2008-06-19, 21:02
Medlem
Har kollar runt på lite olika sidor till varför Ecstasy blev olagligt och det ända jag har hittat är "MDMA saknade medicinskt och terapeutiskt värde". Vet inte exakt vad dom menar med det? Har oxå hittat att MDMA hade mkt goda resultat i medicinskt syfte när det var lagligt, tror tom att det står det på en FAQ här på Flashback om Ecstasy.

Så...varför blev denna fantastiska drog olaglig om det nu gav bra resultat?
Och finns det nån chans att Ecstasy skulle bli lagligt igen? (Vilket det borde, man borde få bestämma själv vad man får göra med sin egna kropp.)
Citera
2008-06-19, 21:08
Medlem
Ecstasy var en drog som gav extremt många nöjda användare, i förhållande till det låga antalet missnöjda användare.

Ecstasyanvändarna var under tiden det var legalt människor från alla åldresgrupper och från alla olika sociala bakgrunder.

Hela prospektet med vad droger innebär, vem den stereotypiska droganvändaren krossades av den den då nya drogen MDMA.
Detta hotade att riva ned den bild av droger och droganvändare som DEA visade upp i sin propaganda. Därför klassades MDMA.

Efter MDMA narkotikaklassades kontrolleras inte tillverkningen längre, så det är ofta amfetamin inblandat i de och vad som hellst egentligen, det gör att de ofta är farliga att ta och människor får söka vård efter att ha tagit de.

Att de är illegala gör att det är en viss typ av människor som vågar söka sig till de.

Därmed löstes problemet med att MDMA-användarna inte var som vilka knarkare som helst.
Senast redigerad av Mansig 2008-06-19 kl. 21:10.
Citera
2008-06-19, 21:09
Medlem
någotfints avatar
Ecstasy Rising tror jag går in på det, var ett tag sedan jag såg den.
Citera
2008-06-19, 21:10
Medlem
Heller78s avatar
MDMA har gett konvulsioner och dödsfall i hypertermi. Vissa fall där överdriven törst gjort att folk druckit sig till döds. Djurmodeller har visat ändringar i hjärnan vilket gör att man tror att MDMA kan orsaka personlighetsförändringar. Så varför ha fler farliga lagliga droger än nödvändigt.

Lär inte bli lagligt i första taget. Argumentet att det är din kropp och du gör vad du vill är givetvis giltigt, men det finns andra aspekter som samhällskontrakt och risk för att skada andra under rus.
Citera
2008-06-19, 21:10
Medlem
Jag kan inte svara på varför det blev olagligt, men jag antar att om man brukar det tillräkligt länge så lär ju förådet på serotonin tömmas...

Men nu till andra frågan om det skulle kunna bli lagligt igen.
Det enda sättet det skulle kunna bli lagligt på i nuläget är nog ifall ett nytt parti ställer upp som bla har som mål att legalisera MDMA:n.

Jag håller med dig Ecstasyn borde aldrig blivit olaglig!!

/andy
Citera
2008-06-19, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heller78
MDMA har gett konvulsioner och dödsfall i hypertermi. Vissa fall där överdriven törst gjort att folk druckit sig till döds. Djurmodeller har visat ändringar i hjärnan vilket gör att man tror att MDMA kan orsaka personlighetsförändringar. Så varför ha fler farliga lagliga droger än nödvändigt.

Lär inte bli lagligt i första taget. Argumentet att det är din kropp och du gör vad du vill är givetvis giltigt, men det finns andra aspekter som samhällskontrakt och risk för att skada andra under rus.
Folk har dött av rent MDMA, eftersom de just får vätskebrist. Detta kompenseras av att man dricker tillräckligt med vatten och undviker varma lokaler under längre stunder.
Citat:
Ursprungligen postat av Andyman448
Jag kan inte svara på varför det blev olagligt, men jag antar att om man brukar det tillräkligt länge så lär ju förådet på serotonin tömmas...

Det enda sättet det skulle kunna bli lagligt på i nuläget är nog ifall ett nytt parti ställer upp som bla har som mål att legalisera MDMA:n.

/andy
När diskussionen om MDMA var som intensivast (runt mitten på 80-talet), publicerades en rapport som indikerade på att det kunde ge hjärnskador, parkinsson och allt vad det var. Direkt klassades det när den kom ut.

Senare visade det sig att de "råkat" använda methamfetamin i studien istället och att man inte kunde dra några slutssatser om skadeverkningarna från MDMA från den rapporten. Förbjudet rubbades dock inte en milimiter för det.
Citera
2008-06-19, 21:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Folk har dött av rent MDMA, eftersom de just får vätskebrist. Detta kompenseras av att man dricker tillräckligt med vatten och undviker varma lokaler under längre stunder.

När diskussionen om MDMA var som intensivast (runt mitten på 80-talet), publicerades en rapport som indikerade på att det kunde ge hjärnskador, parkinsson och allt vad det var. Direkt klassades det när den kom ut.

Senare visade det sig att de "råkat" använda methamfetamin i studien istället och att man inte kunde dra några slutssatser om skadeverkningarna från MDMA från den rapporten. Förbjudet rubbades dock inte en milimiter för det.
Vad för skador ger långvarigt MDMA bruk?
Citera
2008-06-19, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andyman448

/andy

Då är chansen grymt minimal att det skulle bli lagligt alltså, inget parti skulle ens komma på tanken att göra Ecstasy lagligt igen =(
Citera
2008-06-19, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musebreak
Minnesskador kan tydligen vara en biverkning av det. Jag är inte insatt i MDMA. Kanske står det något här http://www.maps.org/mdma/#scientific
Citera
2008-06-19, 21:38
Medlem
Fontainebleaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Minnesskador kan tydligen vara en biverkning av det. Jag är inte insatt i MDMA. Kanske står det något här http://www.maps.org/mdma/#scientific

Inte insatt, men EXTREM ånges pågrund av helt förstörd serotonin produktion kanske?
Citera
2008-06-19, 22:17
Medlem
Krim1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musebreak

Depression, du blir mindre social, mer inåtriktad(går väll hand i hand med deppigheten kanske). Koncentrationssvårigheter o.s.v. Har upplevt alla dessa saker p.g.a ecstasyanvändning så kom fan inte o säg "Snacka inte skit" alla ni drogglorifierande pundarsvin!
Ecstasy är en underbar drog dock, om man tar den med måtta.
Citera
2008-06-19, 22:18
Medlem
"Ursprungligen postat av Heller78"

Lär inte bli lagligt i första taget. Argumentet att det är din kropp och du gör vad du vill är givetvis giltigt, men det finns andra aspekter som samhällskontrakt och "risk för att skada andra under rus".

Då undrar man varför alkohol fortfarande är lagligt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in