2008-06-22, 14:44
Medlem
Är "Det går an" av Carl Jonas Love Almqvist bra? Jag har den i bokhyllan och funderar på att läsa den.
Citera
2008-06-23, 20:08
Medlem
Ozcoreindeers avatar
Jo, nog tycker jag att den är det. Den är kort och enkel att följa, många ord är fint skrivna i följd. Ta den du ur bokhyllan och läs den.
Citera
2008-06-23, 20:14
Medlem
seraphs avatar
nej fo fasen
är visserligen en klassiker men sjukt seg
inte charmig!
Citera
2008-06-23, 20:29
Medlem
Tevildos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äcklig gubbe
Är "Det går an" av Carl Jonas Love Almqvist bra? Jag har den i bokhyllan och funderar på att läsa den.

Jag tycker den är helt okej. Rätt så annorlunda från mycken samtida litteratur. Dessutom är den såpass kort att man kan läsa den på en kväll.
Citera
2012-02-15, 23:02
Medlem
karakoimas avatar
Tar upp denna tråd från fordom:

Har nu för tredje onsdagskvällen legat i badet, och varje kväll lyssnat på en av de tre skivorna med Gudrun Schymans inläsning av Det Går An. Måste bara säga det, vilken underbar liten bok! Man blir beklämd då man läser om hur dåtiden moralojade sig över denna. Den är en fantastiskt erotisk, sinnlig bok, mennan två personer som inte hymlar med varandra.

Ni som liksom jag läst:
Senast redigerad av karakoima 2012-02-15 kl. 23:08.
Citera
2024-02-14, 14:45
Medlem
Back-Annas avatar
Läste precis ut denna ljuvliga klassiker.

En vacker sammanfattning av Videbeck från bokens inledning:

Citat:
Vi träffa här vårt tidehvarfs Noli-tangere. Seklets blomma är en finkänslig mimosa hvars lättretliga nerver rysa och hastigt sammandraga sig kring blomkronan för hvarje hand, nog djerf, kall och ohemul, att vilja med sjelfva fingrarna åtkomma så kyska blad. Hon älskar att förstås, men icke att beröras.
Citera
2025-10-12, 13:51
Medlem
Svartskäggs avatar
Jag "läste" den just för att den kom med på den där kulturkanonlistan. Det var den sämsta bok jag läst. Jag skummade förbi en hel del sidor mot slutet. Deras dialog var obegriplig. Att Sara och Albert skulle vara förälskade såg jag inget av. Det enda intressanta var att få veta att de tydligen hade ångbåtar i Mälaren så tidigt som 1839 och att det tog sex dagar att resa från Stockholm till Lidköping.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in