2017-03-04, 22:15
Medlem
Jag har alltid föreställt mig tiden som en inre dimension i vårt universum och tycker därför att frågor om vad som fanns före är tveksamma till sin natur. Kanske mer relevant att diskutera om matematik kan existera utan ett universum?

Om man letar tillräckligt länge i decimalerna till talet pi så kommer man att hitta en decimal-kodning av William Shakespeares samlade verk. Innebär det att dessa verk existerade innan de skrevs? Jag skulle svara nej på den frågan, verken har alltid haft potential att existera men började inte existera förrän Shakespeare materialiserade en fysisk representation.

Samma sak anser jag även gälla matematiken. Delar vi en samling element i lika delar så får vi hälften så många element i varje delsamling. Det är en egenskap som finns i vårt universum. Fanns det inga element så skulle egenskapen inte finnas.

Därtill tycker jag inte att matematiken verkar vara en uppenbart fundamental egenskap ens i vårt universum. Som jag uppfattar det kan vi inte stoppa fyra elementarpartiklar i en burk, sedan plocka bort två elementarpartiklar och tro att vi har lika många kvar. På grund av fluktuationer kanske vi hittar lite fler eller lite färre partiklar varje gång vi räknar. De trevliga matematiska egenskaperna förefaller snarare vara emergenta och uppträda på en makroskopisk nivå, när vi betraktar det genomsnittliga utfallet av en stor mängd observationer. Men är det senare en generell egenskap som måste gälla för varje tänkbart universum som skulle kunna existera? Skulle inte de flesta universum kunna vara lika oförutsägbara på makroskopisk nivå som vårt är på kvantnivå? Människan är en rationellt tänkande varelse som knappast skulle ha kunnat utvecklas i en miljö som inte följde regelbundna lagar, men dessa egenskaper skulle likväl kunna vara unika för vårt universum så att de inte existerar någon annan stans.
Citera
2017-03-07, 08:34
Medlem
Anakoret1995-s avatar
Matematik är antagligen universum i omanifesterat tillstånd medan det vi ser runt oss är matematik som manifesterats.

Verkligheten är utifrån definition dualistisk.
Citera
2017-08-07, 17:36
Medlem
526s avatar
Matematik är inte en empirisk vetenskap, dvs den är inte beroende av sinneserfarenheter.
Citera
2017-08-15, 22:51
Medlem
Är matematik univirsiellt?

Eller är matematik ett mänskligt påhitt?

Lyssnar man på vetenskapliga filosofer som Max vs Ulf.
då börjar man fundera.. Är matte inbyggt i naturen eller
är det bara ett kognitivt påhitt ur vi ärvt av naturen.

Vad är matematik?
Citera
2017-08-15, 23:01
Medlem
Matematik är lösningens gåta.
Citera
2017-08-15, 23:09
Medlem
ImAFlirts avatar
Beror på vad du menar. Siffrorna och räknemetoderna i sig är ju påhitt men det kan ju appliceras överallt för att förstå vår fysiska omvärld så den strukturella harmonin med dess "lagar" existerar ju uppenbarligen i universum. Det är bara det att vi använt oss av symboler för att detektera och utforska denna naturliga struktur?

Jag är långt ifrån en expert, skriver bara vad som känns rimligt såhär spontant.
Citera
2017-08-15, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peertop

Vad är matematik?

Max, är det Tegmark? Tror han har förklarat att matematik är universums källkod eller något liknande.
Citera
2017-08-15, 23:16
Medlem
Citat:

Vad är matematik?

"Matematik (från grekiska: Μαθηματικά) är en abstrakt och generell vetenskap om problemlösning och metodutveckling.[3] Alternativt kan man även benämna den som en vetenskap om kvantitativa relationer och rumsliga strukturer i den verkliga världen.[4] Abstrakt för att den frigjort sig från problemens konkreta ursprung och generell för att den är tillämpbar i ett stort antal områden."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Matematik
Citera
2017-08-15, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Max, är det Tegmark? Tror han har förklarat att matematik är universums källkod eller något liknande.

Exact.. skulle ha skrivit Tegemark vs Danielsson.
bägge hävdar motsatserna till varandra.. och intuitivt känns det som att Ulf vinner frågan.
Men frågan finns kvar iaf.. är vi matematiskt konstruerade i tanken via naturens system eller är vi bara slump av evolution.

För egen dele vill jag hålla mig till ulf danielssons ide... vi har hittat på matematiken.
Citera
2017-08-15, 23:49
Medlem
Citat:
bägge hävdar motsatserna till varandra.. och intuitivt känns det som att Ulf vinner frågan.
Men frågan finns kvar iaf.. är vi matematiskt konstruerade i tanken via naturens system eller är vi bara slump av evolution.

För egen dele vill jag hålla mig till ulf danielssons ide... vi har hittat på matematiken.

Länk så man kan lyssna på resonemanget?
Citera
2017-08-15, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Länk så man kan lyssna på resonemanget?

Vet inte vad du menar.. sist lyssnade jag på http://sverigesradio.se/sida/sok.aspx?q=max%20tegner&programid=83&filter=false

Det jag vet är att Max tegemark hävdar att naturen är matematisk..
Citera
2017-08-15, 23:53
Medlem
Rick.Jamess avatar
Citat:

Länk vore intressant.

En sak som jag tänkt på, eller snarare hört: eftersom att väldigt många fenomen kan beskrivas med hjälp av matematik, så är matematiken en konsekvens av verkligheten. Men utan verkligheten så hade inte heller matematiken kunnat uppkomma. Således: naturen och matematiken ko-existerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in