2008-06-20, 14:51
  #37
Bannlyst
Men det är helt rätt uppfattat, jag vet ju inte om det verkligen var BB jag pratade med i mobilen. Och BB verkar ju vara den utpekade, kanske en släkting eller något som svarade i hans mobil. Vad vet jag. Namnet kommer väl att visa sig förr eller senare.
Citera
2008-06-20, 23:47
  #38
Medlem
*meh*

Jag är av den uppfattningen att svenska journalister ofta använder formuleringar om "släktingar" för att tala om att det är invandrare de skriver om. Några fler som gjort den reflektionen?
Citera
2008-06-20, 23:49
  #39
Medlem
MissTakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ca va
Men det är helt rätt uppfattat, jag vet ju inte om det verkligen var BB jag pratade med i mobilen. Och BB verkar ju vara den utpekade, kanske en släkting eller något som svarade i hans mobil. Vad vet jag. Namnet kommer väl att visa sig förr eller senare.

VAD är rätt uppfattat?
.
Citera
2008-06-20, 23:51
  #40
Medlem
MissTakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voffselina
Jag är av den uppfattningen att svenska journalister ofta använder formuleringar om "släktingar" för att tala om att det är invandrare de skriver om. Några fler som gjort den reflektionen?

Handlar det om svenskar så brukar det stå anhöriga så ja...jag har gjort det men har vi rätt...?
.
Citera
2008-06-20, 23:54
  #41
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voffselina
Jag är av den uppfattningen att svenska journalister ofta använder formuleringar om "släktingar" för att tala om att det är invandrare de skriver om. Några fler som gjort den reflektionen?

Jo, man lär sig. Skulle de undvika att nämna detta sakförhållande menar du? Om jag skulle vilja ta någon av daga, skulle jag bli tvungen att antingen göra det själv eller betala någon för jobbet. Skulle jag vända mig till en yngre släkting i tron att vederbörande skulle göra mig den tjänsten, skulle jag väl få ett besked i stil med:

- Äh, stick och runka!

Sven-Gustaf Staake
Citera
2008-06-20, 23:54
  #42
Medlem
Vet inget

om det aktuella ärendet, halkade bara in på tråden och lade en kommentar om något jag ofta reflekterat över i den offentliga debatten

Hoppas att den otäcke karln, vem han nu visar sig vara, får det han förtjänar *MORR*
Citera
2008-06-21, 00:00
  #43
Medlem
Jo'rå

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Jo, man lär sig. Skulle de undvika att nämna detta sakförhållande menar du? Om jag skulle vilja ta någon av daga, skulle jag bli tvungen att antingen göra det själv eller betala någon för jobbet. Skulle jag vända mig till en yngre släkting i tron att vederbörande skulle göra mig den tjänsten, skulle jag väl få ett besked i stil med:

- Äh, stick och runka!

Sven-Gustaf Staake

Det jag brukar reagera på är att "släktingar" används som en kod som "alla" ska förstå, känns lite lätt hycklande, eller hur?

Mina yngre släktingar skulle nog ringa psykakuten för min räkning om jag bad dem radera någon *s* Min svägerska skulle fråga om jag provat att lösa konfliken genom att tala med den andra parten *ler ömt åt min familj*
Citera
2008-06-21, 00:08
  #44
Medlem
MissTakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voffselina
om det aktuella ärendet, halkade bara in på tråden och lade en kommentar om något jag ofta reflekterat över i den offentliga debatten

Hoppas att den otäcke karln, vem han nu visar sig vara, får det han förtjänar *MORR*

Jag förstod det, jag menade bara om det vi noterat är rätt eller om vi kanske är lite för miljöskadade över att hänga på FB och ser konstigheter lite varstans.

Nu segar sajten ihop för mig så jag tar det som ett tecken att det är dags att sova. Godnatt.
.
Citera
2008-06-21, 00:18
  #45
Medlem
Point taken

MissTaken, segade ihop för mig också, så naturligtvis morrade jag "FRA" dovt i strupen...*tokfnissar*

Dessutom kom jag nog lite från ämnet, ber om ursäkt för detta

G'natt!
Citera
2008-06-21, 00:39
  #46
Medlem
Andy Pandys avatar
Nu namnger även lokaltidningen Arbetarbladet Battal Batti,

Citat:
Battal Batti, s, ledamot i kommunfullmäktige ska ha sagt åt sin systerson att åka och göra upp med den rivaliserande familjen. Det slutade med en blodig knivuppgörelse vid Nya Bruket. Nu sitter politikern anhållen för anstiftan till två mordförsök.

...

http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.40835
Enligt artikeln gör den misstänkte Battals bror gällande att åklagaren i målet vill sätta dit Battal på grund av att han har andra partipolitiska sympatier än Battal. Åklagaren heter Mikael Hammarstrand. Nån som vet nåt mer om hans partipreferenser?
Citera
2008-06-21, 00:52
  #47
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voffselina
Det jag brukar reagera på är att "släktingar" används som en kod som "alla" ska förstå, känns lite lätt hycklande, eller hur?

Mina yngre släktingar skulle nog ringa psykakuten för min räkning om jag bad dem radera någon *s* Min svägerska skulle fråga om jag provat att lösa konfliken genom att tala med den andra parten *ler ömt åt min familj*

Jag förstår vad du menar, men tror att koden har skapat sig själv. Om vi föreställer oss 1940-talets pressrapportering så hade man nog inte underlåtit att nämna om en bonde hade skickat ut ett par yngre släktingar i dylika ärenden. Det hade nämligen varit sensationellt om han lyckats, men det förekom förmodligen en eller annan sådan sensation.

Sven-Gustaf Staake
Citera
2008-06-21, 00:59
  #48
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Om vi tänker oss en helt "okodad" rapportering av brott: hur skulle den lyda? X gjorde Y mot P. X angav skälet Q för Y. På frågan om X ångrar sin gärning svarar X R.

Sven-Gustaf Staake
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in