2008-06-20, 04:28
Medlem
StorSnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
När en Moderator spårade upp en användare när moderatorn var full och ville ha lite kul så var det inte så, man har sedan dess ändrat policyn men jag har aldrig hört någonting om att man skulle ha ändrat tekniken bakom detta.

Så var det sist jag frågade
Citera
2008-06-20, 04:29
Medlem
sebnies avatar
Även om en moderator bara kan göra en sådan sökning, så kan man göra så här:

Banna Carnalito i 1 timme (så att Carnalito öppnas för IP-sök) (Tror 1 timme är minimum banntid i VBulletin)
Sök om <hans gamla konto> är ett troll till Carnalito.

Får mod träff, ja då äger Carnalito det gamla kontot, och således kan han få tillbaka det, och då kan man radera den nya Carnalito eller slå ihop kontona på något sätt.

Vet inte om det ens behöver bannas, tex om någon har RP:at en tråd för 1,07 där smurfkonton deltar i samma tråd så behöver ju en mod kunna göra en sådan sökning utan ban.
Då borde mod kunna göra en sådan sökning mellan Carnalito och hans gamla konto utan att behöva banna Carnalito först, bara för att verifiera Carnalitos påstående om ägarskap till det andra kontot.

Förresten, hur verifierar man ägarskap av ett konto när man ansöker om amnesti? borde ju gå att göra på ett liknande sätt...
Senast redigerad av sebnie 2008-06-20 kl. 04:37.
Citera
2008-06-20, 13:59
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
När en Moderator spårade upp en användare när moderatorn var full och ville ha lite kul så var det inte så, man har sedan dess ändrat policyn men jag har aldrig hört någonting om att man skulle ha ändrat tekniken bakom detta.

Finns det någon som helst intelligens hos de med kontroll över Flashback så bör alla ip-nummer som lagras först envägs-krypteras (MD5 eller liknande) vilket gör att det går att jämföra ip-nummer utan att någon kan se det själva ip-numret.
Citera
2008-06-20, 14:07
Medlem
sebnies avatar
då ett IP bara är på 32 bitar så blir det ganska lätt att köra en BF mot en sådan hash på bara några sekunder.

Så det lägger inte till något till säkerheten att md5:a IP ändå, så jag tror inte dom gör det, utan FB har nog använt vanlig åtkomstkontroll och ACL:s för att styra vem som har tillgång till IP, och vilka som for lov att jämföra konton.

När IPv6 kommer ut så kan man börja prata om att det blir säkert att MD5:a IP då IPv6 är på 128 bitar.
Citera
2008-06-20, 22:04
Bannlyst
Finns det ingen mod. som kan svara på om det går? Jag fattar själv inget av vad som tidigare skrivits som möjliga lösningar..
Citera
2008-06-20, 22:14
Medlem
A-Hs avatar
Kan ju lika gärna vara så att du är ett troll?
Citera
2008-06-20, 22:32
Medlem
tjaboooos avatar
Hackat eller ej, du är själv ansvarig för ditt konto och vad som händer med det, att bevisa att ett konto verkligen är ditt är mycket svårt så räkna inte med att du nånsin kommer få tillbaka konto't.
Senast redigerad av tjaboooo 2008-06-20 kl. 22:39.
Citera
2008-06-21, 00:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A-H
Kan ju lika gärna vara så att du är ett troll?

Antar att troll har fler betydelser än just troll: http://www.drippingblood.com/images/372troll.jpg

Men sak samma, tack för dom som ansträngt sig med div. möjliga lösningar i alla fall. Får väl betala nån finnig kid som kan haxxa tillbaka mitt konto, alt. fortsätta med mitt nyskapade konto..
Citera
2008-06-21, 05:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carnalito
Antar att troll har fler betydelser än just troll: http://www.drippingblood.com/images/372troll.jpg

Men sak samma, tack för dom som ansträngt sig med div. möjliga lösningar i alla fall. Får väl betala nån finnig kid som kan haxxa tillbaka mitt konto, alt. fortsätta med mitt nyskapade konto..

jajajajaja men häng ut kontot nu ist
Citera
2008-06-21, 13:53
Medlem
A-Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnalito

Jag påstår inte att du är ett troll. Men ett troll skulle kunna få för sig att ett konto är hans och därmed hävda rätten till detta konto. Vem skulle kunna kolla det?

(Jag är oxå intresserad av vilket konto som har kapats.)
Senast redigerad av A-H 2008-06-21 kl. 13:55.
Citera
2008-06-21, 14:36
Medlem
sebnies avatar
det var därför jag tänkte man kunde verifiera IPt på kontot.
Bara att kolla om Carnalito och hans gamla konto har något gemensamt när det gäller IP.

Och får mod träff, ja då äger Carnalito även det gamla kontot.

(Man kan kolla på samma sätt som man kollar brott mot regel 1,07)

Sedan undrar jag, ni som har ansökt amnesti speciellt, hur verifierar admin att du som ansöker om amnesti verkligen äger det konto som du ansöker amnesti för.
För man skulle ju kunna applicera samma verifieringsmetod på detta ärende.

Har PMat frågan till admin men admin verkar inte loggat in på länge?
Eller har han stängt av PM?
Citera
2008-06-21, 16:28
Medlem
b0gfettos avatar
Var det inte fler konton som togs över igår? Massa trollande, och jag läste nånstans att det kommit ut kontouppgifter på nåt forum. Eller så var folk bara jävligt fulla och yra igår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in