2002-08-06, 01:19
Bannlyst
tja, E är ju inte den nyttigaste drogen direkt.... men prozacen ska du nog ta dagen efter, och sedan en till 2 dagen efter..,. å sen ska helst ge fan i E de 3 närmaste veckorna..... skadan i hjärnan blir nog inte mindre men du slipper ångesten å de där.... skador i hjärnan får du bara av upprepat bruk!
Citera
2002-08-06, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuCa!
tja, E är ju inte den nyttigaste drogen direkt.... men prozacen ska du nog ta dagen efter, och sedan en till 2 dagen efter..,. å sen ska helst ge fan i E de 3 närmaste veckorna..... skadan i hjärnan blir nog inte mindre men du slipper ångesten å de där.... skador i hjärnan får du bara av upprepat bruk!

SÅ vitt jag har förstått ta receptorerna skada av den stora mängden serotinin som frigörs, så en viss skada lär jag väll alltid få?

Nåja, ska nog skita i att fortsätta och ta det.
Har en massa polare som tagit det varje helg sedan i januari, de börjar bli lite risiga nu...

En konstig effekt av det hela är att jag annars är ganska deppig av mig, men efter att tagit E i fredags (vita leon) så känner jag mig ganska normaliserad.
Förmodligen är det bara en temporär förändring, ingen som vet?
Citera
2002-08-06, 20:41
Awaiting Email Confirmation
Ta 2 st prozac direkt när du känner att "kicken" är helt borta, det ska tydligen va bra..att äta yogurt ska va bra också...men det verkar mest va en myt.
Citera
2002-08-07, 19:25
Medlem
anakatas avatar
Varför tror alla att RECEPTORER tar skada av MDMA?! De kan visserligen regleras ner, men det är inget unikt för MDMA, och de regleras ju upp igen efteråt. Det MDMA _kan_ göra är att skada AXONER, men det den aktuella forskningen tyder inte på att detta sker annat än vid stora doser och/eller långtidsbruk (Vollenweider et al., 1999; 2000). Givetvis skadar det inte att göra vad man kan för att minska risken för toxicitet - det finns ett antal sätt som åtminstone i försöksdjur är effektiva. SSRIs skyddar mot MDMA-toxicitet (Virden et al., 1999). Detta borde gälla alla SSRIs som används. Notera dock att SSRIs ska tas ungefär när peaken börjar minska, annars sabbar de MDMAts effekter. För de som kan få tag på det skulle jag rekommendera en liten dos selegilin (Sprague et al., 1995), vilket har utmärkta egenskaper mot toxicitet. 5-HTP är ett alternativ också (Sprague et al., 1994). Ta även gärna en dos C-vitamin i samband med MDMAn - det verkar kunna minska toxiciteten (Shankaran et al., 2001), och gör iaf ingen skada.

Referenser: (PDFer till en del av dessa finns här)
Shankaran et al. (2001) Ascorbic acid prevents 3,4-methylenedioxymethamphetamine (MDMA)-induced hydroxyl radical formation and the behavioral and neurochemical consequences of the depletion of brain 5-HT. Synapse 40:55.
Sprague et al. (1994) Attenuation of 3,4-methylenedioxymethamphetamine (MDMA) induced neurotoxicity with the serotonin precursors tryptophan and 5-hydroxytryptophan. Life Sci 55:1193.
Sprague et al. (1995) The monoamine oxidase-B inhibitor L-deprenyl protects against 3,4-methylenedioxymethamphetamine-induced lipid peroxidation and long-term serotonergic deficits. J Pharmacol Exp Ther 273:667.
Virden et al. (1999) Disruption of the discriminative stimulus effects of S(+)-3,4-methylenedioxyamphetamine (MDMA) by (+/-)-MDMA neurotoxicity: protection by fluoxetine. Behav Pharmacol 10:195.
Vollenweider et al. (1999) Is a single dose of MDMA harmless? Neuropsychopharmacology 21:598.
Vollenweider et al. (2000) Effects of MDMA on 5-HT uptake sites using PET and [11C]-McN5652 in humans. Conference of the German Society for Psychiatry, Psychotherapy and Neuromedicine.
Citera
2003-08-25, 17:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cortez
SÅ vitt jag har förstått ta receptorerna skada av den stora mängden serotinin som frigörs, så en viss skada lär jag väll alltid få?

Har du några referenser som kan backa upp dina felaktiga gissningar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in