2008-06-21, 03:13
Medlem
Behöver ett tips på en mobil med extra bra mottagning.

Det är dags att byta upp sig men sommarstugan har lite dålig täckning så skulle behöva ett tips på någon med lite xtra kräm i
Citera
2008-06-21, 04:09
Medlem
Spagh1is avatar
Täckning beror inte på mobilen utan på operatören.

Iofs kan det spela roll också om du har en mobil som både klarar av 3g och gsm för det finns vissa operatörer som har gsm täckning där det inte finns 3g och tvärtom.
Citera
2008-06-21, 04:51
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spagh1i
Täckning beror inte på mobilen utan på operatören.
Den erfarenheten jag har är att telefonen i allra högsta grad påverkar mottagningen.

Haft 3 telefoner sen år 2000, haft comviq(gsm) hela tiden och fått märkbart bättre/sämre mottagning när jag bytt telefon.
Nokia 2110i med utdragbar antenn, grymt bra mottagning aldrig några problem ens i smålands djupa skogar.
Nokia 5110 med pytteantenn, rent horribelt dålig mottagning, nokia 3510 rätt taskig mottagning.
Senast redigerad av tjaboooo 2008-06-21 kl. 04:54.
Citera
2008-06-21, 13:57
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jems
Behöver ett tips på en mobil med extra bra mottagning.

Det är dags att byta upp sig men sommarstugan har lite dålig täckning så skulle behöva ett tips på någon med lite xtra kräm i

kolla på www.nmt.net de har mobiltelefoner som kommer att ha en lika bra täckning som gamla NMT450... kör själv med deras bredband och IP-telefoni från cellip.
Citera
2008-06-22, 13:29
Medlem
Spagh1is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Den erfarenheten jag har är att telefonen i allra högsta grad påverkar mottagningen.

Haft 3 telefoner sen år 2000, haft comviq(gsm) hela tiden och fått märkbart bättre/sämre mottagning när jag bytt telefon.
Nokia 2110i med utdragbar antenn, grymt bra mottagning aldrig några problem ens i smålands djupa skogar.
Nokia 5110 med pytteantenn, rent horribelt dålig mottagning, nokia 3510 rätt taskig mottagning.

Har haft minst 8 st olika mobiler på 2-4 år och har inte märkt skillnad alls förutom vid operatörbyte, men om du hävdar att du har upplevt skillnad på mobilmodell så visst kan det vara en skillnad men den är nog marginell, tyngdpunkten ligger ändå hos vilken operatör man har
Citera
2008-06-22, 17:33
Medlem
un_Hanness avatar
Citat:
Har haft minst 8 st olika mobiler på 2-4 år och har inte märkt skillnad alls förutom vid operatörbyte, men om du hävdar att du har upplevt skillnad på mobilmodell så visst kan det vara en skillnad men den är nog marginell, tyngdpunkten ligger ändå hos vilken operatör man har

Jag har också uppleft grov skillnad med olika mobiler, och min syster som har comviq har bättre täckning med sin mobil i sommarstugan än mig (jag har också comviq).
Citera
2008-06-23, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo

En liten bump ifall någon kan tippsa om en lite nyare telefon
Citera
2008-06-23, 03:29
Medlem
Citat:

Men då gissar jag att du mestadels uppehållt dig kring storstäderna osv... Ser själv när man är ute i skogen/fjället/whatever så varierar signalstyrkan markant mellan olika mobiler men samma operatör.

Vi kan vara fem polare som är ute och alla har olika mobiler men samma operatör och några kan ha täckning, andra inte. Det är på det sättet jag fått min åsikt i denna fråga.
Citera
2008-06-23, 12:22
Medlem
Zaklins avatar
Skillnaden kan vara grymt stor mellan olika telefoner.

T.ex. är Nokia nästan alltid lite bättre än Sony Ericsson just på täckning, och då beroende på att dom har bättre antenner i sina telefoner.

Till TS, jag har tyvär inget tips på en supertelefon, men håll dig undan tunna modeller (t.ex. Sony Ericsson W890) då dom har sämre antenner.
Citera
2008-06-24, 13:29
Medlem
Spagh1is avatar
Ni som skriver att olika mobiler har olika bra täckning med samma operatör, har ni någon koll på om telefonerna ni jämnfört med har bara har gsm?

Har ni jämnfört telefoner med både 3g och gsm? Om fallet inte är så så ska ni veta att operatörer både har gsm och 3g master och en mobil som endast klarar gsm har förstås sämre täckning då den inte kan nyttja dom olika näten.

Om det är så att telefonerna både kan använda sig av 3g och gsm så ger jag mig...
Citera
2008-06-24, 16:36
Medlem
Zaklins avatar
Citat:
Ni som skriver att olika mobiler har olika bra täckning med samma operatör, har ni någon koll på om telefonerna ni jämnfört med har bara har gsm?

Har ni jämnfört telefoner med både 3g och gsm? Om fallet inte är så så ska ni veta att operatörer både har gsm och 3g master och en mobil som endast klarar gsm har förstås sämre täckning då den inte kan nyttja dom olika näten.

Om det är så att telefonerna både kan använda sig av 3g och gsm så ger jag mig...

Jag talar för 3's räkning. Där alla telefoner klarar av både gsm och 3G.
Citera
2008-06-24, 23:29
Medlem
jonas_d_s avatar
om du inte bryr dig om storleken så kan du köpa valfri mobil som har stöd för extern antenn och till den:
http://www.kjell.com/?item=30799&pat...80000,11690000
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in