2008-06-22, 14:00
Medlem
psychotropics avatar
Hej,

Jag har ett litet "problem" när jag loggar in till X i Ubuntu. Jag har ingen inloggningskärm utan får starta X manuellt i terminalen efter inlogg (så vill jag ha det även i fortsättningen). När jag startar X kommer musen först fram och den visar sig som ett kryss. Bakgrunden består av ett grått flimmer och visar sig i ett par sekunder innan skrivbordet och menyn laddas fram. Under tiden hörs inloggningsljudet.

Jag misstänker att det har att göra med det faktum att jag tagit bort standard Ubuntu välkomstskärmen och bör ersätta den "bilden" med något annat. Eller är det kanske något helt annat som är fel?

Kan tilläggas att jag inte är särskilt van vid Linux men drar mig inte från att prova och lära. Tack på förhand!
Citera
2008-06-22, 16:09
Medlem
rostigcykels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychotropic
Hej,

Jag har ett litet "problem" när jag loggar in till X i Ubuntu. Jag har ingen inloggningskärm utan får starta X manuellt i terminalen efter inlogg (så vill jag ha det även i fortsättningen). När jag startar X kommer musen först fram och den visar sig som ett kryss. Bakgrunden består av ett grått flimmer och visar sig i ett par sekunder innan skrivbordet och menyn laddas fram. Under tiden hörs inloggningsljudet.

Jag misstänker att det har att göra med det faktum att jag tagit bort standard Ubuntu välkomstskärmen och bör ersätta den "bilden" med något annat. Eller är det kanske något helt annat som är fel?

Kan tilläggas att jag inte är särskilt van vid Linux men drar mig inte från att prova och lära. Tack på förhand!

Min erfarenhet av sånt flimmer är att skärmen har fel herz. Vet inte riktigt hur ubuntu funkar med inställningar av skärm och sånt, men jag är nog helt ute och cyklar nu
Citera
2008-06-22, 16:56
Medlem
psychotropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostigcykel
Min erfarenhet av sånt flimmer är att skärmen har fel herz. Vet inte riktigt hur ubuntu funkar med inställningar av skärm och sånt, men jag är nog helt ute och cyklar nu

Flimmret kommer bara under inloggningsprocessen och är väldigt kraftigt. Som att slå över till "myrornas krig" på TV'n, ungefär. Men det stämmer bra att det ser ut som om upplösningen/hz är för högt. Dessutom blir muspekaren till det klassiska X-et undertiden det flimrar.

Så fort den börjat ladda desktop och "startmeny" försvinner flimmret. Jag kör ändå min skärm i 1680x1050@60hz och tvivlar på att inloggningsskärmen skulle kräva mer än så. Finns någon config till just loginskärmen och vart hittar jag i så fall den?
Senast redigerad av psychotropic 2008-06-22 kl. 16:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in