Citat:
Ursprungligen postat av Heller78
MDMA har gett konvulsioner och dödsfall i hypertermi. Vissa fall där överdriven törst gjort att folk druckit sig till döds. Djurmodeller har visat ändringar i hjärnan vilket gör att man tror att MDMA kan orsaka personlighetsförändringar. Så varför ha fler farliga lagliga droger än nödvändigt.
Lär inte bli lagligt i första taget. Argumentet att det är din kropp och du gör vad du vill är givetvis giltigt, men det finns andra aspekter som samhällskontrakt och risk för att skada andra under rus.
Folk har dött av rent MDMA, eftersom de just får vätskebrist. Detta kompenseras av att man dricker tillräckligt med vatten och undviker varma lokaler under längre stunder.
Citat:
Ursprungligen postat av Andyman448
Jag kan inte svara på varför det blev olagligt, men jag antar att om man brukar det tillräkligt länge så lär ju förådet på serotonin tömmas...
Men nu till andra frågan om det skulle kunna bli lagligt igen.
Det enda sättet det skulle kunna bli lagligt på i nuläget är nog ifall ett nytt parti ställer upp som bla har som mål att legalisera MDMA:n.
Jag håller med dig Ecstasyn borde aldrig blivit olaglig!!
/andy
När diskussionen om MDMA var som intensivast (runt mitten på 80-talet), publicerades en rapport som indikerade på att det kunde ge hjärnskador, parkinsson och allt vad det var. Direkt klassades det när den kom ut.
Senare visade det sig att de "råkat" använda methamfetamin i studien istället och att man inte kunde dra några slutssatser om skadeverkningarna från MDMA från den rapporten. Förbjudet rubbades dock inte en milimiter för det.