2008-06-19, 19:44
Medlem
TomBakers avatar
Nu har jag sex äggvitor, en burk kesella och en burk crème fraîche i kylen. Vad kan jag hitta på för smarriga saker med detta? Är inte intresserad av maräng men är f ö inte rädd för fett och socker!
Citera
2008-06-19, 20:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomBaker
Nu har jag sex äggvitor, en burk kesella och en burk crème fraîche i kylen. Vad kan jag hitta på för smarriga saker med detta? Är inte intresserad av maräng men är f ö inte rädd för fett och socker!
Cheesecake.

~Paul~
Citera
2008-06-19, 20:41
Medlem
TomBakers avatar
Det finns många bra recept på nätet men det skulle vara kul om du hade något i skjortärmen då du verkar vara en riktigt wiz i köket!
Citera
2008-06-19, 20:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Det finns många bra recept på nätet men det skulle vara kul om du hade något i skjortärmen då du verkar vara en riktigt wiz i köket!
Gärna. Fast nu börjar fotbollen . Vi tar det i morgon ok?

~Paul~
Citera
2008-06-19, 20:51
Medlem
TomBakers avatar
Jag är inte hemma på hela helgen så jag får nog slänga det då mejeriprodukterna inte håller så länge till, men har du lust att snabbt skriva ihop något i halvleken så skulle jag bli glad!
Citera
2008-06-19, 21:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag är inte hemma på hela helgen så jag får nog slänga det då mejeriprodukterna inte håller så länge till, men har du lust att snabbt skriva ihop något i halvleken så skulle jag bli glad!
Lite snabbt då.

Ingredienser:

75 g smör
10 st. digestivekex
1 krm kanel
200 g vispade äggvitor/creme fraiche
2 st. gelatinblad
1 st. citron rivet skal och saft
1,5 dl florsocker
1 burk Kesella

Arbetsgång:
1. Smält smöret i en kastrull. Stöt kexen fint och blanda med smöret och kanel.
2. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant.
3. Lägg gelatinbladen i kallt vatten.
4. Riv citronskal och pressa ur saften.
5. Blanda CF, kesella, socker och skal och saft. Ta upp gelatinbladen och smält dem på svag värme i en kastrull. Tillsätt gelatinet i en tunn stråle under omrörning.
6. Häll smeten i formen samt dekorera med lämplig frukt. Låt sedan stå i kylen tills alltsammans får fast konsistens.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in