter rätt.
Wc-stolen har en ner mot golvet.
Tvättstället har en mot golvet o en mellan vattenlåset och själva tvättstället.
Brunnen har vanligtvis ett demonterbart vattenlås som det sitter en packning på.

Börja leta och du borde hitta felet.
Citera
2008-06-23, 15:50
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Ett annat vanligt problem är om badrummet är förberett för tvättmaskin. Då har man vanligen ett extra avlopp med ett förlängningsrör på väggen. Det vattenlåset är mycket litet och torkar lätt ut. Fyll olja i det om du inte ska använda det.

Vädra ur toan ordentligt och sniffa dig fram till källan, om inget av ovanstående hjälper.
Citera
2008-06-23, 16:01
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Ett annat vanligt problem är om badrummet är förberett för tvättmaskin. Då har man vanligen ett extra avlopp med ett förlängningsrör på väggen. Det vattenlåset är mycket litet och torkar lätt ut. Fyll olja i det om du inte ska använda det.

Vädra ur toan ordentligt och sniffa dig fram till källan, om inget av ovanstående hjälper.
Är det inte enklare att bara pluga det röret?
Citera
2008-06-23, 16:57
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaoswithin
Köp kaustiksoda

Undrar ja varför dom har döpt detta efter mitt namn?

@ TS: Vi hade samma problem hemma. Dock räckte det med att spola vatten ett tag så försvann lukten. Det känns ju som att det bästa du kan göra är att kontakta HSB.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in