2008-06-21, 16:44
Inaktiv Administrator
admin3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Sedan undrar jag, ni som har ansökt amnesti speciellt, hur verifierar admin att du som ansöker om amnesti verkligen äger det konto som du ansöker amnesti för.
För man skulle ju kunna applicera samma verifieringsmetod på detta ärende.

Har PMat frågan till admin men admin verkar inte loggat in på länge?
Eller har han stängt av PM?
I de flesta fall så tar vi bara bort bannen, det gamla lösenordet finns ju kvar och användaren loggar in. Finns inte lösenordet kvar så används epostadressen och vi skickar ut ett mail för att återställa lösenordet.

admin3
Citera
2008-06-21, 17:03
Medlem
sebnies avatar
Så det innebär att om användare abc blir bannad, och efter 6 månader så kommer jag före honom och gör en ansökan ang amnesti, men skriver en anledning för att medvetet få ansökan avslagen, så har jag sedan lyckats förstöra för abc då man bara kan göra ansökan ang amnesti en gång.

Någon verifieringsmetod har ni väl?

Men i övrigt, så måste ni väl ha någon metod för att verifiera övertagna konton. Går det att kontrollera vilka emailadresser den kapade användaren haft, så kan skicka ett mejl till den adressen den kapade användaren hade innan med en länk för att återställa lösenordet.
Citera
2008-06-21, 19:36
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Men i övrigt, så måste ni väl ha någon metod för att verifiera övertagna konton. Går det att kontrollera vilka emailadresser den kapade användaren haft, så kan skicka ett mejl till den adressen den kapade användaren hade innan med en länk för att återställa lösenordet.
Kontot är helt användarens ansvar. Om man klantar till det med sitt lösenord så får man skylla sig själv.

Det är ju inget konto som blivit "hackat" i detta fallet, utan någon har helt enkelt gissat, eller kommit över användarens lösenord.
Citera
2008-06-21, 20:16
Medlem
sebnies avatar
ChristianX: Om någon har gissat ens lösenord så är det ju inte användaren som har klantat till sig. Det är ju inte användaren som har lämnat ut eller spritt lösenordet omkring sig, utan det är en hacker som har gissat lösenordet.

Sedan finns det ju keyloggers. Vem vet om någon kört något liknande mot TS.
Citera
2008-06-21, 20:29
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
ChristianX: Om någon har gissat ens lösenord så är det ju inte användaren som har klantat till sig. Det är ju inte användaren som har lämnat ut eller spritt lösenordet omkring sig, utan det är en hacker som har gissat lösenordet.

Då har man haft ett för dåligt lösenord, om inte "hackern" är överjävlig på att gissa. Om det är en keylogger ligger ansvaret också på användaren själv.
Citera
2008-06-22, 04:05
Medlem
StorSnokens avatar
Citat:

Man är ingen hacker för att man gissat rätt lösenord

och jo, det är användarens fel eftersom han har sånt enkelt lösenord.
Citera
2008-06-23, 08:39
Bannlyst
Citat:

Har redan frågat detta, men va tydligen inte möjligt. Allt dom ser är den mail som är reggad just nu..jvligt dåligt i min mening.

Och allt snack om att det är ens eget fel om en lösen kommer ut. Går ju typ att jämföra med att det är ens eget fel om ens lägenhet blir rensad, eller om man blir rånad på stan.

"Ne, ingen erstättning här, din larmkod va för lättgissad"
"Ne, du får klara dig utan läkarvård, du hade inte en skottsäker väst och en hagelbössa för att avvärja dig med"

Mitt lösen va inte lättgissat, och har brandvägg/virus/spyware program. Mer än så kan man väl knappast kräva..?
Citera
2008-06-23, 08:48
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnalito
Har redan frågat detta, men va tydligen inte möjligt. Allt dom ser är den mail som är reggad just nu..jvligt dåligt i min mening.

Och allt snack om att det är ens eget fel om en lösen kommer ut. Går ju typ att jämföra med att det är ens eget fel om ens lägenhet blir rensad, eller om man blir rånad på stan.

"Ne, ingen erstättning här, din larmkod va för lättgissad"
"Ne, du får klara dig utan läkarvård, du hade inte en skottsäker väst och en hagelbössa för att avvärja dig med"

Mitt lösen va inte lättgissat, och har brandvägg/virus/spyware program. Mer än så kan man väl knappast kräva..?
Och om det nu var så att du hade allt det där? Hur kom det sig att kontot blev kapat?

För jag tror inte man sätter sig och gissar.

-Uhm...? Undra om M.Skillt har följande passord, =4kyUdk&&32s
-Woj vitto, han hade visst det lösenordet. Whohoo!

Någonstans måste du ha brustit i din hantering, och har du inte det så är det mest troliga att du har en kompis som sitter och skrattar åt att ha stulit ditt konto, då du säkert varit oförsiktig med dina kontouppgifter.

/micke
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in