2008-06-21, 19:50
Medlem
Krafses avatar
Tja, kollade ut genom fönstret och såg att det lös igenom molnen, och nu undrar jag varför inte solens strålar lyser i samma vinkel överallt? Det verkar, som om solen är mycket närmare Jorden än vad de säger!

Här är en bild som visar solstrålar genom moln. Varför lyser inte strålarna i samma vinkel?

http://flamingoretreat.com/PixJuly13/SunRayThroughCloudBeauty500.jpg

Jag tror vi har en konspiration om solen, att det är en stor lampa, eller kanske en kamera som fotar varenda steg vi tar. Jag tycker vi skjuter ned fanskapet!
Citera
2008-06-21, 21:48
Medlem
Detta fenomen syns aldrig om solen syns klar i en springa i molnen.
Därför gissar jag att fenomenet uppstår när det finns mindre kompakta högre moln ovanför det täcket man ser. Solen lyser då upp det övre skiktet, som i sin tur lyser åt alla håll. Genom kulissen som det under molnlagrets springor utgör skapas strålarna som syns på bilden. Och så måste det vara lite dimmigt/vattenånga i luften under också, så strålarna syns.
Citera
2008-06-22, 00:44
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven
Detta fenomen syns aldrig om solen syns klar i en springa i molnen.
Därför gissar jag att fenomenet uppstår när det finns mindre kompakta högre moln ovanför det täcket man ser. Solen lyser då upp det övre skiktet, som i sin tur lyser åt alla håll. Genom kulissen som det under molnlagrets springor utgör skapas strålarna som syns på bilden. Och så måste det vara lite dimmigt/vattenånga i luften under också, så strålarna syns.
Det är enklare än så, och du behöver inget "spridande" moln för den sagda effekten. Den uppkommer från perspektiv, och syns tydligast när solstrålarna går igenom ett moln LÅNGT borta. Molnet är mellan observatören och solen (men INTE i linje). Detta är också skälet till att i sagda fall, ser alltid ljuset ut att "vidga" sig, efter att det lämnat molnet (trots att det i realiteten är närmast en plan våg). Detta är pga att det kommer närmare och närmare observatören. Perspektiv, med andra ord.

Detta förklarar också varför man inte ser detta om solen syns i en klar springa i molnen. Om det fortfarande är oklart, kan jag rita en enkel figur. Förhoppningsvis är det förståeligt. Det är bara att tänka efter, för övrigt (om man nu är mer "empiriskt" lagd) - har ni någonsin sett fenomenet från mer närliggande moln?

EDIT: Krafse - lämna oss aldrig!
Senast redigerad av Mr Mojo Risin' 2008-06-22 kl. 00:47.
Citera
2008-06-22, 10:08
Medlem
Rickenbacker69s avatar
I bilden har du en punktkälla till ljuset, och givetvis ser det då ut som om ljuset "strålar ut" åt alla håll från den. Det såg antagligen lite annorlunda ut i verkligheten.
Citera
2008-06-26, 01:39
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Det är enklare än så, och du behöver inget "spridande" moln för den sagda effekten. Den uppkommer från perspektiv, och syns tydligast när solstrålarna går igenom ett moln LÅNGT borta. Molnet är mellan observatören och solen (men INTE i linje). Detta är också skälet till att i sagda fall, ser alltid ljuset ut att "vidga" sig, efter att det lämnat molnet (trots att det i realiteten är närmast en plan våg). Detta är pga att det kommer närmare och närmare observatören. Perspektiv, med andra ord.

Detta förklarar också varför man inte ser detta om solen syns i en klar springa i molnen. Om det fortfarande är oklart, kan jag rita en enkel figur. Förhoppningsvis är det förståeligt. Det är bara att tänka efter, för övrigt (om man nu är mer "empiriskt" lagd) - har ni någonsin sett fenomenet från mer närliggande moln?

EDIT: Krafse - lämna oss aldrig!

Det tog mig lång tid att fatta men nu fattar jag! Perspektiv haha, att det var så enkelt! Men då är man lite klokare.

Förklaringen är alltså att solen riktade strålarna lite lite mot mitt håll, och då ser strålarna ut att breda ut sig för att det som är nära (Eller i linje mellan mig och solen kanske man ska säga?) ser stort ut och det som är långt bort ser litet ut? Eller nåt, svårt att förklara märker jag. Hehe, men jag fattar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in